Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia Zakładu Powszechnej Historii Muzyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-PRAZPHM
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia Zakładu Powszechnej Historii Muzyki
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem pracowni Zakładu Powszechnej Historii Muzyki jest wprowadzenie studentów w tematykę badawczą bliską pracownikom naukowym i dydaktycznym związanych z tym Zakładem, dalej wprowadzenie w metodologię badań właściwych dla tego Zakładu oraz zapoznanie studentów z aktualnie prowadzonymi projektami naukowymi.

Szczegółowa tematyka zajęć zależna jest każdorazowo od osoby prowadzącej i zmienia się z każdym semestrem.


Tryb prowadzenia:

w sali
w sali i w terenie

Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone problematyce źródeł muzycznych i źródeł do historii muzyki

wieków XVII i XVIII. Przewidywane są również zajęcia praktyczne – praca z wybranymi

rękopisami i drukami muzycznymi w Gabinecie Zbiorów Muzycznych BUW.

Pełny opis:

Zajęcia będą poświęcone problematyce źródeł muzycznych i źródeł do historii muzyki

wieków XVII i XVIII. Omówione zostaną zagadnienia związane z metodologią badań

historycznych, a także sposobami poszukiwania oraz interpretowania dokumentów

archiwalnych. Ponadto podjęta zostanie problematyka transferu źródeł muzycznych w XVII i

XVIII wieku, handlu muzykaliami, a także technologii produkcji druków muzycznych.

Przewidywane są również zajęcia praktyczne – praca z wybranymi rękopisami i drukami

muzycznymi w Gabinecie Zbiorów Muzycznych BUW.

Literatura:

1. G. Feder, Musikphilologie. Eine Einführung in die musikalische Textkritik, Hermeneutik

und Editionstechnik, Darmstadt 1987 [wersja angielska: An Introduction to Musical Textual

Criticism, Hermeneutics, and Editorial Technique, Pendragon Press 2011].

2. A. Göhler, Verzeichnis der in den Frankfurter und Leipziger Messkatalogen der Jahre

1564 bis 1759 angezeigten Musikalien, Hilversum, 1965 [1902].

3. Music Publishing in Europe 1600–1900, ed. Rudolf Rasch, Berlin 2005.

4. H.-J. Schulze, J. S. Bach’s Concerto-arrangements for Organ – Studies or commissioned

Works?, „The Organ Yearbook” 3 (1972), s. 4–13.

5. Ch. Wolff, Bach’s Personal Copy of the Schübler Chorales, w: idem, Bach: essays on his

life and music, Harvard University Press, Cambridge – London 1991, s. 178–186.

6. M. C. Vela, Wprowadzenie do krytyki tekstu muzycznego. Materiały pod redakcją Mariny

Toffetti, przeł. Aleksandra Patalas i Piotr Wilk, Kraków 2002.

Efekty uczenia się:

1. Student zna najważniejsze sposoby poszukiwania archiwaliów.

2. Student zna podstawowe metody badań źródeł muzycznych z XVII i XVIII wieku.

3. Student potrafi odróżnić najważniejsze technologie produkcji druków muzycznych stosowane w wiekach XVII i XVIII.

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych. Krótka praca zaliczeniowa w formie ustnej

lub pisemnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)