Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia muzyki renesansu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-1RE-W
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia muzyki renesansu
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Pełny opis:

1. Muzyka renesansu: charakterystyka i periodyzacja.

2. Twórczość angielska i burgundzka w czasach Dunstable'a i Dufaya.

3. Muzyka twórców franko-flamandzkich pokolenia Ockeghema.

4-5. Kompozytorzy franko-flamandzcy generacji Josquina.

6. Twórczość kręgu franko-flamandzkiego w czasach Gomberta.

7. Twórcy klasycznej polifonii wokalnej: Palestrina, Lasso.

8. Muzyka w kręgu weneckim: polichóralność.

9. Madrygał i gatunki pokrewne w renesansowych Włoszech.

10. Muzyka w XVI-wiecznej Francji: rozwój chanson.

11. Twórczość w krajach niemieckojęzycznych.

12. Muzyka angielska i hiszpańska w XVI wieku.

13. Renesansowa twórczość instrumentalna.

14. Teoria muzyki w okresie renesansu.

Literatura:

- H. M. Brown, Music in the Renaissance, Englewood Cliffs NJ 1976

- T. Knighton & D. Fallows (red.), Companion to Medieval & Renaissance Music, Oxford 1997

- L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999

- U. Michels, Atlas muzyki, tłum. P. Maculewicz, t. 1, Warszawa 2002

- P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku, Toruń 2011

- R.J. Wieczorek, Patronat muzyczny w renesansowych Włoszech (1470-1527): Mediolan, Ferrara, Mantua, Florencja, Rzym, Poznań 2013

- artykuły w Encyklopedii muzycznej PWM (m.in. Binchois, Busnois, Byrd, Clemens non Papa, Dowland, Dufay, Dunstable, Gabrieli, Gesualdo, Gombert, Isaac, Josquin, Morales, Ockeghem, Obrecht, Orlando di Lasso, Palestrina, Senfl, Victoria, Willaert)

Efekty uczenia się:

Studenci powinni znać najważniejsze nurty rozwojowe muzyki renesansowej, dobrze orientować się w chronologii zdarzeń, potrafić scharakteryzować twórczość najwybitniejszych muzyków, opisać techniki kompozytorskie i formy muzyczne wówczas występujące.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)