Prawne uwarunkowania rynku sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LPURSZ-OG | Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Prawne uwarunkowania rynku sztuki | ||
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki | ||
Grupy: |
Do wyboru |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Konwersatorium „Prawne uwarunkowania rynku sztuki” stanowi drugą część cyklu zajęć pt. „Sztuka – Prawo – Etyka”, prowadzonych w Instytucie Historii Sztuki w ramach specjalności „Sztuka-Media-Rynek”. Celem zajęć jest przybliżenie złożoności powiązań pomiędzy światem sztuki a prawem, z którymi spotykają się na co dzień uczestnicy życia artystycznego. |
||
Pełny opis: |
Konwersatorium „Prawne uwarunkowania rynku sztuki” stanowi drugą część cyklu zajęć pt. „Sztuka – Prawo – Etyka”, prowadzonych w Instytucie Historii Sztuki w ramach specjalności „Sztuka-Media-Rynek”. Celem zajęć jest przybliżenie złożoności powiązań pomiędzy światem sztuki a prawem, z którymi spotykają się na co dzień uczestnicy życia artystycznego. W ramach zajęć „Prawne uwarunkowania rynku sztuki” zostaną przedstawione podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem rynku sztuki w Polsce i Unii Europejskiej. W formie skrótowej zostanie również omówiony szerszy kontekst międzynarodowy. Celem zajęć jest wskazanie najważniejszych problemów prawnych związanych z obrotem dziełami sztuki. W szczególności zostaną poruszone następujące kwestie: reglamentacja wywozu, umowy i klauzule umowne z zakresu obrotu dziełami sztuki, problemy prawno-karne (przemyt, kradzież, nielegalne wykopaliska archeologiczne, fałszerstwa dzieł sztuki), zagadnienie etyki zawodowej w obrocie dziełami sztuki. • Krajowy i międzynarodowy rynek dzieł sztuki – zagadnienia węzłowe; obrót dziełami sztuki w Polsce po 1989 r. – charakterystyka rynku, przedmiot i formy obrotu, notowania aukcyjne, najważniejsi uczestnicy • Wzory i klauzule umowne w obrocie prawnym dziełami sztuki; regulaminy aukcyjne • Nielegalny obrót działami sztuki: problemy prawno-karne; zasady etyki zawodowej w obrocie dziełami sztuki • Fałszerstwa dzieł sztuki: regulacje prawne; rola i odpowiedzialność eksperta; certyfikaty autentyczności • Obrót dziełami sztuki a ochrona narodowego dziedzictwa kultury – problematyka wywozu dzieł sztuki • Międzynarodowy obrót dziełami sztuki • Art banking |
||
Literatura: |
Zalecana: Goodwin J. (red.), The International Art Markets: The Essential Guide for Collectors and Investors, Kogan Page, London-Philadelphia 2008 – wybrane rozdziały. Grzywacz A., Obrót dziełami sztuki, LexisNexis, Warszawa 2004 – wybrane rozdziały. Jakubowski A., Współczesny rynek dzieł sztuki w Polsce a Internet, „Ikonotheka”, t. 20, 2007. Kowalski W., Zalasińska K. (red.), Rynek sztuki. Aspekty prawne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 – wybrane rozdziały. Merryman J.H., Law, Ethics and the Visual Arts, wyd. 5., Kluwer Law International, Alphen aan den Rijn (The Netherlands), 2007 – wybrane rozdziały. Paczuski W., Handel dziełami sztuki w Unii Europejskiej, Zakamycze, Kraków 2005 - wybrane rozdziały, Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria – praktyka – prawo, NIMOZ, Warszawa 2012 – wybrane rozdziały. Wokół problematyki prawnej zabytków i dzieł sztuki, t. I-III, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2007-2009 – wybrane rozdziały. Zeidler K., Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Wolters Kluwer, Warszawa 2007 – wybrane rozdziały. Uzupełniająca: Demarsin B. et al, (red.), Art&Law, Die Keure, Brugge 2008 – wybrane rozdziały. Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Universitas, Kraków 2001 – wybrane rozdziały. Malarze polscy XIX i XX wieku. Mała encyklopedia rynku sztuki, Gazeta Antykwaryczna, Kraków 2004 – wybrane rozdziały. |
||
Efekty uczenia się: |
a) W zakresie wiedzy: poznanie przez studenta głównych zagadnień systemowych w zakresie prawnej regulacji krajowego i międzynarodowego rynku sztuki; po ukończeniu przedmiotu student powinien posiadać podstawową wiedzę we wskazanej wyżej dziedzinie. b) W zakresie umiejętności: student potrafi identyfikować podstawowe problemy związane z krajowym i międzynarodowym obrotem prawnym dziełami sztuki; student potrafi samodzielnie osądzić kierunki rozwoju współczesnych regulacji prawnych rynku sztuki w kontekście zachodzących globalnie zmian cywilizacyjnych, społecznych i technologicznych. c) W zakresie kompetencji społecznych: student nabywa umiejętności posługiwania się pojęciami z zakresu rynku sztuki i jego prawnych uwarunkowań; student jest przygotowany do samodzielnej oceny sytuacji |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Andrzej Jakubowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Jakubowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Pełny opis: |
Zajęcia zdalne, prowadzone na platformie internetowej w terminach przewidzianych w planie. Studenci otrzymają link do spotkań od wykładowcy | |
Uwagi: |
W przypadku konieczności ukończenia semestru w trybie zdalnym, dopuszczalna jest forma zdalna egzaminu/zaliczenia, zgodnie z obowiązującym zarządzeniem Rektora UW. Zostanie to ogłoszone z określonym przez Rektora wyprzedzeniem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.