Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sacrum i profanum w sztuce 20. wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-SIP-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sacrum i profanum w sztuce 20. wieku
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone zarówno różnorodnym, nieoczywistym

formom obecności sacrum w sztuce nowoczesnej i

współczesnej, poszukiwaniu sensu, łączności z Absolutem, jak i

zmaganiem się artystów ze sferą transcendencji i rozdarciem

między sacrum i profanum.

Uwzględnione będą różne teksty kultury.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone zarówno różnorodnym, nieoczywistym

formom obecności sacrum w sztuce nowoczesnej i

współczesnej, poszukiwaniu sensu, łączności z Absolutem,

jak i zmaganiem się artystów ze sferą transcendencji i

rozdarciem między sacrum i profanum.

Wybrane zostaną, z uwzględnieniem zainteresowań

badawczych uczestników zajęć, reprezentatywne zjawiska

różnych form obecności sacrum i profanum w twórczości

oraz tekstach teoretycznych artystów 20. wieku,

reprezentujących odmienne postawy i środowiska.

Przykładowi twórcy:

Włodzimierz Borowski

Wassily Kandinsky

Kazimierz Malewicz

Piet Mondrian

Edvard Munch

Barnett Newman

Jerzy Nowosielski

Siergiej Paradżanow

Mark Rothko

Zofia Stryjeńska

Alina Szapocznikow

Andy Warhol

Stanisław Wyspiański

Uwaga! Lista artystów może ulec zmianie

Literatura:

Przykładowe teksty:

Yve-Alain Bois, On Two Paintings by Barnett Newman,

“October” 2004, Nr 108, s. 3-34

Thomas Crow, The Rise of the Sixties. American and European

Art in the Era of Dissent, Laurence King Publishing, 2004,

głównie rozdział 3: Living with Pop

Dillenberger Jane D., The Religious Art of Andy Warhol,

Continuum, New York 1998

Florenski Paweł, Sens idealizmu, Metafizyka obrazu i oblicza

oraz inne pisma, wybór i oprac. T. Obolevitsch i P. Rojek,

Warszawa 2009

Jakubowska Agata, „Krużlowa” i „Głowa Chrystusa” Aliny

Szapocznikow , „ Sacrum et Decorum. Materiały i studia z historii

sztuki sakralnej ” 2013, nr 6, s. 119-131

Kiereś Henryk, Sztuka religijna czy „sacrum” w sztuce?,

„Studia Warmińskie”, XXXIV (1997), s. 261-272

Kudelska Dorota, Sztuka religijna na wystawach

Wiener Secession i Künstlerbund Hagen

(1898–1933), „ Sacrum et Decorum. Materiały i studia

z historii sztuki sakralnej ” 2017 , nr 10 , s. 104-136

Lachowski Marcin, Włodzimierz Borowski –

desymbolizacja obrazu , „ Sacrum et Decorum.

Materiały i studia z historii sztuki sakralnej ” 2016, nr

9, s. 54-70

Lameński Lechosław, Wątki religijne w twórczości

Zofii Stryjeńskiej „księżniczki malarstwa polskiego”,

„Sacrum et Decorum. Materiały i studia z historii

sztuki sakralnej” 2013, nr 6, s. 43-61

Shatskikh Aleksandra , Black Square: Malevich and the Origin

of Suprematism, M.: 2012

Sacrum i sztuka, red. Nawojka Cieślińska, Kraków 1989

The Spiritual in Art: Abstract Painting 1890-1985, New York –

London – Paris 1986

Totenmesse: Munch, Weiss, Przybyszewski, red. Łukasz

Kiepuszewski, Jacek Chromy, Elisabeth Clegg, kat. wyst.

Muzeum Literatury, Warszawa 1995

Winnicka-Gburek Joanna, Kilka uwag o możliwości

„sacrum” w sztuce współczesnej, „Estetyka i Krytyka”, 35

(4/2014), s. 205-218

Zdenkowska Marcelina, Sacrum w sztuce współczesnej,

Poznań 2016

Uwaga! Lista lektur może ulec zmianie

Efekty uczenia się:

K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W16; K_W17;

K_U01; K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; K_U010;

K_U011; K_1U012; K_U13

Metody i kryteria oceniania:

wymagane: przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział –

brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej w tym

samym stopniu, co wynik kolokwium.

Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)