Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Theories and histories of architecture in Early Modern Europe 1600-1800

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-TAH1618-OG Kod Erasmus / ISCED: 03.6 / (0222) Historia i archeologia
Nazwa przedmiotu: Theories and histories of architecture in Early Modern Europe 1600-1800
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 2.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Wykłady skupią się na fundamentalnej zmianie teorii architektury i metodach konceptualizacji formy budowanej we wczesnym okresie nowożytnym, a także na różnych narracjach dotyczących historii architektury i budownictwa wernakularnego.

Pełny opis:

Punktem wyjścia do dyskusji będzie analiza najważniejszego tekstu kształtującego wczesnonowoczesną teorię i praktykę - Dziesięć Księgi Architektury autorstwa Marca Vitruviusa Pollio, c. 20 pne i "odkryte na nowo" w 1415 r., Aby stać się inspiracją dla pokoleń wczesnych współczesnych architektów. Kolejne wykłady poświęcone będą traktatom architektonicznym w tradycji witruwiańskiej (od Leona Battisty Alberti do pseudo-Opalińskiego), a także nowatorskim teoretycznym podejściu do teorii i historii architektury odbiegającej od tradycji klasycznej (od Villalpando i Guarini po Wood). Różne teksty zawierające refleksję nad architekturą, ale nie sformułowane w kanonicznej formie traktatowej, będą równie dokładnie badane. W tej kategorii znajdują się popularne podręczniki architektoniczne, podręczniki dla rzemieślników, wzorniki, artykuły prasowe, pisma, przewodniki po wiejskich domach, powieści i wiele innych tekstów przyczyniających się do dyskursu architektonicznego we wczesnej nowoczesnej Europie. Wszystkie źródła pisane i materiały wizualne zostaną przeanalizowane w celu zademonstrowania złożonych powiązań między współczesną architekturą a kulturą wczesnego nowoczesności w jej różnorodnych przejawach, ujawniając ich ideologiczne podbudowy (dyskursy klasowe, rasowe i genderowe).

Literatura:

r, J., The Literature of British Domestic Architecture 1715-1842, Cambridge Mass., 1985.

Arciszewska, B. & McKellar, E., eds., Articulating British Classicism: New Approaches to Eighteenth-Century Architecture, London 2004.

Arciszewska, B., Review of The Encyclopaedic Dictionary in the Eighteenth Century. Architecture, Arts and Crafts, Terrence M. Russell ed., Aldershot: Ashgate, 1997, in: Journal of the Society of Architectural Historians, vol. 58, nr.1, March 1999, s.79-82.

Battisti, A., Andrea Pozzo e il suo tempo, Milan 1996.

Beltramini G. et al., eds, Palladio and Northern Europe. Books, Travellers, Architects, Milan, 1999.

Berthold, M., Joseph Furttennbach (1591-1667). Architektur-Theoretiker und Stadtbaumeister in Ulm, Munich 1952.

Blunt, A., Philibert de l’Orme, London 1958.

Bonet Correa, A., red., Juan Caramuel de Lobkovitz. Arquitectura recta y obliqua, Madrid 1984.

Bonfini, A., La latinizzazione del trattato di architettura di Filarete (1488-1489), Pisa 2000.

Boucher, B., Andrea Palladio: The Architect and his Time, Abbeville Press 1998.

Braham, A., The Architecture of the French Enlightenment, Berkeley, 1980.

Campbell, J., Pietro Cataneo, Achitetto senese, Norwich 1976.

Carpo, M., Architecture in the Age of Printing: Orality, Writing, Typography & Printed Images In the History of Architectural Theory, Cambridge: MIT Press, 2001.

Carpo, M., “How Do You Imitate a Building That You Have Never Seen? Printed Images, Ancient Models, and Handmade Drawings in Renaissance Architectural Theory”, Zeitschrift für Kunstgeschichte, 64, 2, 2001, p. 223-233.

Caye, P., Le savoir de Palladio. Architecture, metaphysique et politique dans la Venice du Cinquecento, Paris, 1995.

Ciapponi L., “Fra Giocondo da Verona and his edition of Vitruvius,” Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 97, 1984, p.72f.

Ciofetta, S., “Lo Studio d’architettura civile edito da Domenico De’Rossi (1702, 1711, 1721), in: In Urbe Architectus, Rome 1991, s. 214-228.

Colombier, P. du, “Jean Goujon et le Vitruve de 1547 ', Gazette des Beaux Arts, janvier-juin, 1931, s. 155-178.

Dobai, J., Die Kunstliteratur des Klassizismus und der Romantik in England, 2 vols, Bern, 1974-75.

Fara, G.M., Albrecht Dürer, teoretico dell’architettura. Una storia italiana, Florence 1999.

Fichet, F., La theorie architecturale à l’âge classique, Brussels 1979.

Fiore, F., “The Trattati on Architecture by Francesco di Giorgio,” in: Paper Palaces, 1997.

Fontana, V., Fra Giovanni Giocondo architetto, 1433-c.1515, Vicenza 1988.

Forssman, E., Palladios Lehrgebäude. Studien über den Zuisammenhang von Architektur…, Stockholm 1965.

Friedman, T., James Gibbs. 1984.

Giordano, L., “On Filarete’s Libro Architettonico, in: Paper Palaces, 1997.

Harris, J., Sir William Chambers, London 1970

Hart, V., Hicks, P. eds., Paper Palaces: The Rise of the Renaissance Architectural Treatise New Haven, 1997.

Hernández, A., Grundzüge einer Ideengeschichte der französischen Architekturtheorie von 1560-1800, Basle 1972.

Herrmann, W., Laugier and Eighteenth-Century French Theory, London 1962.

I dieci libri dell’architettura di M. Vitruvio tradotti e commentati da Daniele Barbaro, 1567. (M. Tafuri wstęp), Milan 1987.

Kaufmann, E., Architecture in the Age of Reason, Cambridge 1968.

Koch, C., “Albrecht Dürer, Unterricht zur Befestigung, in: Deutsche Architekturtheorie zwischen Gotik und Renaissance, H. Günther ed., Darmstadt 1988.

Köhler, B., “Architektur ist die Kunst gut zu bauen”. Charles Augustin D’Avilers “Cours d’architecture qui comprend les Ordres de Vignole”, Berlin 1997.

Kruft, H. W., History of Architectural Theory: From Vitruvius to the Present, Princeton, 1996.

Kubler, G., Arquitectura de los siglos XVII y XVIII, Madrid 1957.

Kutscher, B., Paul Deckers “Fürstlicher Baumeister” (1711/1716), Frankfurt/Main 1995.

Le Muet, P., Manière de bastir pour toutes sortes de personnes..., with introduction and notes by Claude Mignot, Aix-en-Provence, 1981.

Lenzi, D., J. Bentini, red. I Bibiena: una famiglia europea, Venice 2000.

Lorenz, H., Johann Bernhard Fischer von Erlach, Zurich 1992.

Lorenz, H., “Leonhard Christoph Sturms “Prodromus Architecturae Goldmannianae”, Niederdeutsche Beitrage zur Kunstgeschichte, 34, 1995, s.119-144.

Messina, M. G., “Teoria dell'architettura in G.B. Piranesi,” in: Controspazio, 1970, 6, s.6-13.

Middleton, R., “The Abbé de Cordemoy and the Graeco-Gothic Ideal: A Prelude to Romantic Classicism,” Journal of the Warburg and Courtald Institute, 25, 1962, s. 278-320 & 26, 1963, s. 90-123.

Müller, W., “The Authenticity of Guarini’s Stereotomy in His Architettura Civile, Journal of the History of Architectural Historians, 27, 1968, s. 202-208.

Mussini, M, “La trattatistica di Francesco di Giorgio; un problema critico aperto,” in: Fiore, F., & M. Tafuri eds, Francesco di Giorgio architetto, Milan 1993, s. 359-379.

Pérouse de Montclos, J. M., Philibert de l’Orme. Architecte du Roi, Paris 2000.

Picon, A., Architectes et ingénieurs au siècle des lumières, Marseilles, 1988.

Pozzillo, I., Francesco Milizia: teorico e storico delI'architettura, Naples 1971.

Robinson, E., “Optics and Mathematics in the Domed Churches of Gurarino Guarini, JSAH, 50, 1991, s. 384-401.

Ruhl, C., Palladio bears away the Palm. Zur Ästhetisierung palladianischer Architektur in England, Hildesheim 2003.

Rykwert, J., “Theory as Rhetoric. Leon Battista Alberti in Theory and Practice: in Paper Palaces The Rise of the Renaissance Architectural Treatise V. Hart & P. Hicks red., New Haven 1998.

Rykwert, J., The first moderns: the architects of the eighteenth century, Cambridge, Mass. 1980.

Schildt-Specker, B., “Hans Blum” in: Deutsche Architekturtheorie zwischen Gotik und Renaissance, H. Günther ed., Darmstadt 1988, s. 140-145.

Stewering, R., “Architectural Representations in the Hypnerotomachia Poliphili (Aldus Manutius, 1499), JSAH, 59, 2000, s. 6-26.

Stutchbury, H., The Architecture of Colen Campbell, Manchester 1967.

Tafuri, M., “Cesare Cesariano e gli studi vitruviani del Quattrocento, in: Scritti rinascimentali di architettura, A. Bruschi et al., red., Milan 1978, s. 387f.

Tavernor R., Palladio and Palladianism, London 1991.

Tavernor, R., On Alberti and the Art of Building, New Haven 1998.

Thoenes, C., et al., red., Architectural Theory from the Renaissance to the Present, Cologne 2003.

Thomson, D., Jacques et Baptiste Androuet du Cerceau. Recherches sur l’architecture francaise 1545-1590, Paris 1982.

Tigler, P., Die Architekturtheorie des Filarete, Berlin 1963.

Vidler, A., Claude-Nicolas Ledoux. Architecture and Social Reform at the End of the Ancien Régime, Cambridge (Mass.), 1990.

Vieten-Kreuels, S., “Wendel Dietterlin” in: Deutsche Architekturtheorie zwischen Gotik und Renaissance, H. Günther ed., Darmstadt 1988.

Wenzel, C. "...von wegen den Kupfer zu sparen". Der böhmische Baumeister Abraham Leuthner und die Traktatliteratur im 17. Jahrhundert, Marburg 1998.

Wiebenson, D., 'Documents of Social Change. Publications about the Small House', in: R. Cohen ed., Studies in eighteenth-century British art and aesthetics, Berkeley, 1985.

Wiebenson, D. et al., Architectural theory and practice from Alberti to Ledoux, Chicago 1982.

Wittkower, R., "Piranesi's Architectural Creed" in: Studies in the Italian Baroque, Boulder, 1975, s., 235-246.

Wolsdorff, C., "Englische Publikationen des achtzehnten Jahrhundrts zu 'architecture' und 'building'," in: G. C. Rump ed., Kunst und Kunsttheorie des XVIII. Jahrunderts in England. Studien zum Wandel ästhetischer Anschauungen 1650-1830, Hildesheim: Gerstenberg, 1979, p.30-41.

Efekty uczenia się:

Studenci opanowują na zajęciach kluczowe paradygmaty wczesno nowożytnej teorii i historii architektury, jednocześnie nabywając umiejętności analitycznego badania formy budowlanej i poznawania podstaw dyskursów interpretacyjnych dotyczących architektury wczesno nowożytnej, rozumianej jako część współczesnej kultury.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena oparta na wynikach testu (semestr zimowy) oraz eseju 8-10 stron (semestr letni) oraz uczestnictwa w zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Arciszewska
Prowadzący grup: Barbara Arciszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.