Wprowadzenie do humanistyki cyfrowej I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-WDHC1-M-III |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do humanistyki cyfrowej I |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Cyfrowe narzędzia i współczesna humanistyka - moduł praktyczny, Hist. kult. w dob. hum. cyfr. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Sprawne korzystanie z Internetu, znajomość języka angielskiego umożliwiająca lekturę tekstów pomocniczych oraz dokumentacji technicznej. |
Skrócony opis: |
Zajęcia pomyślane są jako przegląd podstawowych metod i narzędzi humanistyki cyfrowej. Ich celem jest zaznajomienie uczestników i uczestniczek z technologiami cyfrowymi najczęściej stosowanymi w badaniach naukowych z zakresu humanistyki oraz w pracy z zasobami dziedzictwa kulturowego. Podczas kursu omówione zostaną różne metody dokumentacji cyfrowej, zarządzania zasobami cyfrowymi, przetwarzania ich, ponownego wykorzystywania i udostępniania, z uwzględnieniem różnych rodzajów tych zasobów. Zajęcia będą dostarczały wiedzy teoretycznej, ale spora ich część poświęcona będzie pracy warsztatowej, podczas której uczestnicy i uczestnicy nabędą konkretnych umiejętności praktycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia pomyślane są jako przegląd podstawowych metod i narzędzi humanistyki cyfrowej. Ich celem jest zaznajomienie uczestników i uczestniczek z technologiami cyfrowymi najczęściej stosowanymi w badaniach naukowych z zakresu humanistyki oraz w pracy z zasobami dziedzictwa kulturowego. Podczas kursu omówione zostaną różne metody dokumentacji cyfrowej, zarządzania zasobami cyfrowymi, przetwarzania ich, ponownego wykorzystywania i udostępniania, z uwzględnieniem różnych rodzajów tych zasobów. Zajęcia będą dostarczały wiedzy teoretycznej, ale spora ich część poświęcona będzie pracy warsztatowej, podczas której uczestnicy i uczestnicy nabędą konkretnych umiejętności praktycznych. Zajęcia prowadzone będą przez pracowników Centrum Kompetencji Cyfrowych UW, specjalizujących się w poszczególnych zagadnieniach, posiadających kompetencje oraz doświadczenie praktyczne w realizacji projektów z zakresu humanistyki cyfrowej. Tematy zajęć: 1. Wprowadzenie 2. Digitalizacja zasobów kultury - standardy, dobre praktyki + warsztaty praktyczne 3. Podstawowe zasady zarządzania zdigitalizowanymi zasobami oraz cyfrowe organizacje wiedzy. Dane i metadane 4. Podstawy prawa autorskiego. Wolne i otwarte licencje w praktyce korzystania z narzędzi cyfrowych i pracy badawczej. 5. Infrastruktura otwartej nauki i kultury. 6. Wikipedia i siostrzane projekty - wprowadzenie, GLAMWiki - narzędzia i strategie 7. Podstawy: edytor programistyczny, HTML,CSS, github 8. Projekty WWW - minimal computing, generator stron statycznych 9. Prezentacja zdigitalizowanych zasobów w Internecie: Wax i IIIF 10. Distant reading i przetwarzanie języka naturalnego (Clarin, Sketch Engine) 11. Edycje cyfrowe - podstawy XML i TEI 12. Edycje cyfrowe - praca nad projektem z wykorzystaniem narzędzi (eScriptorium, TEIPublisher) 13. Wprowadzenie do dokumentacji cyfrowej 2D i 3D i wizualizacji - omówienie, pola zastosowań. Korzyści i pułapki dokumentacji 3D. 14. Pozyskiwanie danych - skanowanie 2D i 3D. Modele 3D. Oprogramowanie. 15. Platformy do pozyskiwania danych z powietrza - omówienie. Prawne aspekty 16. Fotogrametria jako metoda dokumentacji 3D / Fotogrametria niskiego pułapu przy użyciu dronów. 17. Wizualizacja, eksport, prezentacja modeli 3D 18. Archiwizacja Webu |
Literatura: |
Podstawowe publikacje rekomendowane jako uzupełnienie wiedzy pozyskanej podczas kursu: 1. D. Smołucha, Humanistyka cyfrowa w badaniach kulturowych. Analiza zjawiska na wybranych przykładach, Kraków 2021 2. M. Wilkowski, Wprowadzenie do historii cyfrowej, Gdańsk 2013 3. S. Schreibman, R.Siemens, J. Unsworth (red.) A New Companion to Digital Humanities, Wiley-Blackwell 2016 4. M. K. Gold, L. F. Klein (red.), Debates in the Digital Humanities 2019, University of Minnesota Press 2019 5. J. Drucker, The Digital Humanities Coursebook: An Introduction to Digital Methods for Research and Scholarship, Routledge 2021 W trakcie trwania kursu uczestnicy i uczestniczki będą proszeni o zapoznanie się z tekstami pomocniczymi lub dokumentacją techniczną ściśle związanymi z tematami poszczególnych spotkań. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/studentka: - zna i rozumie cechy formatu cyfrowego oraz ich znaczenie dla pracy ze zdigitalizowanymi zbiorami kultury i dziedzictwa - zna podstawowe metody i narzędzia cyfrowe wspomagające pracę naukową oraz organizowanie, udostępnianie i przetwarzanie zbiorów dziedzictwa i kultury - potrafi wskazać adekwatne metody i narzędzia cyfrowe w odniesieniu do specyfiki różnych rodzajów zasobów - orientuje się w podstawach prawa autorskiego i założeniach otwartej nauki/otwartego dostępu - ma podstawową wiedzę teoretyczną z technicznych podstaw metod cyfrowych i jest świadomy ich ograniczeń - ma podstawowe umiejętności praktyczne związane z digitalizacją, dokumentacją cyfrową, przetwarzaniem i udostępnianiem różnego typu danych i zasobów - rozumie znaczenie stabilności narzędzi i zasobów cyfrowych oraz zna podstawowe metody jej zapewnienia |
Metody i kryteria oceniania: |
● obecność na zajęciach: 40% ● aktywny udział w zajęciach: 30% ● przygotowanie projektu: 30% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami warsztatu, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Daszuta | |
Prowadzący grup: | Aneta Daszuta, Wojciech Karpiński, Dominik Purchała, Maciej Tarkowski, Marcin Wilkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład z elementami warsztatu - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
Ze względu na warsztatowy charakter zajęć część spotkań odbędzie się w blokach trwających 4 h. Szczegółowy harmonogram spotkań podany będzie uczestnikom i uczestniczkom po rozpoczęciu semestru. Zajęcia odbywać się będą w siedzibie Centrum Kompetencji Cyfrowych UW (ul. Smyczkowa 14). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.