Warsztat metodologiczny historyka sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-WMHSZCW |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat metodologiczny historyka sztuki |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom metod badawczych stosowanych we współczesnej historii sztuki. Umożliwiają zapoznanie się z ważnymi koncepcjami metodologicznymi z uwzględnieniem ich ciągłości, analogii i konfrontacji. Szczególny nacisk położony jest na relację pomiędzy stanowiskiem badacza a praktyką interpretacji. |
Pełny opis: |
Zajęcia stanowią przegląd stanowisk metodologicznych historii sztuki stosowanych współcześnie – od koncepcji formalistycznych, ikonologicznych, przez hermeneutyczne, semiotyczne, psychoanalityczne, po feministyczne, antropologiczne. Prowadzone są poprzez analizę tekstów źródłowych, w których interpretacja dzieł artystycznych zajmuje istotne miejsce. W toku zajęć szczególna uwaga zwrócona zostanie na kluczowe pojęcia, takie jak m.in. styl, obraz, reprezentacja, interpretacja, recepcja. Stanowiska metodologiczne zaprezentowane zostaną z uwzględnieniem rozważań nad świadomością historii sztuki jako dyscypliny naukowej. |
Literatura: |
• Arnheim Rudolf, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. Jolanta Mach, Łódź 2004. • Bal Mieke, Czytanie sztuki?, tłum. Maciej Maryl, „Teksty Drugie” 2012, nr 1-2, s. 39-58. • Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 2008. • Belting Hans, Antropologia obrazu, Kraków 2007. • Białostocki Jan, Posłanie Aby Warburga: historia sztuki czy historia kultury?, [w:] tegoż, Refleksje i syntezy ze świata sztuki. Cykl drugi, Warszawa 1987, s. 187-203. • Boehm Gottfried, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, red. Daria Kołacka, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, Kraków 2014. • Bryl Mariusz, Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje hermeneutyczne we współczesnej historii sztuki, „Artium Quaestiones” VI, 1993, s. 55-82. • Tenże, New Art History, nauka, polityka, obyczaj, „Artium Quaestiones” VII, 1995, s. 185-218. • Tenże, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia sztuki od 1970 roku, Poznań 2008. • Didi-Huberman Georges, Obrazy mimo wszystko, tłum. Maja Kubiak Ho-Chi, Kraków 2008. • Tenże, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, tłum. Barbara Brzezicka, Gdańsk 2011. • Gadamer Hans-Georg, Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1993. • Gombrich Ernst, Wstęp. Psychologia i zagadka stylu, [w:] tegoż, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, tłum. Jan Zarański, Warszawa 1981, s. 15-36. • Tenże, Pisma o sztuce i kulturze, oprac. Richard Woodfield, Kraków 2011. • Jakubowska Agata, Feminizm i współczesna historia sztuki, „Artium Quaestiones” XX, 2009, s. 103-114. • Mitchell William J. Thomas, Czego chcą obrazy? Pragnienie przedstawień, życie i miłość obrazów, tłum. Łukasz Zaremba, Warszawa 2013. • Panofsky Erwin, Ikonografia i ikonologia, [w:] tegoż, Studia z historii sztuki, oprac. Jan Białostocki, Warszawa 1971, s. 11-32. • Tenże, Et in Arcadia Ego. Poussin i tradycja elegijna, tłum. Agnieszka Morawińska, [w:] tegoż, Studia z historii sztuki, oprac. Jan Białostocki, Warszawa 1971, s. 324-342. • Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Questiones”, red. Mariusz Bryl, Piotr Juszkiewicz, Piotr Piotrowski, Wojciech Suchocki, Poznań 2009. • Pojęcia, problemy i metody współczesnej nauki o sztuce, red. Jan Białostocki, Warszawa 1976. • Warburg Aby, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, tłum. Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2010. • Tenże, Obrazy z terytorium Indian Pueblo w Ameryce Północnej, tłum. Paulina Sosnowska, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2011, nr 2-3, s. 41-54. • Tenże, Atlas Mnemosyne. Wprowadzenie, tłum. Krzysztof Pijarski, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2011, nr 2-3, s. 110-115. • Wölfflin Heinrich, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, tłum. Danuta Hanulanka, Warszawa 1962 [Gdańsk 2006]. Szczegółowa literatura do opracowania zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Studenci nabędą i utrwalą wiedzę o współczesnych metodach badawczych historii sztuki, ponadto będą w stanie zdefiniować związane z nimi kluczowe pojęcia. Zajęcia zachęcą do stosowania omówionych zagadnień w dalszych studiach i własnych badaniach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie wygłoszonego referatu, aktywności na zajęciach oraz zapowiedzianych kolokwiów pisemnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Smalcerz | |
Prowadzący grup: | Joanna Smalcerz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.