Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

W warsztacie nowożytnego rysownika - przykład Rubensa i Rembrandta

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LWWNR-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: W warsztacie nowożytnego rysownika - przykład Rubensa i Rembrandta
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Konwersatorium dotyczyć będzie roli rysunków w

twórczości Rubensa i Rembrandta na tle sztuki

holenderskiej i flamandzkiej XVII wieku

Pełny opis:

Peter Paul Rubens i Rembrandt van Rijn to artyści, dla

których rysunek był podstawowym sposobem

ekspresji artystycznej. Do dzisiaj zachowały się setki

ich szkiców, związanych z różnymi aspektami ich

artystycznej działalności. W trakcie zajęć omówione

zostaną m.in. następujące zagadnienia: techniki

rysunkowe; funkcje rysunków; związki rysunków z

obrazami i rycinami; rysunek jako wyraz poglądów

artysty o sztuce; rysunek jako element edukacji

artystycznej. Analizowany będzie bogaty materiał

ilustracyjny (prezentacje) oraz liczne teksty źródłowe

(j. polski i angielski) ukazujące Rubensa i Rembrandta

na tle sztuki holenderskiej i flamandzkiej XVII wieku

Metody prowadzenia zajęć:

wykład z prezentacją multimedialną / wykład

konwersatoryjny / konwersatorium

12. Literatura

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-

artystyczną dotyczącą rysunków i rycin holenderskich i

flamandzkich, w szczególności w zakresie technik,

materiałów, funkcji, datowania, warunków

przechowywania

K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu

sztuki holenderskiej i flamandzkiej

K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z

zakresu rysunków, grafiki i malarstwa holenderskiego i

flamandzkiego w ujęciu chronologicznym, tematycznym i

problemowym

K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych

kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych

osiągnięciach aktualnej historii sztuki w kontekście

badania rysunków holenderskich i flamandzkich

K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach

historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia,

filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i

literaturze

K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i

interpretacji rysunków i rycin holenderskich i

flamandzkich, stosowane w historycznej i aktualnej

historii sztuki i potrafi je dostosować do badania

konkretnego dzieła

K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,

selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując

różne źródła i sposoby

K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami

teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami

historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych

K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje rysunków i

rycin oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i

interpretację z zastosowaniem typowych metod

K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i

umiejętności badawcze kierując się wskazówkami

opiekuna naukowego

K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego

argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych

badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność

wyciągania wniosków

K_1U012 – ma umiejętności językowe w zakresie historii

sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu

B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia

Językowego

K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie,

przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia:

Egzamin pisemny obejmujący zagadnienia omawiane na

zajęciach

Kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 55% punktów na

egzaminie pisemnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Borusowski
Prowadzący grup: Piotr Borusowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)