Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Spizowe sny. O odlewnictwie i kowalstwie artystycznym w dawnej Rzeczypospolitej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-SSOKA-WE
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Spizowe sny. O odlewnictwie i kowalstwie artystycznym w dawnej Rzeczypospolitej
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Wykład z epok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia przekrojowe, omawiające problematykę rozwoju i skali profesjonalizacji w nowożytnej Rzeczypospolitej odlewnictwa artystycznego i głównych zagadnień z nimi związanych. Zawierają przegląd technologii metalurgicznych i odlewniczych znanych w epoce nowożytnej, omówienie zjawiska wybitnych importów artystycznych z głównych centrów artystycznych ważnych dla Europy Środkowej: Norymbergi i innych ośrodków niemieckich i austriackich (m.in. Monachium, Wiedeń, Praga, Wrocław), następnie przegląd głównych centrów krajowych (Gdańsk, Kraków i Warszawa) z uwzględnieniem głównych osobowości.

Pełny opis:

Zajęcia przekrojowe, omawiające problematykę rozwoju i skali profesjonalizacji w nowożytnej Rzeczypospolitej odlewnictwa artystycznego i głównych zagadnień z nimi związanych. Była to najbardziej skomplikowana i najdroższa technika wśród metod rzeźbiarskich. Zawierają przegląd technologii metalurgicznych i odlewniczych znanych w epoce nowożytnej, omówienie zjawiska wybitnych importów artystycznych z głównych centrów artystycznych ważnych dla Europy Środkowej: Norymbergi i innych ośrodków niemieckich i austriackich (m.in. Monachium, Wiedeń, Praga, Wrocław), następnie przegląd głównych centrów krajowych (Gdańsk, Kraków, Warszawa i odlewnie świętokrzyskie) z uwzględnieniem głównych osobowości: ludwisarzy dzwonowych, militarnych i artystycznych, oraz autorów modeli (architekci-projektanci, rzeźbiarze, malarze itd.). W podsumowaniu zawarte zostaną uwagi na temat realnego stanu, specyfiki oferty produkcji i perspektyw rozwoju tego rzemiosła na tle innych państw i krain Europy Środkowej, przede wszystkim Cesarstwa, gdzie działania artystyczne wspierały Akademie i profesjonalne gildie zawodowe w dużych, silnych ośrodkach miejskich.

Literatura:

M. E. Brensztejn, Zarys dziejów ludwisarstwa na terenach d. Wielkiego Księstwa Litewskiego, Wilno 1924.

Th. DaCosta Kaufmann, Court, Cloister, and City: The Art and Culture of Central Europe, 1450-1800, Chicago 1995.

Th. DaCosta Kaufmann, Toward a Geography of Art, Chicago 2007.

Dawne i nowsze odlewnictwo w Polsce : wyroby żeliwne i inne, red. Katarzyna Kluczwajd, Toruń 2011.

J. Gawroński, Odlewnictwo artystyczne: formowanie i odlewanie w sztuczkach oraz metodą wytapianych modeli, Gliwice 2013.

Hasła osobowe rzeźbiarzy w Saur / De Gruyter Allgemeines Künstlerlexikon, Słowniku Artystów Polskich i Obcych w Polsce Działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 1-10, t. uzup., oraz w Polskim Słowniku Biograficznym.

T. Jednaszewska, Z. Massowa, Kowalstwo artystyczne i odlewnictwo. Katalog wystawy, Malbork, Muzeum Zamkowe, 1985.

M. Karpowicz, Sztuka polska XVII wieku, Warszawa 1984.

M. Karpowicz, Sztuka polska XVIII wieku, Warszawa 1986.

M. Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1988.

Ludwisarstwo w Polsce: materiały z III Sesji Naukowej z cyklu Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce, zorganizowanej przez Muzeum Okręgowe w Toruniu oraz Toruński Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki, w dniach 8-9 listopada 2002 roku, red. K. Kluczwajd, Toruń 2002.

G. Montagu, Gold, silver and bronze : Gold, Silver and Bronze: Metal Sculpture of the Roman Baroque, Princetown 1996.

Odlewnictwo w Polsce: materiały z VII Sesji Naukowej z cyklu Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce, red. K. Kluczwajd, Toruń 2006.

Sztuka polska: manieryzm, barok (XVII wiek), red. Z. Bania, Warszawa 2013.

Świat polskich Wazów. Przestrzeń – Ludzie – Sztuka. Eseje, red. Z. Hundert, J. Żukowski, Warszawa 2019.

E. Wróblewska, Ludwisarnie Benningków, Wittwercków i Anthonych: studium dziejów gdańskiego cechu odlewniczego, Warszawa 1999.

Sz. Zwoliński, Podstawy technik odlewniczych dla rzeźbiarzy, Poznań 2016.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K2_W01: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej

K2_W02: zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym

K2_W08: zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej

UMIEJĘTNOŚCI

K2_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy

K2_U03: potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K2_K01: gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

K2_K03: gotów do przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego

K2_K04: prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne, złożone z zestawu slajdów i eseju do wyboru, z listy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)