Wstęp do historii sztuki-sztuki plastyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-WDHSCW |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do historii sztuki-sztuki plastyczne |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie znajomości historii i terminologii technik sztuk plastycznych zdobytej na wykładach poprzez analizę tekstów źródłowych i literatury o materiałach i technikach artystycznych oraz spotkania ze specjalistami zajmującymi się konkretnymi technikami artystycznymi. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie znajomości historii i terminologii technik sztuk plastycznych zdobytej na wykładach poprzez analizę tekstów źródłowych i literatury o materiałach i technikach artystycznych oraz spotkania ze specjalistami zajmującymi się konkretnymi technikami artystycznymi. Analiza tekstów najważniejszych historycznych traktatów m.in. o malarstwie, rzeźbie i odlewnictwie oraz przegląd i analiza bogatego materiału wizualnego zarówno w formie wirtualnej, jak i w warszawskich zbiorach sztuki pozwolą na dogłębne zrozumienie znaczenia materiałów oraz charakteru i funkcjonowania poszczególnych technik plastycznych w przeszłości i współcześnie, tym samych wzbogacając zakres znajomości historyczno-artystycznych kontekstów niezbędnych dla zrozumienia ogólnego funkcjonowania dzieł sztuki |
Literatura: |
Ackley, Clifford S., Printmaking in the Age of Rembrandt, Boston: Museum of Fine Arts, 1981 Anguissola, Anna (red.), The Nature of Art: Pliny the Elder on Materials, Turnhout: Brepols, 2021 Bambach, Carmen, Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop: Theory and Practice, 1300-1600, Cambridge: Cambridge University Press, 1999 Baxandall, Michael, The Limewood Sculptors of Renaissance Germany, New Haven: Yale University Press, 1985 Białostocki Jan, Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce: od starożytności do 1500 roku. Wybrał i opracował Jan Białostocki, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz/Terytoria, 2001 Birkmaier, Ulrich, Technical Examinations of Titian's Venus and Adonis: A Note on Early Italian Oil Painting Technique, in Historical Painting Techniques, Materials, and Studio Practice, Los Angeles: The J. Paul Getty Trust, 1995 Bloch, Amy, R. (red,), The Art of Sculpture in Fifteenth-Century Italy, Cambridge: Cambridge University Press, 2020 Borsook, Eve, The Mural Painters of Tuscany from Cimabue to Andrea del Sarto, London: Phaidon Press, 1960 Cellini, Benvenuto, Traktat o sztuce złotniczej i rzeźbie, Florencja: Oficyna Tyszkiewiczów, 1933 Cennini, Cennino, Rzecz o malarstwie, Wrocław: Zakład im. Ossolińskich, 1955 Hecker, Sharon (red.), Finding Lost Wax: The Disappearance and Recovery of an Ancient Casting Technique and the Experiments of Medardo Rosso, Leiden, Boston: Brill, 2021 Lehmann, Ann-Sophie (red.), Meaning in Materials, 1400-1800, Leiden, Boston: Brill, 2013 Lipińska, Aleksandra (red.), Materiał rzeźby: między techniką a semantyką, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2009 Lobis, Victoria Sancho, Rubens, Rembrandt, and Drawing in the Golden Age, Chicago: The Art Institute of Chicago, 2019 Pastan, Elizabeth Carson (red.), Investigations in Medieval Stained Glass: Materials, Methods, and Expressions, Leiden, Boston: Brill, 2019 Poprzęcka, Maria, Ziemba Antoni (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1600-1700, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz/Terytoria, 2009 Pliniusz, Historia naturalna, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2004 Rochacki, Jacek A., Traktat o sztuce złotniczej Benvenuta Celliniego, Warszawa: Beta Design, 2013 Townsend, Joyce, H., Painting Techniques and Materials of Turner and Other British Artists, 1775-1875, Historical Painting Techniques, Materials, and Studio Practice, Los Angeles: The J. Paul Getty Trust, 1995 |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania (K_W02) Student zna na terminologię z zakresu teorii i praktyki malarskiej, rysunkowej, graficznej, rzeźbiarskiej, złotniczej i ceramicznej (K_W10) Student ma podstawową wiedzę o technikach i technologii malarstwa (w tym malarstwa ściennego, tablicowego, sztalugowego, książkowego oraz mozaiki), rysunku, grafiki, rzeźby, złotnictwa i ceramiki (K_W11). Student potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne (K_U04). Student uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami) (K_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
referat, praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.