Srebrny wiek. Sztuka i kultura Rosji u progu katastrofy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-SWSZR-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Srebrny wiek. Sztuka i kultura Rosji u progu katastrofy |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone jednemu z najbardziej pasjonujących momentów w dziejach kultury rosyjskiej, fenomenowi w skali europejskiej, kiedy Zachód spotkał się ze Wschodem, symbolizm z awangardą, sztuka z literaturą, filozofią i nauką, duchowość prawosławnej ikony z kubofuturyzmem i konstruktywizmem – wszystko to u progu Wielkiej Wojny i Rewolucji Październikowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone jednemu z najbardziej pasjonujących momentów w dziejach kultury rosyjskiej, fenomenowi w skali europejskiej, kiedy Zachód spotkał się ze Wschodem, symbolizm z awangardą, sztuka z filozofią i nauką, duchowość prawosławnej ikony z kubofuturyzmem i konstruktywizmem. Przywołane zostaną najciekawsze zjawiska tworzące fenomen Srebrnego Wieku kultury rosyjskiej. Analizie zostaną poddane: geneza, czynniki rozwoju i przejawy sztuki rosyjskiej omawianego okresu i jej wpływ na sztukę europejską, w tym polską. Wskazane zostaną najważniejsze ugrupowania i osobowości artystyczne, wystawy i dzieła – na tle burzliwej panoramy społeczno-politycznej. |
Literatura: |
Przykładowe teksty: Altshuler Bruse, The Avant-Garde in Exhibition. New Art in the 20th Century, New York 1994 P. Florenski, Ikonostas i inne szkice, Warszawa 1984 P. Florenski, Sens idealizmu, Metafizyka obrazu i oblicza oraz inne pisma, wybór i oprac. T. Obolevitsch i P. Rojek, Warszawa 2009 Henderson L.D., The Fourth Dimension and Non-Euclidean Geometry in Modern Art, New York 1983; revised edition Cambridge, Massachusetts, London 2012 Kornhauser J. red., Szumna M. red., Kmiecik M. red:, Awangarda i krytyka. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Kraków 2016 Luba I., Wawer E.P., Władysław Strzemiński i Wielka Wojna, „Rocznik Historii Sztuki” XL: 2015, s. 93–117 Liwszyc B., Półtoraoki strzelec, przeł. A. Pomorski, Warszawa 1995 Przybylski R., Odwieczna Rosja. Mandelsztam w roku 1917, Warszawa 2012 Stołowicz L., Historia filozofii rosyjskiej. Podręcznik, przekład i posłowie B. Żyłko, Gdańsk 2008 Symbol w kulturze rosyjskiej, ed. Naukowa K. Duda, T. Obolevitch, Kraków 2010 Turowski A., Malewicz w Warszawie: rekonstrukcje i symulacje, Kraków 2002 Turowski A., Muzea Kultury Artystycznej, „Artium Questiones” 1983, nr 2, s. 90–103 Wołkow S., Czarodziejski chór. Historia kultury rosyjskiej od Tołstoja do Sołżenicyna, przeł. W. Stanisławski, Warszawa 2015 Wünsche I., The Organic School of Russian Avant-Garde. Neture’s Creative Principles, Routledge 2015 Katalogi wystaw indywidualnych i zbiorowych. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu semestralnych zajęć studenci dysponują podstawową wiedzą o Rosji i jej kulturze początku 20. wieku, szczególnie w Petersburgu i Moskwie, znajomością wybranych zjawisk, kierunków, dzieł sztuki, muzyki i literatury, tekstów teoretycznych. Studenci zyskują umiejętności w zakresie: krytycznej oceny kontekstów historycznych, społecznych i politycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach (dopuszczalne dwie nieobecności na ocenę dostateczną). Podstawą uzyskania wyższej niż dostateczna (na podstawie obecności) oceny jest egzamin pisemny z tematyki omawianej w trakcie wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.