Sztuka instalacji i praktyki wystawiennicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-SZI-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka instalacji i praktyki wystawiennicze |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Historia kultury - interpretacje i inspiracje - moduł specjalizacyjny, Hist. kult. w dob. hum. cyfr. Specjalizacja |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia omawiają i porządkują zjawisko sztuki instalacji wobec współczesnych praktyk wystawowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są prezentacji i interpretacji sztuki instalacji jako ważnego nurtu w sztuce współczesnej. Podejmują zagadnienie genezy sztuki instalacji w tradycji lat 60. XX wieku. Definiują sztukę instalacji jako złożoną relację między heterogeniczną strukturą dzieła, pozycją widza oraz materialnym i symbolicznym kontekstem. Zajęcia pokazują istotne tematy podejmowane przez współczesnych artystów – indywidualnej percepcji i partycypacji, historii i pamięci, polityczności sztuki instalacji. Kolejne spotkania poświęcone są poszczególnym realizacjom, podejmującym ramowe tematy w nowym formacie artystycznym – w twórczości m. in Olafura Eliassona, Jamesa Turrella, Billa Violi, Leona Tarasewicza, Mirosława Bałki, Christiana Boltanskiego, Shimona Attie, Anselma Kifera, Rachel Whiteread, Doris Salcedo, Santiago Sierry, i in. oraz totalnych projektach kuratorskich (np. Harolda Szeemanna). W ramach zajęć studenci przygotowują prezentacje, pokazujące współzależność przestrzennych praktyk artystycznych i projektów kuratorskich. |
Literatura: |
Altshuler B., Avant-garde in exhibition: new art in the 20th century, New York 1994; Altshuler B., Biennales and beyond – Exhibitions that mad Art History, 1962-2002, London 2013Bishop Clair, Installation Art. A Critical History, London 2005; Guzek Łukasz, Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Warszawa 2007; Fer Briony, The Infinite line. Re-making art after modernism, Yale University Press , New Haven- London 2004; Rorimer Anne, New art in the 60s and 70s. Redefining reality, London 2004. Rosenthal Mark, Understanding Installation Art: From Duchamp to Holzer, Munich 2003; Thinking about Exhibition, ed. R. Greenberg, B. W. Ferguson, S. Nairne, London-New York 1996. |
Efekty uczenia się: |
K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07; K2_U01; K2_U02; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08; K2_U09; K2_U10; K2_U13; K2_U14; K2_K01; K2_K03; K2_K04; K2_U10; K2_U11 Student zdobywa umiejętności w zakresie analizy i interpretacji współczesnych zjawisk artystycznych. Zajęcia powinny skłonić słuchaczy do wyrażania własnych sądów na ich temat, a także do aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu artystycznym, w którym omawiane obszary twórczości zajmują istotne miejsce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład specjalizacyjny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Lachowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Lachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.