Rzeźba w przestrzeni publicznej w Europie środkowej doby nowożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-RZWPP-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Rzeźba w przestrzeni publicznej w Europie środkowej doby nowożytnej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone jednemu z ważniejszych zagadnień kultury artystycznej czasów nowożytnych w całej Europie Środkowej, związanemu z równoległym, dwutorowym rozwojem w XVII i XVIII w. oficjalnego rzeźbiarskiego portretu monarszego / świeckiego i państwowych (lub zbiorowych) fundacji sakralnych w przestrzeni publicznej. Omówiona zostanie antyczna oraz nowożytna, zwłaszcza włoska i francuska tradycja pomników monarszych z jej recepcją w krajach habsburskich i dawnej Rzeczypospolitej oraz kolumn i słupów ,,morowych”, wreszcie pojedynczych pomników dedykowanych kultowi maryjnemu lub świętych (Jan Nepomucen, Florian, Antoni Padewski, Roch i in.). |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone jednemu z ważniejszych, a wciąż oczekującemu w Polsce na solidne przebadanie zagadnień kultury artystycznej czasów nowożytnych w całej Europie Środkowej, związanemu z równoległym, dwutorowym rozwojem w XVII i XVIII w. oficjalnego rzeźbiarskiego portretu monarszego / świeckiego i państwowych (lub zbiorowych) fundacji sakralnych w przestrzeni publicznej. Omówiona zostanie antyczna (Rzym i Bizancjum) oraz nowożytna, zwłaszcza włoska (przede wszystkim Medyceusze) i francuska (Burbonowie z Ludwikiem XIV na czele) tradycja pomników monarszych en pied i konnych z jej recepcją w krajach habsburskich i dawnej Rzeczypospolitej, oraz formalna i ideowa geneza kolumn i słupów ,,morowych”, wreszcie pojedynczych pomników dedykowanych kultowi Trójcy Św., maryjnemu lub popularnych świętych patronów doby potrydenckiej (Jan Nepomucen, Józef, Florian, Antoni Padewski, Roch i in.). |
Literatura: |
A. Adamczewska, Die Dreifaltigkeitssäule in Schlesien, [w:] Studien zur europäischen Barock und Rokokoskulptur, hg. K. Kalinowski, Poznań 1985, s. 273-287. J. A. Chrościcki, Sztuka i polityka: funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów 1587-1668, Warszawa 1983. E. Grochowska-Sachs, Św. Jan Nepomucen. Pomniki w powiecie Wrocław, Wrocław 2006. Himmlisch! Der Barockbildhauer Johann Georg Pinsel, hg. A. Husslein-Arco, M. Hohn, G. Lechner, Wien 2016. S. Jemelková, Sloup Nejsvětější Trojice Olomouc, Olomouc 2008. K. Kalinowski, Rzeźba barokowa na Śląsku, Warszawa 1986. M. Koller, Die Wiener Pestsäule, Wien 1982. I. Koska, Johann Heinrich Meissner: ein Danziger Bildhauer des 18. Jahrhunderts, Danzig 1936. J. Kowalczyk, La place ”royale” et la statue équestre du prince Hieronim Florian Radziwiłł, [w:] Studien zur barocken Gartenskulptur, hg. K. Kalinowski, Poznań 1999, s. 191-201. G. Schikola, Das öffentliche sakrale Denkmal in den habsburgischen Ländern : die Auswirkung der Wiener Pestsäule, [w:] Studien zur europäischen Barock. und Rokokoskulptur, hg. K. Kalinowski, Poznań 1985, s. 253-271. J. Slouka, Mariánské a morové sloupy Čech a Moravy, Praha 2010. B. Szymanowska, Kolumna Zygmunta, wyd. 2, Warszawa 1972. M. Wardzyński, Prace rzeźbiarsko-kamieniarskie Wacława Beranka dla konwentów Paulinów prowincji polskiej. Jasna Góra-Pińczów-Beszowa-Skałka, [w:] Veritati serviens. Księga Pamiątkowa Ojcu Profesorowi Januszowi Zbudniewkowi ZP, pod red. J. Dzięgielewskiego, T. Krawczaka, K. Łataka i W. J. Wysockiego, Warszawa 2009, s. 493–527. M. Wyrzykowska, Śląsk w orbicie Wiednia. Artystyczne związki Śląska z Arcyksięstwem Austriackim w latach 1648-1741, Wrocław 2010. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Hiszt_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi Hiszt_W02: zna podstawową terminologię używaną w historii sztuki, zna jej źródła, potrafi ją zastosować Hiszt_W08: zna i rozumie podstawowe tendencje w rozwoju historii sztuki oraz posiada orientację w piśmiennictwie historyczno-artystycznym z danego zakresu UMIEJĘTNOŚCI Hiszt_U01: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury artystycznej, potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę oraz interpretację w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie historycznokulturowym Hiszt_U03: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie historii sztuki, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii Hiszt_U04: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień historyczno-artystycznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku historii sztuki, jak i innych dyscyplin KOMPETENCJE SPOŁECZNE Hiszt_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia Hiszt_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania Hiszt_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach; Zaliczenie pisemne z częścią wizualną i esejem z listy do wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.