Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia muzyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-1AM-W
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia muzyki
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Antropologia muzyki jest to dziedzina nauki, która opisuje i wyjaśnia zjawiska muzyczne człowieka w kontekście kultury. Celem wykładu jest przedstawienie najważniejszych obszarów zainteresowań antropologii muzyki, a zwłaszcza uświadomienie studentom znaczenia muzyki jako uniwersalnego, właściwego gatunkowi ludzkiemu systemu komunikacji symbolicznej.

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

1. Antropogeneza

2. Słyszenie

3. Definicja kultury

4. Najstarsze ślady kultury, w tym – twórczości artystycznej i muzyki

6. Rozwój antropologii

7. Przedmiot antropologii muzyki

8. Koncepcje dźwięku, praktyka dźwięku a pojęcia abstrakcyjne w świetle badań muzykologicznych

Literatura:

AGAWU Kofi: Afrykańska muzyka jako tekst w: Estetyka Afryki. Antologia, red. Małgorzata Cymorek. Universitas, Kraków 2008, str. 87-97.

DAHLHAUS Carl, EGGEBRECHT Hans H.: Co to jest muzyka? PIW, 1992.

GRUSZCZYŃSKA-ZIÓŁKOWSKA Anna: Rytuał dźwięku. Muzyka w kulturze Nasca. IM UW, PTSL, Warszawa 2003, str. 143-164 (cz. III, Rozdziały 5 i 6)

JORASZ Urszula: Słuchając czyli kontredans akustyki ze sztuką. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

LEM Stanisław: Opowieść Pierwszego Odmrożeńca z utworu Edukacja Cyfrania, w: Maska. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1976, str.121-145 (lub inne wydanie)

ŻERAŃSKA-KOMINEK Sławomira: Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii. Warszawa 1995.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny z przedmiotu

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)