Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bernini i sztuka rzymska XVII w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LLBSZRZ-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bernini i sztuka rzymska XVII w.
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest działalności artystycznej Gianlorenza Berniniego oraz jego znaczeniu dla sztuki XVII wieku.

Pełny opis:

Sztuka XVII wieku w Rzymie została w niemal wszystkich aspektach naznaczona indywidualnością Gianlorenza Berniniego. Jego nowatorskie koncepcje artystyczne, przejawiające się zarówno w pracach rzeźbiarskich jak i działalności projektowej, obejmującej architekturę, urbanistykę, wystroje wnętrz i dekoracje okazjonalne, współdecydowały o kierunkach rozwoju sztuki od drugiej ćwierci XVII w. nie tylko w Rzymie i Italii, ale też na znacznych obszarach Europy.

Zajęcia poświęcone są omówieniu działalności Berniniego i jego kręgu, ze szczególnym zaakcentowaniem zapoczątkowanych przez niego przemian artystycznych, na tle konkurencyjnych wobec jego koncepcji nurtów w sztuce rzymskiej.

Literatura:

Angelini A., Gianlorenzo Bernini e i Chigi tra Roma e Siena, Siena 1998

Bernini and the Birth of Baroque Portrait Sculpture, katalog wystawy, Los Angeles, John Paul Getty Museum, 5.08-26.10.2008, Ottawa, National Gallery of Canada, 28.11.2008-8.03.2009, ed. A. Bacchi, C. Hess, J. Montagu, b.m. 2008

Bernini in Vaticano, katalog wystawy, Città del Vaticano, V-VII 1981, Roma 1981

Bernini scultore. La nascita del barocco in casa Borghese, katalog wystawy, Rzym, Galleria Borghese, 15.05-20.09.1998, a cura di A. Coliva, S. Schütze, Roma 1998

Dwugłos o Berninim (Baldinucci i Chantelou), oprac. J. Białostocki, Wrocław 1962

Gianlorenzo Bernini regista del barocco, katalog wystawy, Rzym, Palazzo Venezia, 21.05-16.09.1999, a cura di M.G. Bernardini, M. Faggiolo dell’Arco, Milano 1999

Lavin I., Bernini and the Unity of Visual Arts, New York 1980

Lavin I., Bernini e il Salvatore. La “buona morte” nella Roma del Seicento, Roma 1998

Roma barocca. Bernini, Borromini, Pietro da Cortona, katalog wystawy, Rzym, Museo Nazionale di Castel Sant’Angelo, 16.06-29.10.2006, a cura di M. Faggiolo, P. Portoghesi, Roma 2006

Wittkower R., Gianlorenzo Bernini, the Sculptor of the Roman Baroque, London 1966

Efekty uczenia się:

K2_W04, K2_W07, K2_U02, K2_K04

Po ukończeniu zajęć student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą działalności Gianlorenza Berniniego i jego znaczenia dla rozwoju dojrzałobarokowej sztuki rzymskiej; zna genezę i przemiany jego twórczości oraz jej konsekwencje dla dziejów sztuki europejskiej; rozpoznaje i analizuje dzieła Berniniego, umie scharakteryzować ich cechy formalne i wartości artystyczne; zna inne tendencje artystyczne w sztuce tego okresu; zna i rozumie współczesne metody analizy i interpretacji sztuki nowożytnej, ze szczególnym uwzględnieniem badań działalności Berniniego i sztuki rzymskiej XVII; potrafi krytycznie analizować literaturę.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne (odpowiedź na jedno z dwóch podanych pytań). Możliwe jest uzyskanie zaliczenia na ocenę dostateczną na podstawie udziału w zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)