Rynek sztuki i jego mechanizmy od Renesansu do Współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LRSZIM-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Rynek sztuki i jego mechanizmy od Renesansu do Współczesności |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Specjalizacja |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest rynek sztuki (a właściwie: różnorodne rynki sztuki) w czasach nowożytnych i nowoczesnych. W trakcie kolejnych zajęć omówione zostaną podstawowe zjawiska i instytucje kształtujące rynki sztuki w różnych częściach Europy, przede wszystkim w metropoliach takich jak Amsterdam, Florencja czy Paryż. Szczególny nacisk położony zostanie na zjawiska „podręcznikowe” i uznawane za istotne z punktu widzenia specyfiki współczesnego rynku sztuki, a więc ukształtowanie się instytucji takich jak galeria sztuki, dom akcyjny, zawód marszanda/marszandki i funkcja mediatora/mediatorki. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest rynek sztuki (a właściwie: różnorodne rynki sztuki) w czasach nowożytnych i nowoczesnych. W trakcie kolejnych zajęć omówione zostaną podstawowe zjawiska i instytucje kształtujące rynki sztuki w różnych częściach Europy, przede wszystkim w metropoliach takich jak Amsterdam, Rzym, Paryż czy Londyn. Szczególny nacisk położony zostanie na zjawiska „podręcznikowe” i uznawane za istotne z punktu widzenia specyfiki współczesnego rynku sztuki, a więc ukształtowanie się instytucji takich jak galeria sztuki, dom akcyjny, zawód marszanda/marszandki i funkcje mediatorów i pośredników. Główne problemy zajęć: - Czy historyk sztuki powinien interesować się handlem i ekonomią? - Handel wyrobami luksusowymi i obrazami w Niderlandach w XV-XVII wieku. - Aukcje, marszandzi i szarlatani: handlowanie sztuką w Paryżu i Rzymie w XVIII wieku - Formowanie się systemu marszand-krytyk w Europie XIX wieku. Modele handlu antykwarycznego i aukcyjnego. - Rynki sztuki w Polsce w XIX i XX wieku - Strategie sprzedażowe i marketing na polskich rynkach sztuki po 1989 roku. |
Literatura: |
E. Anheim, Ch. Guichard, Les marchés artistiques (XIVe-XVIIIe siècles), Revue de l'Art, no 206, 2019-4, s. 11-18; Art Crossing Borders. The Internationalisation of the Art Market in the Age of Nation States, 1750-1914, ed. J. D. Baetens, D. Lyna, Leiden 2019; Art Markets in Europe, 1400–1800, red. M. North, D. Ormrod, London 1999; S. Bołdok, Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne, Warszawa 2004; Dealing Art on Both Sides of the Atlantic, 1860-1940, ed. L. Catterson, Leiden 2017; S. van Ginhoven, Connecting Art Markets. Guilliam Forchondt’s Dealership in Antwerp (c.1632–78) and the Overseas Paintings Trade, Leiden 2017; G. Guerzoni, Apollo and Vulcan. The Art Markets in Italy, 1400-1700, Michigan State University Press 2011 Ch. Guichard, La griffe du peintre: la valeur de l'art (1730-1820), Paris 2018; T. Hulst, A History of the Western Art Market A Sourcebook of Writings on Artists, Dealers, and Markets, UCP 2017; B. Joyeux-Prunel, Nul n’est prophète en son pays? L’internationalisation de la peinture des avant-gardes parisiennes 1855-1914, Paris 2009; Tejże, Les Avant-gardes artistiques. Une histoire transnationale – Vol. 1-2: Paris 2016-2017 Tejże, Naissance de l’art contemporain. Une histoire mondiale, 1945-1970, Paris 2021. La valeur de l'art - exposition, marché, critique et public au XVIIIe siècle, ed. J. Rasmussen, Paris 2009; N. De Marchi, H.J. Van Miegroet, The History of Art Markets, w: Handbook of the Economics of Art and Culture, red. V. A. Ginsburg, D. Throsby, North Holland 2006; P. Michel, Le Commerce du tableau à Paris: dans la seconde moitié du XVIIIe siècle, Lille 2007; K. Niemira, Rynek sztuki w Warszawie czasów Stanisława Augusta, „Almanach Warszawy”, 2019, t. XII, s. 11-58; K. Niemira, Dobry artysta i zły marszand, albo odwrotnie. O związkach Jana Lebensteina z nowojorską Galerie Chalette, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2017, nr 4, s. 777-796; M. North, Art and Commerce in the Dutch Golden Age, Yale 1999 [albo starsze niemieckie wydanie] Painting for Profit: The Economic Lives of Seventeenth-Century Italian Painters, ed. R. E. Spear, Ph. Sohm, New Haven 2010; S. Roux, Lotteries, Art Markets, and Visual Culture in the Low Countries, 15th-17th Centuries, Leiden 2018; A. Ryszkiewicz, Kolekcjonerzy i miłośnicy, Warszawa 1982; A. Ryszkiewicz, Początki handlu obrazami w środowisku warszawskim, Wrocław 1953; A. Ryszkiewicz, Zbieracze i obrazy, Warszawa 1972; The Art Market in Rome in the Eighteenth Century. A Study in the Social History of Art, ed. P. Coen, Leiden 2018; D. Thompston, The $12 Million Stuffed Shark: The Curious Economics of Contemporary Art, London 2010. |
Efekty uczenia się: |
Studentka / student: K2_W02: zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym K2_W04: ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu rynku sztuki i jego historii K2_W10 ma podstawową wiedzę o instytucjach rynku sztuki i orientację we współczesnych jego formach K2_U03: potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych K2_U14: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K2_K04: jego gotowa / gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie pisemnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.