Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka Francji epoki nowowżytnej i jej wpływ na sztukę europejską

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LLSZF-KK
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka Francji epoki nowowżytnej i jej wpływ na sztukę europejską
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria z historii kultury
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia w formie wykładu z elementami konwersatorium poświęcone ważniejszym nurtom i zjawiskom w sztuce francuskiej XVI-XVIII w. i ich wpływom na sztukę nowożytną innych krajów.

Pełny opis:

Nowożytna sztuka Francji, mimo wielu zapożyczeń włoskich, zyskała już w XVI w. specyficzne, odrębne oblicze. Wielkie znaczenie polityczne Francji oraz bogactwo i atrakcyjność jej kultury, zwłaszcza tej związanej z dworem królewskim, sprawiły, że tamtejsza sztuka, a w sposób szczególny architektura rezydencjonalna, była jednym z najważniejszych wzorców i źródeł inspiracji dla artystów i zleceniodawców w wielu krajach europejskich. Promieniowanie sztuki francuskiej nasiliło się w okresie panowania Ludwika XIV i swoje apogeum osiągnęło w XVIII w. Zajęcia w formie wykładu z elementami konwersatorium poświęcone będą ważniejszym nurtom i zjawiskom we francuskiej architekturze, rzeźbie, malarstwie i sztuce ogrodowej XVI-XVIII w. i ich wpływowi na sztukę nowożytną innych krajów, szczególnie Anglii, krajów niemieckich i Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

Literatura:

• A. Blunt, Art and architecture in France 1500-1700, New Haven – London 1999.

• D. Chadych, D. Leborgne, Atlas de Paris. Évolution d’un paysage urbain, Paris 2011.

• J. Chagniot, Paris au XVIIIe siècle, Paris 1988.

• Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce nowożytnej, red. A. Pieńkos, A. Rosales Rodriguez, Warszawa 2010.

• Francesco Primaticcio architetto, red. S. Frommel, Milano 2005.

• P. Migasiewicz, Inspiracje francuskie w rzeźbie figuralnej Johanna Riedla. Zarys problemu, [w:] Silesia Jesuitica. Kultura i sztuka zakonu Jezuitów na Śląsku i w hrabstwie kłodzkim (1580–1776), red. D. Galewski, Wrocław 2012, s. 147-155.

• J.-M. Pérouse de Montclos, Histoire de l’architecture française. De la Renaissance à la Révolution, Paris 2003.

• A. Ryszkiewicz, Francusko-polskie związki artystyczne w kręgu J. L. Davida, Warszawa 1967.

• K. Secomska, Malarstwo francuskie XVII w., Warszawa 1985.

• F. Souchal, French sculptors of the 17th and 18th centuries. The reign of Louis XIV. Illustrated Catalogue, t. I–IV, Paris 1977–1993.

• F. Souchal, Wandalizm rewolucji, przeł. P. Migasiewicz, Warszawa 2016.

Efekty uczenia się:

Wiedza w zakresie przedstawionym w p. 11.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)