Różne kamery, podobne spojrzenia – związki fotografii i filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-RK-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Różne kamery, podobne spojrzenia – związki fotografii i filmu |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach kursu przyjrzymy się w jaki sposób tak pokrewne sobie dziedziny sztuki jak fotografia i film były ze sobą powiązane na przestrzeni dziejów. Dzięki dokonywanym w toku dyskusji analizom zdjęć i realizacji z obszaru X muzy, będziemy w stanie zobaczyć jak przebiegała nić wzajemnej relacji między nimi (w zakresie strategii cytatu, inspiracji, nawiązań, wzajemnego oddziaływania). Podczas zajęć wspólnie postaramy się odpowiedzieć m.in. na poniższe pytania: Jak wyeksplicytować filmowo niesamowity i skomplikowany świat fotografii Diane Arbus? Kiedy polscy fotografowie jak choćby Wojeciech Zamecznik czy Zofia Chomętowska sięgali po kamerę filmową? Co fotograficznego mają w sobie takie realizacje jak np. Trzy kolory: czerwony Krzysztofa Kieślowskiego? Jaki typ eksperymentu łączy fotogramy Bronisława Schlabsa i krótkometrażowe animacje Kazimierza Urbańskiego? |
Pełny opis: |
Zajęcia będą przebiegały w ramach następujących bloków tematycznych: • Świat iluzjonistycznych trików: pierwsze spotkania fotografii i filmu • Figura fotografa/fotografki w filmie • Aparat jako substytut kamery filmowej? Czyli fotografowie wobec filmu • „Fotograficzność” kadrów filmowych (strategie i sposoby konstruowania kompozycji) • Opresyjne spojrzenie kamery (fotograficzny i filmowy voyeuryzm) • Abstrakcja „ręcznie malowana” – artystyczny gest na błonie i taśmie filmowej • Eksperymenty z kolorem w świecie fotografii i filmu • Słowo i obraz – zabawa z tekstem w sferze wizualnej • Jak zobrazować dźwięk? strategie fotograficzne i filmowe • Foundfootage w fotografii i filmie Powyżej wymienione zagadnienia zostaną omówione w trakcie wspólnych dyskusji. Uczestnicy będą proszeni niekiedy o zapoznanie się zapoznanie się z określonym materiałem filmowym przed zajęciami, realizacje krótkometrażowe będą pokazywane w ramach konwersatorium. |
Literatura: |
W ramach zajęć zapoznamy się z wybranymi fragmentami poniższych publikacji (dokładny spis wymaganej literatury powstanie w uzgodnieniu z uczestnikami zajęć): D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa: wprowadzenie, Warszawa 2010. U. Czartoryska, Plastyczne przygody fotografii, Gdańsk 2002. A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 2003. J. Habermas, Od wrażenia zmysłowego do symbolicznego wyrazu, Warszawa 2004. M. Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne, Warszawa 2003. A. Jamroziakowa, Obraz i metanarracja, Warszawa 1994. S. Krackauer, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, Gdańsk 2009. W. Murch, W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego, Warszawa 2007. Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2005. K. Wolny-Zmorzyński, Fotograficzne gatunki dziennikarskie, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: • Wymienia fotografów polskich i zagranicznych interesujących się filmem oraz wykorzystujących swoje doświadczenia w celu skonstruowania wypowiedzi twórczej w innym medium artystycznym • Identyfikuje założenia przyświecające strategii cytatu oraz foundfootage • Zna i wyjaśnia sposób kreowania dzieł abstrakcyjnych na gruncie filmu i fotografii Student w zakresie umiejętności: • Potrafi przeanalizować konstrukcję i kompozycję obrazu fotograficznego • Opisuje i krytycznie omawia dzieło audiowizualne – pod kątem budowy, struktury, przebiegu narracyjnego i dramaturgicznego • Umie uzasadnić w jakim punkcie dane dzieło filmowe nawiązuje do strategii fotograficznych • Po zapoznaniu się z wybranymi zestawieniami dzieł filmowych i fotograficznych, potrafi opisać zachodzący między nimi charakter zależności lub nić powiązania Student w zakresie postaw/kompetencji społecznych: • Aktywnie uczestniczy w dyskusjach na temat różnych obszarów kultury wizualnej • Rozumie jak cenne są próby podejmowania interdyscyplinarnego spojrzenia na obraz filmowy i fotograficzny • Wnikliwie ocenia różne jakości wybranych realizacji filmowych i fotograficznych oraz potrafi uargumentować swoje opinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Trzy warunki zaliczenia: 1) Obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności w semestrze bez konieczności usprawiedliwienia) 2) Przygotowanie do zajęć – realizowane m.in. poprzez: zapoznanie się z określonym (zadanym) materiałem filmowym przed zajęciami 3) Napisanie krótkiego eseju – o jednej, dowolnie wybranej scenie filmowej lub fotografii – w perspektywie zagadnień omawianych na zajęciach (wytyczne dotyczące niezbędnych informacji do zawarcia w eseju zostaną udostępnione wszystkim uczestnikom zajęć) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.