Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka żydowska w diasporze: Wprowadzenie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LSZZ-KK
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka żydowska w diasporze: Wprowadzenie
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria z historii kultury
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Założeniem konwersatorium jest zapoznanie się i przeanalizowanie najważniejszych zjawisk artystycznych w szeroko rozumianej sztuce żydowskiej (architekturze, malarstwie, rzeźbie i w rzemiośle artystycznym) w diasporze od epoki starożytnej po czasy współczesne.

Pełny opis:

1. Architektura synagog od starożytności po czasy współczesne.

2. Hebrajskie manuskrypty średniowieczne: szkoły, styl i ikonografia.

3. Sztuka w służbie judaizmu: synagoga i dom.

4. Narodziny nowoczesnej sztuki żydowskiej w XIX w.

5. Biblia w sztuce żydowskiej.

6. Żydowskie środowiska artystyczne w Niemczech, Rosji i we Francji w I poł. XX w.

7. Etos syjonistyczny w sztuce żydowskiej.

Poszczególne tematy mogą ulec niewielkim zmianom

Literatura:

12. Literatura Ziva Amishai-Maisels The Jewish Jesus, “Journal of Jewish Art” 1982, nr 9, s. 984–104

Barbara Brus-Malinowska, Jerzy Malinowski, W kręgu École de Paris. Malarze żydowscy z Polski, DIG, Warszawa 2007

The Emergence of Jewish Artists in Nineteenth-Century Europe, Susan Tumarkin Goodman red., Merrell, New York 2002

Joseph Gutman, Is there a Jewish Art? [w:] The Visual Dimension. Aspects of Jewish Art. Published in Memory of Isaiah Shachar, Clare Moore red., Westview Press, Oxford 1993, s.1-19

Rachel Hachlili, Ancient Jewish Art and Archeology in the Land of Israel, , t.1, Brill, New York, Leiden 1988

Milly Heyd, Lilien: Between Herzl and Ahasver, [w:] Theodor Herzl. Visionary of the Jewish State, Gideon Shimoni, Robert Wistrich red. The Hebrew University Magnus Press, Jerusalem 1990, s. 265-292

Avram Kampf, From Chagall to Kitaj: Jewish Experience in the Art of the Twentieth Century, Bergin and Gravey Publishers, Massachusetts 1984

Ewa Martyna oprac., Judaica w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie: informator o wystawie, MNW, Warszawa 1993

Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX w., PWN, Warszawa 2000

Bezalel Narkiss, Hebrew Illuminated Manuscripts, Keter Publishing House, Jerusalem 1969

Maria, Kazimierz Piechotkowie, Bramy nieba. Bóżnice murowane na terenach dawnej Rzeczpospolitej, Krupski i S-ka, Warszawa 1999

Renata Piątkowska, Magdalena Sieramska, Muzeum Żydowskiego Instytutu Historycznego. Zbiory artystyczne, Auriga, Warszawa 1995

Garielle Sed Rajna, Jewish Art, Steimatzky, Tel Aviv 1987

Gabrielle Sed Rajna, The Hebraic Bible in Medieval Illuminated Manuscripts, Steimatzky, Tel Aviv 1987

M. Catherine Soussloff, Introducing Jewish Identity to Art History, [w:] Jewish Identity in Modern Art History, M. Catherine Soussloff red., California Press, Berkeley& Los Angeles & London, 1999, s.1-16

Yigal Zalmona, A Century of Israeli Art, Lund Humphries, Israel Museum, Jerusalem 2013

Efekty uczenia się:

K_W02 zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą sztuki żydowskiej, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania

K_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki żydowskiej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny

K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki żydowskiej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk

K_W05 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki żydowskiej

K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze żydowskiej oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych

K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki żydowskiej z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze

K_W17 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki żydowskiej, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła

K_W02 zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą sztuki żydowskiej, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania

K_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki żydowskiej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny

K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki żydowskiej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk

K_W05 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki żydowskiej

K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze żydowskiej oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych

K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki żydowskiej z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze

K_W17 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki żydowskiej, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności oraz na podstawie testu końcowego ze znajomości dzieł sztuki i zagadnień analizowanych w trakcie zajęć. Pisemny test obejmuje rozpoznawanie slajdów, pytania testowe i opisowe. Minimalnym progiem zaliczenia jest 50% uzyskanych punktów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)