„Czego chcą obrazy?”. Wybrane zjawiska kultury wizualnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-OEP-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | „Czego chcą obrazy?”. Wybrane zjawiska kultury wizualnej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy pozainstytucjonalnych (to jest niezwiązanych z tradycyjnymi instytucjami sztuki) działań tworzących współczesną ikonosferę. Zajęcia składać się będą z lektury zadanych tekstów, prezentacji przykładów i dyskusji. Przewidziane są również spotkania ze specjalistami. Podczas zajęć analizowane będą aktualne zjawiska ze szczególnym uwzględnieniem przypadków z Polski. Proponowane tematy: 1. Czym jest kultura wizualna? Definicje, teorie, kierunki badań 2. Mapowanie zjawisk we współczesnej polskiej kulturze wizualnej – forma warsztatowa 3. Współczesna krytyka instytucjonalna na świecie i w Polsce 4. Performans wychodzi z galerii 5. Artywizm 6. Estetyka protestu 7. Rewizjonizm historyczny – różne sposoby czytania obrazów 8. Kultra wizualna w służbie klimatu 9. Self-publishing 10. Obrazy w służbie polityki 11. Obraz w telefonie – wizualność social media 12. „Obrazy wychodzą na ulicę”– analiza obrazów w przestrzeni miejskiej |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zaznajomienie studentów i studentek z działaniami wchodzącymi w zakres pola sztuki, jednak istniejących poza typową przestrzenią instytucjonalną. Prezentowane przykłady dotyczyć będą zarówno działalności znanych artystów i krytyków, jak i akcji anonimowych, uznawanych za mniej „profesjonalne”. Analiza aktualnych zjawisk kultury wizualnej może stać się ważnym narzędziem wśród badaczy i krytyków sztuki. Narzędzia opisu i krytyki wybranych działań pozwala na świadome poruszanie się we współczesnym świecie nasyconym różnego rodzaju obrazami. Tytuł zajęć nawiązuje do słynnego zbioru tekstów W. T. Mitchella, w których autor traktuje obrazy jako swego rodzaju podmiot nawiązujący specyficzną formę komunikacji z widzem. Podczas zajęć studenci i studentki zapoznają się z wybranymi przykładami działań wizualnych istniejących poza tradycyjnymi wystawami, muzeami, galeriami. Każde spotkanie dotyczyć będzie innego zagadnienia. Tematy poruszane na zajęciach będą odnosiły się do pojęcia i analiz kultury wizualnej. Podczas spotkań studenci i studentki zapoznają się z podstawową literaturą przedmiotu. Celem zajęć będzie także „wyczulenie” studentów i studentek na kwestie pomijane w klasycznym dyskursie historii sztuki. Większość zajęć będzie miało następującą strukturę: w pierwszej części, moderowanej przez prowadzącą, studenci i studentki będą analizować zadaną lekturę. Następnie na podstawie przykładów (głównie z Polski) wybranych przez studentów i studentki lub prowadzącą będą analizować konkretne działania. Wybrane zajęcia będą miały formę warsztatową lub spotkania z gościem. |
Literatura: |
Proponowana bibliografia: Antropologia kultury wizualnej, red. I. Kurz i in., Warszawa 2012 Auslander P., Liveness.Performance in a Mediatized Culture, London 1999 Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryll, Poznań 1997 Bishop C., Radical Museology, Or, What’s Contemporary in Museums of Contemporary Art?, Koln 2013 Choreografia: polityczność, red. M. Kell, Warszawa-Poznań-Lublin 2018 Fabryka sztuki. Podział pracy oraz dystrybucja kapitałów społecznych w polu sztuk wizualnych we współczesnej Polsce, red. M. Kozłowski i in., Warszawa 2014 Freedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii teorii odziaływania, tłum. E. Klekot, Kraków 2005 Kusiak J., Chaos Warszawa. Porządki przestrzenne polskiego kapitalizmu, Warszawa 2017 „Luka” – wybrane teksty Marchart O., Conflictual Aesthetics. Artistic Activism and the Public Sphere, Berlin 2019 Mirzoeff N., An Introduction to Visual Culture, London 1999 Mirzoeff N., Jak zobaczyć świat, tłum. Ł. Zaremba, Kraków-Warszawa 2016 Mitchell, W. J. T, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, tłum. Ł. Zaremba, Warszawa 2013 No-ISBN. On Self-Publishing, ed. By S. Boulanger, Koln 2016 Seria Documents of Contemporary Art, Cambridge–London, 2006-2020 Stokfiszewski I., Prawo do kultury, Warszawa 2018 „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” – wybrane teksty Wright S., W stronę leksykonu użytkowania, Warszawa 2014 The Visual Culture Reader, ed. by N. Mirzoeff, London 1998 Zaremba Ł., Obrazy wychodzą na ulicę/ Spory w polskiej kulturze wizualnej, Warszawa 2019 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W06 Student/studentka ma wiedzę o danych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym. K_W12 Student/studentka ma podstawową wiedzę w zakresie działań artystycznych w przestrzeni publicznej. K_W14 Student/studentka posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. Umiejętności: K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje wykorzystując różne źródła i sposoby. K_U05 Potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury. Postawy: K_K01 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań określonych przez siebie i innych. K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratorki, edukatora historii sztuki, animatorki kultury, recenzentki wystaw) |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność, aktywność, oraz, na koniec semestru, esej przedstawiający krytyczną analizę wybranego zjawiska artystycznego/wystawy/dzieła z użyciem narzędzi i literatury poznanej na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.