Historia muzyki renesansu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1RE-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia muzyki renesansu |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
1. Muzyka renesansu: charakterystyka i periodyzacja. 2. Twórczość angielska i burgundzka w czasach Dunstable'a i Dufaya. 3. Muzyka twórców franko-flamandzkich pokolenia Ockeghema. 4-5. Kompozytorzy franko-flamandzcy generacji Josquina. 6. Twórczość kręgu franko-flamandzkiego w czasach Gomberta. 7. Twórcy klasycznej polifonii wokalnej: Palestrina, Lasso. 8. Muzyka w kręgu weneckim: polichóralność. 9. Madrygał i gatunki pokrewne w renesansowych Włoszech. 10. Muzyka w XVI-wiecznej Francji: rozwój chanson. 11. Twórczość w krajach niemieckojęzycznych. 12. Muzyka angielska i hiszpańska w XVI wieku. 13. Renesansowa twórczość instrumentalna. 14. Teoria muzyki w okresie renesansu. |
Literatura: |
- H. M. Brown, Music in the Renaissance, Englewood Cliffs NJ 1976 - T. Knighton & D. Fallows (red.), Companion to Medieval & Renaissance Music, Oxford 1997 - L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999 - U. Michels, Atlas muzyki, tłum. P. Maculewicz, t. 1, Warszawa 2002 - P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku, Toruń 2011 - R.J. Wieczorek, Patronat muzyczny w renesansowych Włoszech (1470-1527): Mediolan, Ferrara, Mantua, Florencja, Rzym, Poznań 2013 - artykuły w Encyklopedii muzycznej PWM (m.in. Binchois, Busnois, Byrd, Clemens non Papa, Dowland, Dufay, Dunstable, Gabrieli, Gesualdo, Gombert, Isaac, Josquin, Morales, Ockeghem, Obrecht, Orlando di Lasso, Palestrina, Senfl, Victoria, Willaert) |
Efekty uczenia się: |
Studenci powinni znać najważniejsze nurty rozwojowe muzyki renesansowej, dobrze orientować się w chronologii zdarzeń, potrafić scharakteryzować twórczość najwybitniejszych muzyków, opisać techniki kompozytorskie i formy muzyczne wówczas występujące. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.