Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia sztuki współczesnej powszechnej, wykład

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LNWPOW Kod Erasmus / ISCED: 03.6 / (0222) Historia i archeologia
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki współczesnej powszechnej, wykład
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład przedstawia w ujęciu problemowo-historycznym główne tendencje sztuki światowej XX wieku.

Pełny opis:

Wykład przedstawia w ujęciu problemowo-historycznym główne tendencje sztuki światowej XX wieku, ujmując je w perspektywie tradycji oraz innowacyjności, przemian społecznych i kulturowych w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Analizowane będą wybrane kierunki artystyczne, m.in.: kubizm, Nowa Rzeczowość, konstruktywizm, surrealizm, dadaizm, abstrakcyjny ekspresjonizm, pop-art, minimalizm, konceptualizm, body art, a także istotne problemy artystyczne (abstrakcja, figuracja, nowe media). Uwaga zwrócona zostanie także na poszczególnych twórców, takich jak m.in. Marcel Duchamp, Pablo Picasso, Jackson Pollock, Andy Warhol.

Literatura:

• Andy Warhol. Konteksty, Kraków 2012.

• Art since 1900. Modernism, antimodernism, postmodernism, ed. Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin Buchloh, London 2011 (wyd. 2).

• Chadwick Whitney, Kobiety, sztuka i społeczeństwo, tłum. Ewa Hornowska, Poznań 2015.

• Czartoryska Urszula, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973.

• Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna, tłum. Magdalena Buchta, Piotr Nowakowski, Piotr Paliwoda, Kraków 2010.

• Dziamski Grzegorz, Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu, Poznań 1995.

• Tenże, Sztuka u progu XXI wieku, Poznań 2002.

• Tenże, Przełom konceptualny i jego wpływ na praktykę i teorię sztuki, Poznań 2010.

• Foster Hal, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2012.

• Freeland Cynthia, Czy to jest sztuka? Wprowadzenie do teorii sztuki, tłum. Robert Bartołd, Poznań 2004.

• Guilbaut Serge, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej. Ekspresjonizm abstrakcyjny, wolność i zimna wojna, Warszawa 1992.

• Janicka Krystyna, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1969.

• Taż, Surrealizm, Warszawa 1985.

• Kępińska Alicja, Żywioł i mit. Żywioł i chaos jako wartości w sztuce action painting w świetle badań nad strukturą mitów i „świadomością mityczną”, Kraków 1983.

• Krauss Rosalind, Fotograficzne współrzędne surrealizmu, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska, „Przegląd Kulturoznawczy” 2006, nr 1, s. 100-117.

• Taż, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, tłum. Monika Szuba, Gdańsk 2011.

• Markowska Anna, Komedia sublimacji. Granica współczesności a etos rzeczywistości w sztuce amerykańskiej, Warszawa 2010.

• Piotrowski Piotr, W cieniu Duchampa. Notatki nowojorskie, Poznań 1996.

• Porębski Mieczysław, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1980 (wyd. 3).

• Ruhrberg Karl, Schneckenburger Manfred, Fricke Christiane, Honnef Klaus, Art of the 20th Century, Cologne 2005.

• Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979.

• Tegoż, Wielka utopia awangardy. Artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910-1930, Warszawa 1990.

Efekty uczenia się:

Studenci nabędą wiedzę dotyczącą wiodących tendencji światowej sztuki współczesnej. Zajęcia powinny umożliwić słuchaczom samodzielną analizę dzieł sztuki XX wieku.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin: pytania testowe oraz otwarte.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 18 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Dworniczak
Prowadzący grup: Kamila Dworniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.