Antropologia muzyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1AM-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia muzyki |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Antropologia muzyki jest to dziedzina nauki, która opisuje i wyjaśnia proces ewolucji muzyki i kultury muzycznej człowieka w powiązaniu z jego ewolucją biologiczną i na tle środowiska naturalnego. Antropologia muzyki obejmuje: 1. problematykę pochodzenia muzyki, z uwzględnieniem zwierzęcych i hominidalnych systemów akustycznych, 2. problematykę ewolucji kognitywnych mechanizmów muzycznej produkcji i percepcji, 3. badania nad ewolucją kultury muzycznej oraz 4. porównawcze badania nad zróżnicowaniem ról i zastosowań muzyki we wszystkich ludzkich kulturach. Ćwiczenia zostaną poświęcone omówieniu lektur uzupełniających problematykę wykładu. |
Pełny opis: |
Antropologia muzyki jest to dziedzina nauki, która opisuje i wyjaśnia proces ewolucji muzyki i kultury muzycznej człowieka w powiązaniu z jego ewolucją biologiczną i na tle środowiska naturalnego. Antropologia muzyki obejmuje: 1. problematykę pochodzenia muzyki, z uwzględnieniem zwierzęcych i hominidalnych systemów akustycznych, 2. problematykę ewolucji kognitywnych mechanizmów muzycznej produkcji i percepcji, 3. badania nad ewolucją kultury muzycznej oraz 4. porównawcze badania nad zróżnicowaniem ról i zastosowań muzyki we wszystkich ludzkich kulturach. Celem wykładu jest przedstawienie najważniejszych obszarów zainteresowań antropologii muzyki, a zwłaszcza uświadomienie studentom znaczenia muzyki jako uniwersalnego, właściwego gatunkowi ludzkiemu systemu komunikacji symbolicznej. Ćwiczenia zostaną poświęcone omówieniu lektur uzupełniających problematykę wykładu, obejmującego następujące tematy: 1. Przedmiot antropologii muzyki. 2. Co to jest muzyka? 3. Początki muzyki. 4. Człowiek i jego środowisko dźwiękowe. 5. Muzyka a pojecie kultury. 6. Ewolucja kultury muzycznej. 7. Muzyka w kulturze masowej. |
Literatura: |
ŻERAŃSKA-KOMINEK Sławomira: Karol Darwin a problem pochodzenia muzyki w: Muzyka nr 1, IS PAN Warszawa 2001, str. 43-62. CHMURZYŃSKI Jerzy Andrzej: Piękno i brzydota z perspektywy etologicznej w: The Peculiarity of Man vol. 7 (Tradycyjne i współczesne systemy wartości. Przeciwieństwo trzecie: „Piękno i brzydota”, et variae) red. Andrzej Wierciński. ZAH IA UW, ZAO KFW WSP, Warszawa-Kielce 2002, str. 493- 537. FITCH W. Tecumseh: The biology and evolution of music: A comparative perspective w: Cognition (International Journal of Cognitive Science) 100, str. 173-215. University of St. Andrews, St. Andrews 2006; www.elsevier.com/locate/COGNIT WIERCIŃSKI Andrzej: Antropologiczna koncepcja genezy i ewolucji sztuki w: The Peculiarity of Man vol. 7 (Tradycyjne i współczesne systemy wartości. Przeciwieństwo trzecie: „Piękno i brzydota”, et variae) red. Andrzej Wierciński. ZAH IA UW, ZAO KFW WSP, Warszawa-Kielce 2002, str. 549- 559. GALAR Roman: Wynurzenia elementu próbki losowej w: The Peculiarity of Man vol. 7 (Tradycyjne i współczesne systemy wartości. Przeciwieństwo trzecie: „Piękno i brzydota”, et variae) red. Andrzej Wierciński. ZAH IA UW, ZAO KFW WSP, Warszawa-Kielce 2002, ss. 415-426. WIERCIŃSKI Andrzej: Dwa modele realizacji „współcześniaka” w: The Peculiarity of Man vol. 4 („Być sobą” w warunkach współczesnej cywilizacji) red. Andrzej Wierciński. ZAH IA UW, ZAO KFW WSP, Warszawa-Kielce 1999, str. 427-435. SCHAFER R. Murray, Muzyka środowiska, „Res Facta” 9, 1982 BERNAT Sebastian: Ochrona środowiska przed hałasem - podejście jakościowe. Czasopismo Techniczne Wyd. Politechniki Krakowskiej Architektura z.7-A/2007, s.277-282. BERNAT Sebastian:2009: Perspektywy ekologii dźwiękowej w Polsce. w: Piechota S.(red.), Turystyka a ochrona środowiska przyrodniczego - stan i perspektywy. Problemy Ekologii Krajobrazu. 2008, t. XXV. PAEK, PWSZ w Lesznie, ZSPSU w Pniewach, s.175-182. FORRESTER Michael A.: Auditory Perception and Sound as Event: Theorising Sound Imagery in Psychology; http://www.kent.ac.uk/arts/sound-journal/forrester001.html JORASZ Urszula: Wykłady z psychoakustyki.Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań1998: Przedmowa, Wprowadzenie do wykładów z psychoakustyki, Elementy anatomii i fizjologii układu słuchowego, str. 9-47. HOWES David: The Expanding Field of Sensory Studies, w: Sensory Studies 2013; http://www.sensorystudies.org/sensorial-investigations/the-expanding- field-of-sensory-studies/ KLAWITER Andrzej: O słyszeniu przedmiotów w: Poznańskie studia z filozofii humanistyki, T. V. Poznań 1999. ONG Walter J., SJ: Oralność i piśmienność. Słowo poddane technolgii. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1992, 1999 (lub inne wydanie) – fragment Rozdziału „Nieco o psychodynamice oralności” (od początku do podrozdziału „Zapamiętywanie oralne” włącznie”). SBORGI LAWSON Francesca R.: Rethinking the Orality-Literacy paradigm in Musicology w: Oral Tradition 25/2, Center for Studies in Oral Tradition, Columbia, 2010, str. 429-446. [TREITLER Leo: Oral, Written, and Literate Process in the Transmission of Medieval Music w: Speculum, vol. 56, issue 3 1981, s. 471-491] TREITLER Leo: The "Unwritten" and "Written Transmission" of Medieval Chant and the Start-Up of Musical Notation w:The Journal of Musicology, Vol. 10, No. 2 (Spring, 1992), pp. 131-191, University of California Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student - rozumie podstawy antropologii muzyki - jest w stanie omówić teorie prezentowane w lekturach - jest w stanie zastosować antropologiczne myślenie do własnej pracy badawczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ostateczną ocenę (dopuszczającą do egzaminu) składa się: - obecność; - aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach); - poprawne przygotowanie referatu w formie ustnej i pisemnej: opracowanie wybranego wątku ze wskazanych lektur; - zaliczenie kolokwium z lektur. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.