Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lata dwudzieste, lata trzydzieste...

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-TDLT-WE
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Lata dwudzieste, lata trzydzieste...
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Wykład z epok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład poświęcony będzie istotnym zjawiskom w kulturze i sztuce Polski i Europy na tle Wielkiej Wojny i jej konsekwencji

Pełny opis:

Wykład poświęcony będzie istotnym zjawiskom w kulturze i sztuce Polski i Europy na tle Wielkiej Wojny i jej konsekwencji, powstawanie nowych kierunków i środowisk artystycznych, reprezentacja wizualna nowych państw na mapie Europy, centra sztuki i kultury, związki sztuki z polityką, totalitaryzmy, międzynarodowe kontakty artystyczne i wystawy itd

Literatura:

Altshuler Bruse, The Avant-Garde in Exhibition. New Art in the 20th Century, New York 1994

Altshuler B., Collecting the new: a historical introduction, [w:] Collecting the new: museums and contemporary art, ed. by B. Alshuler, Princeton 2007, s. 1–13

Berlin - Moskau 1900 – 1950 : [anläßlich der Ausstellung "Berlin - Moskau, Moskau - Berlin 1900 - 1950; (3. September 1995 - 7. Januar 1996 im Martin-Gropius-Bau, Berlin; 1. März 1996 - 1. Juli 1996 im Staatlichen Puschkin-Museum, Moskau)] = Moskva - Berlin 1900 – 1950 / hrsg. von Irina Antonowa u. Jörn Merkert. Mit Beitr. von Natalja Adaskina ... [Veranst. von d. Berlinischen Galerie...] ; [1]: Berlin - Moskau 1900 - 1950 : [anläßlich der Ausstellung "Berlin - Moskau, Moskau - Berlin 1900 - 1950 ; (3. September 1995 - 7. Januar 1996 im Martin-Gropius-Bau, Berlin ; 1. März 1996 - 1. Juli 1996 im Staatlichen Puschkin-Museum, Moskau)]

Clair J. red., Les années 1930. La fabrique de „l’Homme nouveau” , kat. wyst. Ottawa 2008;

Geyer M., Fitzpatrick S., red., Beyond Totalitarianism: Stalinism and Nazism Compared, Cambridge 2008

Golan R., Modernity and Nostalgia: Art and Politics in France between the Wars, New Haven and London 1995

Henderson L.D., The Fourth Dimension and Non-Euclidean Geometry in Modern Art, New York 1983; revised edition Cambridge, Massachusetts, London 2012

Kornhauser J. red., Szumna M. red., Kmiecik M. red:, Awangarda i krytyka. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Kraków 2016

Luba I., Berlin. Szalone lata dwudzieste. Życie nocne i sztuka, Warszawa 2013

Luba I., Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004

Luba I., Duch romantyzmu i modernizacja. Sztuka oficjalna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012

Luba I., Wawer E.P., Władysław Strzemiński i Wielka Wojna, „Rocznik Historii Sztuki” XL: 2015, s. 93–117

PARIS – BERLIN 1900 – 1933 Rapports et contrastes france-allemagne.‎,kat. wystawy, Centre Georges Pompidou Paris 1978

Smith A., Nationalism and Modernism: A Critical Survey of Recent Theories of Nations and Nationalism, New York 1998

Stone M., The Patron State: Culture and Politics in Fascist Italy, Princeton 1998

Turowski A., Budowniczowie Świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000

Warszawa-Moskwa / Moskwa-Warszawa 1900-2000 kat. wystawy, "Zachęta" Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2004

Wenderski M., Cultural Mobility in the Interwar Avant-Garde Art Network: Poland, Belgium and the Netherlands, Routledge 2018

Wood P., Realism, Rationalism, Surrealism: Art between the Wars, New Haven and London 1993

Wyprawa w dwudziestolecie, red. K. Nowakowska-Sito, kat. wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie 2008, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

K_W02; K_W03; K_W04; K_W16

Student:

zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym

ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych

ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki

ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach (dopuszczalne dwie nieobecności na ocenę dostateczną). Podstawą uzyskania wyższej niż dostateczna (na podstawie obecności) oceny jest egzamin pisemny z tematyki omawianej w trakcie wykładów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)