Związki nowożytnego rzemiosła artystycznego z grafiką europejską
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-ZNRZ-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Związki nowożytnego rzemiosła artystycznego z grafiką europejską |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium, których celem jest zapoznanie studentów z różnorodnymi aspektami oddziaływania rycin na dzieła rzemiosła artystycznego, a także przedstawienie na wybranych przykładach innych zależności między tymi dziedzinami sztuki od XVI do początków XVIII wieku. Zarówno szeroko zakrojone ramy czasowe, jak i dobór case studies z różnych dziedzin rzemiosła artystycznego pozwolą na przegląd rozmaitych praktyk warsztatowych związanych z używaniem rycin. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma na celu zapoznanie studentów z różnorodnymi źródłami inspiracji graficznych rzemiosła artystycznego, a także przedstawienie na wybranych przykładach innych zależności między tymi dziedzinami sztuki. Głównym przedmiotem naszego zainteresowania będą dzieła, na które oddziałały wzorniki graficzne, ilustracje w książkach drukowanych i ryciny luźne. Podczas dyskusji pojawią się pytania o powody i zasadność użycia wzorów graficznych, a także ich zasięg, modyfikacje i sposoby adaptowania do nowego medium. Zajmiemy się także adresatami wydawnictw wzornikowych oraz poszczególnych typów rycin, które mogły stanowić substytuty dla technik właściwych rzemiosłu artystycznemu. Szerokie ramy czasowe (od XVI do początku XVIII wieku), jak i dobór case studies z różnych dziedzin rzemiosła artystycznego (złotnictwa, tkanin, ceramiki, meblarstwa) pozwolą na przegląd rozmaitych praktyk warsztatowych związanych z używaniem rycin. Punktem wyjścia do rozważań na każdym spotkaniu będzie dzieło, zespół dzieł lub tekst wskazany przez prowadzącą. Poniższa lista proponowanych tematów może zostać zmodyfikowana zgodnie z zainteresowaniami uczestników zajęć. Wprowadzenie. Skąd wiemy o używaniu rycin w warsztatach? Czy na Rafaelu można jeść? Maiolica istoriato. Kto, dlaczego i jak używał wzorników haftów i koronek? Analiza egzemplarza La Vera perfettione del disegno… ze zbiorów Bibliothèque Nationale de France. Doskonałość kobiecej cnoty i dzieła – wzorniki haftów i koronek na przykładzie publikacji Isabelli Parasole. Nie tylko wzorniki. Inspiracje graficzne w meblarstwie francuskim 2. połowy XVI wieku. Intarsja na północ od Alp – graficzne inspiracje i substytuty. Między grafiką a złotnictwem. Matryce graficzne i grawerowane plakiety oraz medaliony. Źródła graficzne dekoracji kufli gdańskich. Kokardy nasadzane klejnotami – pomysł Francuzów? Europa i reszta świata – drogi wymiany artystycznej. Z Europy do Chin i z powrotem – chińska porcelana i europejskie ryciny. W poszukiwaniu nosorożca – od Albrechta Dürera do Johanna Gottlieba Kirchnera Arystokratyczna rozrywka czy technika dekoracyjna? O ozdabianiu mebli rycinami w XVIII wieku. Daniel Marot i łoże Adama Mikołaja Sieniawskiego. Wokół zagadnień związanych z rekonstrukcją zabytków. |
Literatura: |
Wszystkie teksty omawiane w trakcie zajęć (wybór z listy lektur podstawowych) zostaną udostępnione uczestnikom konwersatorium w formie plików PDF. Literatura podstawowa: Cassidy-Geiger, Maureen. „Graphic Sources for Meissen Porcelain: Origins of the Print Collection in the Meissen Archive”. Metropolitan Museum Journal 31 (1996): 99– 126. Clarke, T.H. „The Rhinoceros in European Ceramics”. Keramik-Freunde Der Schweiz = Revue Des Amis Suisses de La Céramique = Rivista Degli Amici Svizzeri Della Ceramica 89 (1976): 3–20. Czaja-Szewczak, Barbara i Tamara Przygońska. „Łoże paradne w Sypialni Króla – od projektu do realizacji”. W Wilanowski informator konserwatorski 2013, red. Barbara Czaja-Szewczak i Tamara Przygońska, 77–90. Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, 2013. Fabri, Ria. „Perspectives in Wood. Hans Vredeman de Vries and the Designs for Intarsia and Civil Furniture”. W Hans Vredeman De Vries And The Artes Mechanicae Revisited, red. Piet Lombaerde, 153–168. Architectura Moderna. Turnhout: Brepols Publishers, 2005. https://doi.org/10.1484/M.ARCHMODEB.4.00272. Jörg, Christiaan. „A Pattern of Exchange: Jan Luyken and «Chine de Commande» Porcelain”. Metropolitan Museum Journal 54, nr 37 (2002): 171–176. https://doi.org/10.2307/1513082. Kisluk-Grosheide, Daniëlle O. „«Cutting up Berchems, Watteaus, and Audrans». A Lacca Povera Secretary at the Metropolitan Museum of Art”. Metropolitan Museum Journal 31 (1996): 81–97. Le Corbeiller, Clare i Alice Cooney Frelinghuysen. „Chinese Export Porcelain”. The Metropolitan Museum of Art Bulletin 60, nr 3 (2003): 1–61. Lenczowska, Stanisława. „Meble «drugiego renesansu» francuskiego w zbiorach wawelskich: Wzory graficzne płaskorzeźbionych «panneaux»”. Studia Waweliana 8 (1999): 53–80. https://doi.org/10.11588/DIGLIT.19891.6. Rakhorst, Monique. „Bow Jewels of the Golden Age in Fashion in the Low Countries”. The Rijksmuseum Bulletin 66, nr 1 (2018): 4–23. Speelberg, Femke. „Fashion & Virtue: Textile Patterns and the Print Revolution, 1520–1620”. Metropolitan Museum of Art Bulletin 73, nr 2 (2015): 5–48. Syson, Luke. „Italian Maiolica Painting: Composing for Contex”. W Maiolica: Italian Renaissance Ceramics in the Metropolitan Museum of Art, red. Timothy Wilson, 11–37. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2016. Tuchołka-Włodarska, Barbara. „Srebrne kufle gdańskie z XVII wieku i ich dekoracje”. Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego 2 (1993): 171–197. https://doi.org/10.11588/DIGLIT.27008.13. Viljoen, Madeleine. „To Print or not to Print? Hendrick Goltzius’s 1595 «Sine Baccho et Cerere Friget Venus» and Engraving with Precious Metals”. Zeitschrift für Kunstgeschichte 74, nr 1 (2011): 45–76. Wittwer, Samuel. A Royal Menagerie: Meissen Porcelain Animals. Los Angeles: J. Paul Getty Museum, 2000. Literatura uzupełniająca (dla zainteresowanych): Betlej, Andrzej. „«Kopersztychów niechaj zażywa». Uwagi na temat oddziaływania augsburskich «rycin ornamentalnych»: zarys problematyki i perspektywy badawczej”. W Abrys, delineatio, kopersztych... czyli „przednie rysowane, godne poszanowania, dobrych magistrów rysunki”: projekty dzieł małej architektury ze zbiorów krakowskich, red. Andrzej Betlej i Agata Dworzak, 5–27. Kraków: Wydawnictwo Kasper, 2014. Brody, Michael J. Religious Subjects on SixteenthCentury Deruta Piatti Da Pompa. Domestic Devotions in Early Modern Italy, red. Maya Corry, Marco Faini i Alessia Meneghin, 187–219. Intersections 59. Leiden – Boston: Brill, 2019. https://doi.org/10.1163/9789004375871_010. Byrne, Janet S. Renaissance ornament prints and drawings. New York: Metropolitan Museum of Art, 1981. Daranowska-Łukaszewska, Joanna, Agata Dworzak i Andrzej Betlej, red. Ornament i dekoracja dzieła sztuki: studia z historii sztuki. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2015. Kłysz-Hackbarth, Joanna. Wzory ornamentalne Erazma Kamyna: złotnika poznańskiego z XVI wieku. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2014. Kwiatkowska, Anna. „Łoszko wielkie Axamitne de Parade, alias Namiot” hetmana wielkiego koronnego Adama Mikołaja Sieniawskiego”. W Wilanowski informator konserwatorski 2013, red. Barbara CzajaSzewczak i Tamara Przygońska, 63–76. Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, 2013. Lincoln, Evelyn. „Models for Science and Craft: Isabella Parasole’s Botanical and Lace Illustrations”. Visual Resources 17, nr 1 (2001): 1–35. https://doi.org/10.1080/01973762.2001.9658578. Link-Lenczowska, Stanisława. Meble francuskie w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu. Katalog zbiorów – Zamek Królewski na Wawelu 13. Kraków: Zamek Królewski na Wawelu, 2016. Nowacki, Dariusz, Magdalena Piwocka, Danuta Szewczyk-Prokurat, i Anna Wlaźnik, red. Rządzić i olśniewać: klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku: eseje. Warszawa: Arx Regia. Wydawnictwo Zamku Królewskiego w Warszawie, 2019. Rookmaaker, Kees. „Two collections of rhinoceros plates compiled by James Douglas and James Parsons in the eighteenth century”. Archives of Natural History 9 (1978): 17–38. Sarnecka, Zuzanna. „Divine drawings and godly mothers: Raphael’s study of a Seated Woman with Child and verses on maiolica plates from Deruta”. World & Image 35 nr 1 (2019): 66–75. https://doi.org/10.1080/02666286.2018.1533352. Scheller, Robert W. Exemplum: Model-Book Drawings and the Practice of Artistic Transmission in the Middle Ages (ca. 900-ca. 1470). Amsterdam: Amsterdam University Press, 1995. Sulewska, Renata. Dłutem wycięte: snycerstwo północnych ziem Polski w czasach Zygmunta III Wazy. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2004. Szewczyk-Prokurat, Danuta. „Zespół biżuterii na monstrancji ze skarbca archikatedry w Lublinie”. W Dawna i nowsza biżuteria w Polsce, red. Katarzyna Kluczwajd, 117–123. Toruń: Toruński Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 2008. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: K_W02; zna i stosuje terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł rzemiosła artystycznego i grafiki, w szczególności w zakresie technik, materiałów oraz funkcji K_W04; ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu związków grafiki europejskiej i nowożytnego rzemiosła artystycznego K_W05; ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki w zakresie związków grafiki europejskiej z nowożytnym rzemiosłem artystycznym K_W17; zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła W zakresie umiejętności: K_U01; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła, a w szczególności cyfrowe kolekcje muzeów i bibliotek K_U04; potrafi rozpoznać różne typy dzieł rzemiosła artystycznego pod względem techniki wykonania i tematu dekoracji oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U06; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U07; posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków na podstawie materiału wizualnego oraz lektury tekstów K_U12; ma umiejętności językowe w zakresie terminologii grafiki i rzemiosła artystycznego w języku angielskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego K_U13 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: 60% aktywność i przygotowanie do zajęć – ocenie będzie podlegało aktywne i merytoryczne uczestnictwo w dyskusji oraz praca w grupie na podstawie lektur i prezentowanego materiału wizualnego oraz źródłowego. Dopuszczalne są dwie nieobecności. 40% zaliczenie pisemne w formie testu składającego się z czterech krótkich pytań otwartych. Pytania będą dotyczyły zagadnień omawianych na zajęciach. Osoby, które nie przekroczą limitu nieobecności i będą wyróżniały się aktywnością, będą mogły zostać zwolnione z zaliczenia pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.