Anatomia fortepianu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-ANATFORT-F |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Anatomia fortepianu |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć będziemy przyglądać się rozległej panoramie rewolucyjnych i ewolucyjnych procesów społecznych, w które wpleciony był fortepian od momentu swoich narodzin. Podejmiemy próby odtwarzania ról, które odgrywał w przeszłości i odgrywa współcześnie. Dokonamy wiwisekcji samego instrumentu oraz jego obrazu w kulturze. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest podjęcie interdyscyplinarnej refleksji nad społeczną historią fortepianu z perspektywy „warsztatu” muzykologa oraz zachęcenie studentów do świadomych poszukiwań estetycznych w kręgu muzyki instrumentalnej XIX i XX wieku. Wspólnie wkroczymy do świata fortepianu, aby poznać jego język, geografię i historię. Istotny z naszej perspektywy będzie pierwiastek metodologiczny: będziemy wspólnie poszukiwać narzędzi badawczych, które wykorzystywać można w analizowaniu tożsamości instrumentu, także poza klasycznymi metodami instrumentologicznymi. Podczas badania źródeł o różnej proweniencji i formie z XIX i XX wieku, skonfrontujemy rozmaite spojrzenia na fenomen fortepianu. W ramach zajęć przewidziane są spotkania ze znawcami problematyki fortepianowej, a także kontakt z żywymi instrumentami pod okiem specjalistów. Warunkiem zaliczenia przedmiotu będzie aktywność podczas dyskusji oraz napisanie krótkiego tekstu (forma do ustalenia). |
Literatura: |
C. Ph. E. Bach, O prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych, przekł. J. Solecka, M. Kraft, Kraków 2017; H. Böhme, Fetyszyzm i kultura: inna teoria nowoczesności, Warszawa 2012; M. Chanan, Musica Practica. The Social Practice of Western Music From Gregorian Chant to Posmodernism, Nowy York 1994; A. Czech, Ordynaci i trędowaci. Społeczne role instrumentów muzycznych, Gdańsk 2013; L. Green, Music Gender, Education, Cambridge 1997; D. Hildebrant, Pianoforte: a social history, Londyn 1989; J. Kallberg, Granice poznania Chopina, Warszawa 2013; I. Kopytoff, Kulturowa biografia rzeczy: utowarowienie jako proces [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny i E. Nowicka, Warszawa 2003; R. C. Kraus, Pianos and Politics in China. Middle-Class Ambitions and the Struggle over Western Music, Nowy York 1989; R. Liebermann, Steinway and Sons, Nowy York 1995; A. Loesser, Men, Women and The Pianos: A Social History, Nowy York 2011; L. Newton, 'Made in England': Making and Selling the Piano, 1851–1914 [w:] People, Places and Business Cultures Essays in Honour of Francesca Carnevali, red. P. Di Martino, A. Popp and P.Scott, Woodbridge 2017; J. Parakilas, Piano Roles. The Hundred Years of Life with the Pianos, Yale 2002; T. Pinch, Why You Go to a Piano Store to Buy a Synthesizer: Path Dependence and the Social Construction of Technology [w:] Path Dependence and Creation, red. R. Garud, P. Karnoe, Mahwah 2001, s. 381- 401; I. Poniatowska, Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX. Aspekty artystyczne i społeczne, Warszawa 1991; J. C. Post, Erasing the Boundaries between Public and Private in Women's Performance Traditions [w:] Cecilia Reclaimed: Feminist Perspectives on Gender and Music, red. S. Cook, J. Tsou, S. McClary, Chicago 1994, s. 35- 47; R. Schechner, Performatyka: wstęp, przekł. T. Kubikowski, Wrocław 2006; R. Schneider, Performans pozostaje, przekł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2020; The Cambridge Companion to the Piano, red. D. Rowland, Cambridge 2004; The Grove Musical Instrument Series: Piano, red. E. Ripin et. al, Londyn 1989; B. Vogel, Fortepian polski, Warszawa 1995; M. Weber, Racjonalne i socjologiczne podstawy muzyki, tłum. M. Bucholc, „Stan Rzeczy” 1 (2013), s. 11-26. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych zna podstawowe metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym w zakresie umiejętności: potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej potrafi samodzielnie zanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców w zakresie kompetencji: rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej na ustalony z prowadzącym temat (50%); aktywność na zajęciach (50%). Dopuszczalne są nieobecności bez względu na powód. Nadliczbowe nieobecności (maksymalnie 5) do zaliczenia w sposób wskazany przez prowadzącego zajęcia |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Bruliński | |
Prowadzący grup: | Michał Bruliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Bruliński | |
Prowadzący grup: | Michał Bruliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.