Narzędzia cyfrowe w analizach obrazów i relacji międzyobrazowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-NC-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Narzędzia cyfrowe w analizach obrazów i relacji międzyobrazowych |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Historia kultury - interpretacje i inspiracje - moduł specjalizacyjny, Hist. kult. w dob. hum. cyfr. Specjalizacja |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi sposobami zbierania, modelowania i prezentowania danych w projektach, których celem jest analiza dzieł sztuk wizualnych (od pojedynczego obrazu po skomplikowane relacje międzyobrazowe). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi sposobami zbierania, modelowania i prezentowania danych w projektach, których celem jest analiza dzieł sztuk wizualnych (od pojedynczego obrazu po skomplikowane relacje międzyobrazowe). Stosownie do etapów zwykle wyodrębnianych w projektach z zakresu humanistyki cyfrowej zajęcia będą podzielone na trzy bloki tematyczne. 1. Gromadzenie materiału Głównym przedmiotem uwagi będą typy zasobów i narzędzi wykorzystywanych w codziennej pracy historyka sztuki lub badacza kultury wizualnej. 2. Porządkowanie i opracowywanie materiału Analiza przykładowych projektów, których celem jest pokazanie obrazu w różnorodnych powiązaniach i kontekstach, będzie punktem wyjścia do omówienia najważniejszych problemów związanych z modelowaniem danych. Szczególny nacisk zostanie położony na obrazy wykonywane technikami reprodukcyjnymi, a także rozróżnienie obrazów materialnych, ich wizerunków cyfrowych, oraz obrazów, które istnieją jedynie w formie cyfrowej. Odrębnym przedmiotem refleksji będzie kwestia kompetencji: wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych, które warunkują powodzenie bardziej skomplikowanych przedsięwzięć (zarówno na poziomie analizy danych, jak i prezentacji wyników). 3. Prezentacja materiału Punktem wyjścia będzie porównanie różnych metod udostępniania i prezentacji materiału, poczynając „analogowych” form upowszechniania wyników badań, typowych dla tradycyjnej akademickiej historii sztuki (rozprawa naukowa w formie artykułu lub monografii; katalog jako część monografii lub osobna publikacja), a skończywszy na różnych formach cyfrowych (relacyjne bazy danych; wizualizacje). Omawiane przykłady i zagadnienia będą służyć jako punkt wyjścia do stworzenia własnego projektu (indywidualnego lub zespołowego), stanowiącego podstawę zaliczenia przedmiotu. Lista tematów i szczegółowe ramy poszczególnych projektów zostaną ustalone w pierwszych tygodniach zajęć z uwzględnieniem zainteresowań i potrzeb uczestników. |
Literatura: |
Johanna Drucker, The Digital Humanities Coursebook. An Introduction to Digital Methods for Research and Scholarship, New York: Routledge, 2021 The Routledge Companion to Digital Humanities and Art History, ed. Kathryn Brown, New York: Routledge, 2020 A New Companion to Digital Humanities, ed. Susan Schreibman, Ray Siemens, John Unsworth, Chichester: Wiley Blackwell, 2016 (zwł. Julia Flanders, Fotis Jannidis, Data Modeling) Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013 http://e- naukowiec.eu/zwrot-cyfrowy-w-humanistyce/ (zwł. Paweł Rybszleger, Interobrazowość i intertekstualność w tekstach i obrazach w sieci – próba zdefiniowania pojęć) Digital Art History, ed. Anna Bentkowska-Kafel, Trish Cashen, Hazel Gardiner, Bristol 2005 (zwł. William Vaughtan, History of Art in the Digital Age: Problems and Possibilities, s. 3-14; Antonio Criminisi, Martin Kemp, Andrew Zisserman, Bringing Pictorial Space to Life: Computer Techniques for the Analysis of Paintings, s. 77-100; Annette A. Ward, Margaret E. Graham, K. Jonathan Riley, Nic Sheen, Enhancing a Historical Digital Art Collection: Evaluation of Content-Based Image Retieval on Collage, s. 101-112) |
Efekty uczenia się: |
K2_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych; K2_W06 ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; K2_W07 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki; K2_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy; K2_U02wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki K2_U05 stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; K2_U07 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach; K2_U11 stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej; K2_U13 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych; K2_U14 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; K2_K01 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; K2_K03 przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego K2_K04prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest czynne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności, każda następne wymaga wykonania dodatkowego zadania, którego zakres będzie ustalany indywidualnie z prowadzącą) Podstawą oceny jest projekt przygotowany indywidualnie lub zespołowo. Lista tematów i szczegółowe ramy poszczególnych projektów zostaną ustalone w pierwszych tygodniach zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Jurkowlaniec | |
Prowadzący grup: | Grażyna Jurkowlaniec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.