Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia sztuki nowożytnej powszechnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LHNPW-W13 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki nowożytnej powszechnej
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 5.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład prezentujący zarys dziejów sztuki europejskiej od XV do około połowy XVIII w. Tematyka wykładu koncentruje się na tych obszarach, okresach i tendencjach w sztuce nowożytnej, które najbardziej zaważyły na jej rozwoju. Największa uwaga poświęcona jest sztuce włoskiej, z zaakcentowaniem zagadnień przełomowych i mających największe konsekwencje dla sztuki europejskiej. Prezentowane są również wybrane zjawiska ze sztuki innych krajów i regionów. Szerzej omawiana jest działalność niektórych artystów (np. Leonarda, Michała Anioła, Berniniego).

Pełny opis:

Do zagadnień prezentowanych w czasie wykładu należą przede wszystkim: Początki i rozwój sztuki renesansowej w XV-wiecznej Florencji, przemiany w architekturze sakralnej i świeckiej, malarstwie i rzeźbie (m.in. Ghiberti, Donatello, Masaccio, Brunelleschi, Alberti). Sztuka dojrzałego renesansu (m.in. Leonardo, Michał Anioł, Rafael, Bramante). Malarstwo Weneckie końca XV i XVI w. (m.in. Bellini, Giorgione, Tycjan, Veronese, Tintoretto). Architektura, malarstwo i rzeźba XVI w. (m.in. malarstwo i rzeźba manierystyczna – Michał Anioł, Parmigianino, Rosso Fiorentino, Pontormo, Giambologna i in., architektura XVI w. – Vignola, Palladio). Przemiany w architekturze i urbanistyce rzymskiej na przełomie XVI i XVII w. (Giacomo Della Porta, Domenico Fontana, Carlo Maderno). Malarstwo włoskie XVII w.: malarstwo rzymskie i bolońskie pocz. XVII w. (Carracci i szkoła bolońska, Domenichino, Guido Reni, Guercino); Caravaggio i caravaggioniści w Italii i na północy Europy; Pietro da Cortona, Andrea Sacchi, Nicolas Poussin i in. Rzeźba rzymska XVII w. (Bernini, Algardi, Mochi, Duquesnoy). Architektura rzymska XVII w. (Bernini, Borromini, Pietro da Cortona, Carlo Rainaldi, Carlo Fontana). Architektura XVII w. w Piemoncie (Guarino Guarini), Wenecji (Baldassare Longhena). Przemiany w sztuce rzymskiej pod koniec XVII i na początku XVIII w. (m.in.: malarstwo – Carlo Maratta, Baciccia, Andrea Pozzo; rzeźba – Pierre Le Gros, Camillo Rusconi; architektura 1 poł. XVIII w. – Alessandro Galilei, Filippo Juvarra).

Omawiane będą również zagadnienia dotyczące: sztuki w kręgu dworu Rudolfa II w Pradze, sztuki w Hiszpanii w 2 poł. XVI i XVII w., sztuki we Francji, zwłaszcza w epoce Ludwika XIV (m.in. Claude Perrault, Louis Le Vau, Jules Hardouin-Mansart), malarstwa holenderskiego (m.in. Rembrandt i jego krąg), malarstwa flamandzkiego (Rubens, van Dyck i in.), środowiska artystycznego Wiednia na przełomie XVII i XVIII w. (m.in. Johann Bernhard Fischer von Erlach, Johann Lucas von Hildebrandt).

Literatura:

Wybrana literatura:

Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010

Białostocki J., Sztuka XV wieku od Parlerów do Dürera, Warszawa 2010

Blažicek O., Barockkunst in Böhmen, Praha 1967

Blunt A., Art and Architecture in France 1500 to 1700, Harmondsworth 1953 [i kolejne wydania]

Chastel A., Sztuka włoska, T. 1-2, Warszawa 1978

Die Kunst des Barock in Österreich, hrsg. G. Brucher, Salzburg 1994

Freedberg S.J., Painting in Italy 1500 to 1600, Harmondsworth 1975

Genaille R., Sztuka flamandzka i belgijska, tłum. H. Andrzejewska, Warszawa 1976

Gerson H., Ter Kuile E.H., Art and Architecture in Belgium 1600 to 1800, Harmondsworth 1960

Kalnein W., Levey M., Art and Architecture of the Eighteenth Century in France, Harmondsworth 1972

Kubler G., Soria M., Art and Architecture in Spain and Portugal and their American Dominions 1500 to 1800, Harmondsworth 1959

Levey M., Dojrzały renesans, Warszawa 1980

Levey M., Wczesny renesans, Warszawa 1972

Mérot A., French Painting in the 17th Century, New Haven 1995

Murray P. i L., Sztuka renesansu, tłum. J. Arszyńska, A. Mosingiewicz, Toruń 1999

Murray P., Architektura włoskiego renesansu, tłum. R. Depta, Toruń 1999

Nash S., Northern Renaissance Art, Oxford 2008

Osten G. von der, Painting and Sculpture in Germany and the Netherlands 1500 to 1600, Harmondsworth 1969

Poeschke J., Die Skulptur der Renaissance in Italien, Bd. 1-2, München 1990

Pope-Hennessy J., Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, London 1963 [i kolejne wydania]

Pope-Hennessy J., Italian Renaissance Sculpture, London 1958 [i kolejne wydania]

Rosenberg J., Slive S., Ter Kuile E.H., Dutch Art and Architecture 1600-1800, Harmondsworth 1966

Rzepińska M., Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989

Secomska K., Malarstwo francuskie XVII wieku, Warszawa 1985

Shearman J., Manieryzm, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1970

Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988

Waźbiński Z., Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1989

Welch E., Art in Renaissance Italy 1350-1500, Oxford 1997

Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600 to 1750, Harmondsworth 1958 [i kolejne wydania]

Zerner H., Renaissance Art in France. The Invention of Classicism, Paris 2003

Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500, T. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008, T. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1380-1500, Warszawa 2011

Efekty uczenia się:

Uczestnicy zajęć są obeznani z zarysem dziejów sztuki europejskiej od początków XV do ok. poł. XVIII w., z uwzględnieniem najważniejszych ośrodków, artystów, roli mecenatu artystycznego oraz uwarunkowań politycznych, gospodarczych i religijnych. Są świadomi powszechności szeregu zjawisk artystycznych w nowożytnej Europie, rozprzestrzeniania się nowych rozwiązań z centrów artystycznych oraz roli prowincji. Znają główne kierunki stylistyczne oraz twórczość i znaczenie działalności najważniejszych nowożytnych malarzy, rzeźbiarzy i architektów.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny składa się z części ilustracyjnej, sprawdzającej umiejętność rozpoznawania dzieł, oraz testowej, zawierającej również pytania opisowe. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest uzyskanie min. 60% punktów.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 36 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Smoliński
Prowadzący grup: Mariusz Smoliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.