Wstęp do nowoczesnych technik i mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-WNTMWE | Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do nowoczesnych technik i mediów | ||
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku studiów stacjonarnych |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja i omówienie najważniejszych technik, mediów artystycznych i strategii, stosowanych przez twórców w XIX, w XX i początkach XXI wieku. Przedstawione zostaną nowe techniki malarskie i graficzne, nowe technologie i materiały stosowane w rzeźbie. Zaprezentowana będzie historia medium fotograficznego i filmowego. Osobny blok zajęć poświęcony będzie działaniom, akcjom artystycznym (happening, performance), oraz nurtom sztuki XX wieku, jak body art czy land art. |
||
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja i omówienie najważniejszych technik, mediów artystycznych i strategii, stosowanych przez twórców w XIX, w XX i początkach XXI wieku. Przedstawione zostaną nowe techniki malarskie i graficzne, nowe technologie i materiały stosowane w rzeźbie. Zaprezentowana będzie historia medium fotograficznego i filmowego. Osobny blok zajęć poświęcony będzie działaniom, akcjom artystycznym (happening, performance), oraz nurtom sztuki XX wieku, jak body art czy land art. Pojęcia prezentowane będą na przykładach powszechnie znanych, jak i rzadziej dotychczas prezentowanych i omawianych w literaturze realizacjach artystycznych. Wymienione zjawiska prezentowane będą w szerokim kontekście społecznym i historycznym. |
||
Literatura: |
Podstawowe lektury: Marcin Giżycki, Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, Gdańsk 200; Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2007; Sztuka świata, tom X, Przemysław Trzeciak, Wojciech Włodarczyk, Józef Mrozek, Warszawa 2001; A New History of Photography, [red.] Michel Frizot, Kolonia 199; Zenon Harasym, Stare fotografie. Poradnik kolekcjonera, Warszawa 2005; Naomi Rosenblum, Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005; Andrzej Gwóźdź (red.), Widzieć. Myśleć. Być. Technologie mediów, Kraków 2001; Ryszard W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dziełainstrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010; Lev Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006 |
||
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy zajęć zdobędą wiedzę na temat stosowanych od XIX wieku do dziś technik artystycznych, w ramach najważniejszych mediów sztuki obrazowania: rzeźby, malarstwa i grafiki, fotografii i filmu. Poznają także środki artystycznej wypowiedzi, jak happening, performance, instalacja, environment, które od połowy XX wieku kwestionowały podział na gatunki i przyczyniły się do tzw. postmedialnej kondycji sztuk. Ma podstawową wiedzę w zakresie zjawisk medialnych; ma elementarną wiedzę z zakresu struktur i zjawisk wizualnych; ma zaawansowaną wiedzą w zakresie działań artystycznych w przestrzeni publicznej; potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w sesji, obejmujący materiał prezentowany na wykładach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Weronika Kobylińska-Bunsch | |
Prowadzący grup: | Weronika Kobylińska-Bunsch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.