Sacrum i profanum w sztuce 20. wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-SIP-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sacrum i profanum w sztuce 20. wieku |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone zarówno różnorodnym, nieoczywistym formom obecności sacrum w sztuce nowoczesnej i współczesnej, poszukiwaniu sensu, łączności z Absolutem, jak i zmaganiem się artystów ze sferą transcendencji i rozdarciem między sacrum i profanum. Uwzględnione będą różne teksty kultury. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone zarówno różnorodnym, nieoczywistym formom obecności sacrum w sztuce nowoczesnej i współczesnej, poszukiwaniu sensu, łączności z Absolutem, jak i zmaganiem się artystów ze sferą transcendencji i rozdarciem między sacrum i profanum. Wybrane zostaną, z uwzględnieniem zainteresowań badawczych uczestników zajęć, reprezentatywne zjawiska różnych form obecności sacrum i profanum w twórczości oraz tekstach teoretycznych artystów 20. wieku, reprezentujących odmienne postawy i środowiska. Przykładowi twórcy: Włodzimierz Borowski Wassily Kandinsky Kazimierz Malewicz Piet Mondrian Edvard Munch Barnett Newman Jerzy Nowosielski Siergiej Paradżanow Mark Rothko Zofia Stryjeńska Alina Szapocznikow Andy Warhol Stanisław Wyspiański Uwaga! Lista artystów może ulec zmianie |
Literatura: |
Przykładowe teksty: Yve-Alain Bois, On Two Paintings by Barnett Newman, “October” 2004, Nr 108, s. 3-34 Thomas Crow, The Rise of the Sixties. American and European Art in the Era of Dissent, Laurence King Publishing, 2004, głównie rozdział 3: Living with Pop Dillenberger Jane D., The Religious Art of Andy Warhol, Continuum, New York 1998 Florenski Paweł, Sens idealizmu, Metafizyka obrazu i oblicza oraz inne pisma, wybór i oprac. T. Obolevitsch i P. Rojek, Warszawa 2009 Jakubowska Agata, „Krużlowa” i „Głowa Chrystusa” Aliny Szapocznikow , „ Sacrum et Decorum. Materiały i studia z historii sztuki sakralnej ” 2013, nr 6, s. 119-131 Kiereś Henryk, Sztuka religijna czy „sacrum” w sztuce?, „Studia Warmińskie”, XXXIV (1997), s. 261-272 Kudelska Dorota, Sztuka religijna na wystawach Wiener Secession i Künstlerbund Hagen (1898–1933), „ Sacrum et Decorum. Materiały i studia z historii sztuki sakralnej ” 2017 , nr 10 , s. 104-136 Lachowski Marcin, Włodzimierz Borowski – desymbolizacja obrazu , „ Sacrum et Decorum. Materiały i studia z historii sztuki sakralnej ” 2016, nr 9, s. 54-70 Lameński Lechosław, Wątki religijne w twórczości Zofii Stryjeńskiej „księżniczki malarstwa polskiego”, „Sacrum et Decorum. Materiały i studia z historii sztuki sakralnej” 2013, nr 6, s. 43-61 Shatskikh Aleksandra , Black Square: Malevich and the Origin of Suprematism, M.: 2012 Sacrum i sztuka, red. Nawojka Cieślińska, Kraków 1989 The Spiritual in Art: Abstract Painting 1890-1985, New York – London – Paris 1986 Totenmesse: Munch, Weiss, Przybyszewski, red. Łukasz Kiepuszewski, Jacek Chromy, Elisabeth Clegg, kat. wyst. Muzeum Literatury, Warszawa 1995 Winnicka-Gburek Joanna, Kilka uwag o możliwości „sacrum” w sztuce współczesnej, „Estetyka i Krytyka”, 35 (4/2014), s. 205-218 Zdenkowska Marcelina, Sacrum w sztuce współczesnej, Poznań 2016 Uwaga! Lista lektur może ulec zmianie |
Efekty uczenia się: |
K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W16; K_W17; K_U01; K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; K_U010; K_U011; K_1U012; K_U13 |
Metody i kryteria oceniania: |
wymagane: przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział – brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej w tym samym stopniu, co wynik kolokwium. Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.