Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rzeźba w przestrzeni publicznej w Europie środkowej doby nowożytnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-RZWPP-WE
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rzeźba w przestrzeni publicznej w Europie środkowej doby nowożytnej
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Wykład z epok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone jednemu z ważniejszych zagadnień kultury artystycznej czasów nowożytnych w całej Europie Środkowej, związanemu z równoległym, dwutorowym rozwojem w XVII i XVIII w. oficjalnego rzeźbiarskiego portretu monarszego / świeckiego i państwowych (lub zbiorowych) fundacji sakralnych w przestrzeni publicznej. Omówiona zostanie antyczna oraz nowożytna, zwłaszcza włoska i francuska tradycja pomników monarszych z jej recepcją w krajach habsburskich i dawnej Rzeczypospolitej oraz kolumn i słupów ,,morowych”, wreszcie pojedynczych pomników dedykowanych kultowi maryjnemu lub świętych (Jan Nepomucen, Florian, Antoni Padewski, Roch i in.).

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone jednemu z ważniejszych, a wciąż oczekującemu w Polsce na solidne przebadanie zagadnień kultury artystycznej czasów nowożytnych w całej Europie Środkowej, związanemu z równoległym, dwutorowym rozwojem w XVII i XVIII w. oficjalnego rzeźbiarskiego portretu monarszego / świeckiego i państwowych (lub zbiorowych) fundacji sakralnych w przestrzeni publicznej. Omówiona zostanie antyczna (Rzym i Bizancjum) oraz nowożytna, zwłaszcza włoska (przede wszystkim Medyceusze) i francuska (Burbonowie z Ludwikiem XIV na czele) tradycja pomników monarszych en pied i konnych z jej recepcją w krajach habsburskich i dawnej Rzeczypospolitej, oraz formalna i ideowa geneza kolumn i słupów ,,morowych”, wreszcie pojedynczych pomników dedykowanych kultowi Trójcy Św., maryjnemu lub popularnych świętych patronów doby potrydenckiej (Jan Nepomucen, Józef, Florian, Antoni Padewski, Roch i in.).

Literatura:

A. Adamczewska, Die Dreifaltigkeitssäule in Schlesien, [w:] Studien zur europäischen Barock und Rokokoskulptur, hg. K. Kalinowski, Poznań 1985, s. 273-287.

J. A. Chrościcki, Sztuka i polityka: funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów 1587-1668, Warszawa 1983.

E. Grochowska-Sachs, Św. Jan Nepomucen. Pomniki w powiecie Wrocław, Wrocław 2006.

Himmlisch! Der Barockbildhauer Johann Georg Pinsel, hg. A. Husslein-Arco, M. Hohn, G. Lechner, Wien 2016.

S. Jemelková, Sloup Nejsvětější Trojice Olomouc, Olomouc 2008.

K. Kalinowski, Rzeźba barokowa na Śląsku, Warszawa 1986.

M. Koller, Die Wiener Pestsäule, Wien 1982.

I. Koska, Johann Heinrich Meissner: ein Danziger Bildhauer des 18. Jahrhunderts, Danzig 1936.

J. Kowalczyk, La place ”royale” et la statue équestre du prince Hieronim Florian Radziwiłł, [w:] Studien zur barocken Gartenskulptur, hg. K. Kalinowski, Poznań 1999, s. 191-201.

G. Schikola, Das öffentliche sakrale Denkmal in den habsburgischen Ländern : die Auswirkung der Wiener Pestsäule, [w:] Studien zur europäischen Barock. und Rokokoskulptur, hg. K. Kalinowski, Poznań 1985, s. 253-271.

J. Slouka, Mariánské a morové sloupy Čech a Moravy, Praha 2010.

B. Szymanowska, Kolumna Zygmunta, wyd. 2, Warszawa 1972.

M. Wardzyński, Prace rzeźbiarsko-kamieniarskie Wacława Beranka dla konwentów Paulinów prowincji polskiej. Jasna Góra-Pińczów-Beszowa-Skałka, [w:] Veritati serviens. Księga Pamiątkowa Ojcu Profesorowi Januszowi Zbudniewkowi ZP, pod red. J. Dzięgielewskiego, T. Krawczaka, K. Łataka i W. J. Wysockiego, Warszawa 2009, s. 493–527.

M. Wyrzykowska, Śląsk w orbicie Wiednia. Artystyczne związki Śląska z Arcyksięstwem Austriackim w latach 1648-1741, Wrocław 2010.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Hiszt_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

Hiszt_W02: zna podstawową terminologię używaną w historii sztuki, zna jej źródła, potrafi ją zastosować

Hiszt_W08: zna i rozumie podstawowe tendencje w rozwoju historii sztuki oraz posiada orientację w piśmiennictwie historyczno-artystycznym z danego zakresu

UMIEJĘTNOŚCI

Hiszt_U01: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury artystycznej, potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę oraz interpretację w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie historycznokulturowym

Hiszt_U03: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie historii sztuki, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii

Hiszt_U04: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień historyczno-artystycznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku historii sztuki, jak i innych dyscyplin

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Hiszt_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

Hiszt_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

Hiszt_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach;

Zaliczenie pisemne z częścią wizualną i esejem z listy do wyboru.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)