Pracownia Zakładu Powszechnej Historii Muzyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PRAZPHM |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia Zakładu Powszechnej Historii Muzyki |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem pracowni Zakładu Powszechnej Historii Muzyki jest wprowadzenie studentów w tematykę badawczą bliską pracownikom naukowym i dydaktycznym związanych z tym Zakładem, dalej wprowadzenie w metodologię badań właściwych dla tego Zakładu oraz zapoznanie studentów z aktualnie prowadzonymi projektami naukowymi. Szczegółowa tematyka zajęć zależna jest każdorazowo od osoby prowadzącej i zmienia się z każdym semestrem. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone problematyce źródeł muzycznych i źródeł do historii muzyki wieków XVII i XVIII. Przewidywane są również zajęcia praktyczne – praca z wybranymi rękopisami i drukami muzycznymi w Gabinecie Zbiorów Muzycznych BUW. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone problematyce źródeł muzycznych i źródeł do historii muzyki wieków XVII i XVIII. Omówione zostaną zagadnienia związane z metodologią badań historycznych, a także sposobami poszukiwania oraz interpretowania dokumentów archiwalnych. Ponadto podjęta zostanie problematyka transferu źródeł muzycznych w XVII i XVIII wieku, handlu muzykaliami, a także technologii produkcji druków muzycznych. Przewidywane są również zajęcia praktyczne – praca z wybranymi rękopisami i drukami muzycznymi w Gabinecie Zbiorów Muzycznych BUW. |
Literatura: |
1. G. Feder, Musikphilologie. Eine Einführung in die musikalische Textkritik, Hermeneutik und Editionstechnik, Darmstadt 1987 [wersja angielska: An Introduction to Musical Textual Criticism, Hermeneutics, and Editorial Technique, Pendragon Press 2011]. 2. A. Göhler, Verzeichnis der in den Frankfurter und Leipziger Messkatalogen der Jahre 1564 bis 1759 angezeigten Musikalien, Hilversum, 1965 [1902]. 3. Music Publishing in Europe 1600–1900, ed. Rudolf Rasch, Berlin 2005. 4. H.-J. Schulze, J. S. Bach’s Concerto-arrangements for Organ – Studies or commissioned Works?, „The Organ Yearbook” 3 (1972), s. 4–13. 5. Ch. Wolff, Bach’s Personal Copy of the Schübler Chorales, w: idem, Bach: essays on his life and music, Harvard University Press, Cambridge – London 1991, s. 178–186. 6. M. C. Vela, Wprowadzenie do krytyki tekstu muzycznego. Materiały pod redakcją Mariny Toffetti, przeł. Aleksandra Patalas i Piotr Wilk, Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna najważniejsze sposoby poszukiwania archiwaliów. 2. Student zna podstawowe metody badań źródeł muzycznych z XVII i XVIII wieku. 3. Student potrafi odróżnić najważniejsze technologie produkcji druków muzycznych stosowane w wiekach XVII i XVIII. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych. Krótka praca zaliczeniowa w formie ustnej lub pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.