Fonetyka i fonologia języka B-hiszpański
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L1-FFBH |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka i fonologia języka B-hiszpański |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs przeznaczony dla studentów 1 roku studiów licencjackich w Instytucie Lingwistyki Stosowanej, z językiem hiszpańskim jako pierwszym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przedstawić studentom podstawowe i najistotniejsze zagadnienia związane z fonetyką i fonologią języka hiszpańskiego. Omawiane zagadnienia dotyczą głównie wariantu kastylijskiego, jakkolwiek, w sposób ogólny, nawiązuje się również do innych odmian języka hiszpańskiego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy ogólnej z zakresu fonetyki i fonologii, ze szczególnym ukierunkowaniem na fonetykę i fonologię języka hiszpańskiego. Studenci poznają opis fonetyczny i fonologiczny standardowego wariantu wymowy (kastylijskiego), jak również dowiadują się o głównych różnicach między nim a innymi wariantami. Ponadto poznają zasady akcentowania i główne wzory intonacji. Studenci nabywają wiedzę przydatną podczas posługiwania się językiem: znajomość poprawnej wymowy, akcentowania i intonacji, umiejętność dzielenia sylabicznego i łączenia międzywyrazowego, znajomość poprawnego zapisu ortograficznego. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach = 30 godzin Przygotowanie się do zajęć = 10 godzin Przygotowanie do zaliczenia = 10 godzin Razem = 50 godzin |
Literatura: |
Nowikow, W. (1996): Fonetyka hiszpańska. Warszawa: PWN. Nowikow, W., Szałek, J. (2001): Introducción a la fonología y la fonética españolas. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: WIEDZA: 1. Umie określić zakres badań fonetyki i fonologii. 2. Zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w fonetyce i fonologii. 3. Umie scharakteryzować fonemy języka hiszpańskiego i ich alofony. 4. Posiada wiedzę na temat podstawowych wzorów intonacyjnych w języku hiszpańskim. 5. Posiada podstawową wiedzę na temat dialektów języka hiszpańskiego na Półwyspie Iberyjskim. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Potrafi wytłumaczyć sposób wymowy każdego słowa z języka hiszpańskiego (wg standardu kastylijskiego). 2. Potrafi wyjaśnić przyczyny i charakter zjawisk fonetycznych zachodzących w potoku mowy w języku hiszpańskim. 3. Dokonuje w sposób właściwy podziału sylabicznego słów języka hiszpańskiego, zgodnie z obowiązującymi zasadami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Broś | |
Prowadzący grup: | Karolina Broś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Broś | |
Prowadzący grup: | Karolina Broś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.