Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Definicja i definiowanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-M1-2DD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Definicja i definiowanie
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wymagana jest podstawowa wiedza z terminologii, leksykografii i logiki.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs omawia kwestie związane z definicją i definiowaniem, a więc zagadnienia o podstawowym znaczeniu dla pracy leksykograficznej oraz terminologicznej. Omawiane zagadnienia obejmują pojęcie definicji, budowę definicji, rodzaje definicji i ich przydatność do różnych celów, związek między definicjami a językowym obrazem świata, rodzaje danych wykorzystywane do tworzenia definicji, błędy definicyjne i zróżnicowanie definicji ze względu na adresata.

Pełny opis:

W ramach kursu omówiony zostanie wybrany zakres zagadnień związanych z tematem definicji, tworzeniem definicji oraz z występującymi najczęściej problemami i błędami popełnianymi w procesie definiowania. Celem kursu jest rozwijanie umiejętności krytycznej analizy wyrażeń językowych, eksplikacji i definicji z punktu widzenia ich potencjalnej niejasności, nieostrości, wieloznaczności lub innych wadliwości utrudniający właściwe zrozumienie wypowiedzi. Punktem wyjścia jest przedstawienie najważniejszych teoretycznych ujęć języka oraz niedoskonałości języka naturalnego, z którymi można sobie poradzić w drodze precyzyjnego formułowania znaczeń i umiejętnego definiowania. W trakcie kursu zostanie dokonany przegląd najważniejszych typów definicji, obszarów możliwego ich zastosowania w pracy leksykograficznej, terminologicznej i tekstotwórczej. Osobno omówione będzie zagadnienie definicji prawnych i definiowania pojęć w tekstach prawnych. Podczas seminarium studenci będą także rozwiązywać zadania logiczne i wykonywać ćwiczenia w definiowaniu celem ugruntowania nabytej wiedzy.

Nakład pracy studenta wynosi 30 godzin kontaktowych (1 ECTS) plus 30 godzin nakładu pracy własnej studenta (przygotowanie do zajęć i do zaliczenia).

Efekty uczenia się:

K2_W01 Student zna i rozumie złożoną strukturę języka jako systemu oraz znaczenie definicji i definiowania znaczeń elementów tego systemu dla skuteczności procesu komunikacji językowej.

K2_W06 Student zna i rozumie główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia naukowe w zakresie logiczno-językowego formułowania znaczeń leksykalnych i definicji w obrębie semantyki leksykalnej, leksykografii terminologicznej i translatoryki.

K2_W07 Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym metody badawcze używanie w analizie znaczeń i definiowaniu wyrażeń językowych.

K2_W09 Student zna i rozumie wzajemne powiązania definiowania z semantyką leksykalną, leksykografią terminologiczną, translatoryką i innymi dziedzinami nauki.

K2_UO1 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzą w celu przeprowadzenia prac badawczych w zakresie logiczno-językowego formułowania znaczeń i definicji przy użyciu odpowiedniej metodologii.

K2_UO3 Student potrafi w stopniu zaawansowanym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje dotyczące logiczno-językowego formułowania znaczeń leksykalnych i definicji w języku ojczystym i językach obcych, wykorzystując najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne.

K2_U04 Student potrafi samodzielnie używać zaawansowane narzędzia badawcze, w tym odpowiednio dobierać metody i narzędzia pozwalające na rozwiązywanie problemów oraz na stworzenie pogłębionych interpretacji w zakresie logiczno-językowego formułowania znaczeń i definicji.

K2_U06 Student potrafi formułować i wyrażać własne poglądy i idee, korzystając z argumentacji w oparciu o poglądy innych autorów z zakresu logiczno-językowego formułowania znaczeń leksykalnych i definicji oraz samodzielnie formułować wnioski w formie ustnej i pisemnej w językach obcych i w języku rodzimym.

K2_U09 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym rolę leksykologa i terminologa.

K2_U11 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu semantyki leksykalnej i leksykografii oraz ocenić przydatność nabytej wiedzy, metod, praktyk i procedur we własnej działalności zawodowej.

K2_K01 Student jest gotów do uznawania znaczenia najnowszej wiedzy dziedzinowej oraz do krytycznej oceny odbieranych treści, w szczególności badań i publikacji w zakresie logiczno-językowego formułowania znaczeń leksykalnych i definicji.

K2_K02 Student jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działań na rzecz środowiska tłumaczy, terminologów i leksykografów.

K2_K06 Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu dotyczącego definicji i definiowania.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa pracy studenta jest dokonywana na podstawie następujących elementów:

1. w 30% z oceny ciągłej wynikającej z aktywności i przygotowania studenta do zajęć,

2. w 70% z wyniku testu pisemnego.

Zasady wystawiania ocen z prac pisemnych są oparte na skali procentowej jak niżej:

• ponad 90% – 5 (bardzo dobra)

• 85%-89% – 4+ (dobra plus)

• 80%-84% – 4 (dobra)

• 70%-79% – 3+ (dostateczna plus)

• 60%-69% – 3 (dostateczna)

• poniżej 60% – 2 (ocena niedostateczna)

Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności wykładowca ustala formę zaliczenia materiału z zajęć w formie testu pisemnego lub ustnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)