Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Muzyka i sztuki plastyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LMISZTP-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Muzyka i sztuki plastyczne
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład stanowi próbę przedstawienia historycznie zmiennych relacji pomiędzy sztukami plastycznymi (wizualnymi) a muzyką – relacji pojmowanych jako wzajemne inspiracje.

Pełny opis:

Wykład przedstawia dzieje relacji pomiędzy muzyką a sztukami wizualnymi od greckiej refleksji filozoficznej nad sztukami naśladowczymi (Platon-Arystoteles) po inspiracje muzyką w XX-wiecznych koncepcjach teoretycznych (np. Johannes Itten, Paul Klee, W. Kandyński) i konkretnych realizacjach artystycznych w dziedzinie sztuk wizualnych. Prezentacja tych zagadnień odnosi się przede wszystkim do sporu o możliwości i granice języków wypowiedzi obu tych rodzajów twórczości, do zagadnienia ekspresji, wreszcie do poszukiwania paraleli pomiędzy dźwiękiem i kolorem w dobie nowożytnej i nowoczesnej, a także do kwestii „synestezji” oraz „intermedialności” w sposobach postrzegania i odbioru dzieł.

Literatura:

Meyer H. Abrams, Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. Maria Bożenna Fedewicz, Gdańsk 2003 [następujące rozdziały: II, III i IV – cz. v].

Karol Berger, Potęga smaku. Teoria sztuki. Przeł. Anna Tenczyńska, Gdańsk 2008, roz. 1, 3, i 4B.

Andrew Bowie, From Romanticism to Critical Theory. The Philosophy of German Literary Theory, London and New York 1997.

Carl Dahlhaus, Idea muzyki absolutnej i inne studia. Przeł. Antoni Buchner, Kraków 1988, roz. 1, 5, 6 i 10.

Carl Dahlhaus, Estetyka muzyki, przeł. z jęz. niem. Zbigniew Skowron, Warszawa 2007, roz. III, IV, V i IX.

Carl Dahlhaus, Podstawy historii muzyki, przeł. z jęz. niem. Zbigniew Skowron, Warszawa 2010, roz. III i V.

Enrico Fubini, Historia estetyki muzycznej, przeł. Zbigniew Skowron, Kraków 1997.

Hugh Honour, Romanticism, New York 1979, roz. 3.

Zbigniew Skowron, Myśl muzyczna Jeana-Jacques’a Rousseau, Warszawa 2010, roz. IV i V.

Marcin Trzęsiok, Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego, Wrocław 2009.

Peter Vergo, The Music of Painting. Music, Modernism and the Visual Arts from the Romantics to John Cage, London – New York 2010.

Peter Vergo, That Divine Order. Music and the Visual Arts from Antiquity to the Eighteenth Century, London – New York 2005.

Efekty uczenia się:

Uczestnik wykładu ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk- K_W04

- ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze- K_W16

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła - K_W17

potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych - K_U03

- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków - K_U07

Słuchacz posiada orientację w podstawowych zagadnieniach tzw. pokrewieństwa – korespondencji sztuk. Potrafi wskazać istotne zależności pomiędzy filozoficzną teorią muzyki i jej estetyką a koncepcjami teoretycznymi w dziedzinie sztuk wizualnych. Zdobywa podstawowe kompetencje, umożliwiające samodzielną lekturę tekstów, przeprowadzanie analiz i integrację wiedzy z zakresu historii sztuki z innymi obszarami twórczości artystycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny złożony z pięciu pytań, wyczerpująca odpowiedź na trzy pytania warunkiem oceny „dostatecznej”. Uwaga: jeśli sytuacja epidemiologiczna nie ulegnie zmianie, warunkiem zaliczenia zajęć będzie przygotowanie eseju na zadany temat [wymagania dotyczące pracy pisemnej zostaną podane we właściwym czasie]

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)