Grafika wobec wyzwań renesansu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LGWWR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Grafika wobec wyzwań renesansu |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Punktem wyjścia każdego wykładu będzie jedno z arcydzieł grafiki europejskiej powstałe u schyłku XV lub w pierwszej połowie XVI wieku, stanowiące z rozmaitych względów „kamień milowy” w historii i historiografii graficznego medium. Wychodząc od analizy formy i funkcji tych wybranych dzieł przedstawione zostaną wyzwania stawiane przed grafiką i rytownikami w omawianym czasie. |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia każdego wykładu będzie jedno z arcydzieł grafiki europejskiej powstałe u schyłku XV lub w pierwszej połowie XVI wieku, stanowiące z rozmaitych względów „kamień milowy” w historii i historiografii graficznego medium. Wychodząc od analizy formy i funkcji tych wybranych dzieł przedstawione zostaną wyzwania stawiane przed grafiką i rytownikami (A. Dürer, L. Cranach st., H. Burgkmair st., M. Raimondi, L. van Leyden, A. Altdorfer, U. Graf) w omawianym czasie. Pozwoli to zarazem na prześledzenie zmian zachodzących w postrzeganiu grafiki, a także na refleksję nad „obecnością” grafiki w renesansowej teorii sztuki. |
Literatura: |
D. Landau, P. Parshall, The Renaissance Print 1470-1550, New Haven 1994 L. Silver, The face is familiar: German Renaissance portrait multiples in prints and medals, “Word & Image”, vol. 19, no.1-2, 2003, s. 6-21 L. Pon, Raphael, Dürer, and Marcantonio Raimondi. Copying and the Italian Renaissance Print, New Haven 2004. D. S. Areford, The Viewer and the Printed Image in Late Medieval Europe, Farnham 2010 The early Dürer, ed. D. Hess, T. Eser, Nuremberg 2012 Printing Colour 1400-1700: History, Techniques, Functions and Receptions, ed. A. Stijnman, E. Savage, Leiden 2015 A. Ziemba, ‘Write here whatever you want’: Empty Banderols in Northern European Art of the Fifteenth and Sixteenth Centuries, “Artibus et historiae. An Art Anthology”, no. 82 (XLI), 2020, s.153- 185 |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminologii i metodologii historii sztuki, zwłaszcza badań z zakresu sztuki XV i XVI w. oraz historii grafiki tego czasu; student potrafi analizować, oceniać i selekcjonować informacje ze wskazanego „obszaru” historii sztuki (wykorzystując źródła pisane i ikonograficzne) oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.