Lata dwudzieste, lata trzydzieste...
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-TDLT-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Lata dwudzieste, lata trzydzieste... |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony będzie istotnym zjawiskom w kulturze i sztuce Polski i Europy na tle Wielkiej Wojny i jej konsekwencji |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony będzie istotnym zjawiskom w kulturze i sztuce Polski i Europy na tle Wielkiej Wojny i jej konsekwencji, powstawanie nowych kierunków i środowisk artystycznych, reprezentacja wizualna nowych państw na mapie Europy, centra sztuki i kultury, związki sztuki z polityką, totalitaryzmy, międzynarodowe kontakty artystyczne i wystawy itd |
Literatura: |
Altshuler Bruse, The Avant-Garde in Exhibition. New Art in the 20th Century, New York 1994 Altshuler B., Collecting the new: a historical introduction, [w:] Collecting the new: museums and contemporary art, ed. by B. Alshuler, Princeton 2007, s. 1–13 Berlin - Moskau 1900 – 1950 : [anläßlich der Ausstellung "Berlin - Moskau, Moskau - Berlin 1900 - 1950; (3. September 1995 - 7. Januar 1996 im Martin-Gropius-Bau, Berlin; 1. März 1996 - 1. Juli 1996 im Staatlichen Puschkin-Museum, Moskau)] = Moskva - Berlin 1900 – 1950 / hrsg. von Irina Antonowa u. Jörn Merkert. Mit Beitr. von Natalja Adaskina ... [Veranst. von d. Berlinischen Galerie...] ; [1]: Berlin - Moskau 1900 - 1950 : [anläßlich der Ausstellung "Berlin - Moskau, Moskau - Berlin 1900 - 1950 ; (3. September 1995 - 7. Januar 1996 im Martin-Gropius-Bau, Berlin ; 1. März 1996 - 1. Juli 1996 im Staatlichen Puschkin-Museum, Moskau)] Clair J. red., Les années 1930. La fabrique de „l’Homme nouveau” , kat. wyst. Ottawa 2008; Geyer M., Fitzpatrick S., red., Beyond Totalitarianism: Stalinism and Nazism Compared, Cambridge 2008 Golan R., Modernity and Nostalgia: Art and Politics in France between the Wars, New Haven and London 1995 Henderson L.D., The Fourth Dimension and Non-Euclidean Geometry in Modern Art, New York 1983; revised edition Cambridge, Massachusetts, London 2012 Kornhauser J. red., Szumna M. red., Kmiecik M. red:, Awangarda i krytyka. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Kraków 2016 Luba I., Berlin. Szalone lata dwudzieste. Życie nocne i sztuka, Warszawa 2013 Luba I., Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004 Luba I., Duch romantyzmu i modernizacja. Sztuka oficjalna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012 Luba I., Wawer E.P., Władysław Strzemiński i Wielka Wojna, „Rocznik Historii Sztuki” XL: 2015, s. 93–117 PARIS – BERLIN 1900 – 1933 Rapports et contrastes france-allemagne.,kat. wystawy, Centre Georges Pompidou Paris 1978 Smith A., Nationalism and Modernism: A Critical Survey of Recent Theories of Nations and Nationalism, New York 1998 Stone M., The Patron State: Culture and Politics in Fascist Italy, Princeton 1998 Turowski A., Budowniczowie Świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000 Warszawa-Moskwa / Moskwa-Warszawa 1900-2000 kat. wystawy, "Zachęta" Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2004 Wenderski M., Cultural Mobility in the Interwar Avant-Garde Art Network: Poland, Belgium and the Netherlands, Routledge 2018 Wood P., Realism, Rationalism, Surrealism: Art between the Wars, New Haven and London 1993 Wyprawa w dwudziestolecie, red. K. Nowakowska-Sito, kat. wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie 2008, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
K_W02; K_W03; K_W04; K_W16 Student: zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach (dopuszczalne dwie nieobecności na ocenę dostateczną). Podstawą uzyskania wyższej niż dostateczna (na podstawie obecności) oceny jest egzamin pisemny z tematyki omawianej w trakcie wykładów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.