Kultura i historia obszaru języka C - hiszpańskiego - poziom 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3201-1KLTCH1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i historia obszaru języka C - hiszpańskiego - poziom 2 |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać język hiszpański na poziomie co najmniej C1 i uzyskać zaliczenie 1 semestru przedmiotu. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są przeznaczone dla studentów II roku studiów I stopnia. Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z kontekstem historycznym, społecznym i kulturowym krajów hispanojęzycznych oraz przygotowanie ich do pracy w realiach tych krajów. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje najważniejsze wydarzenia historyczne, polityczne, społeczne i kulturowe w krajach języka hiszpańskiego od końca XIX wieku do początku XXI wieku. Zapoznaje z dziedzictwem artystycznym, życiem codziennym, myślą filozoficzną i naukową kolejnych epok. Program kursu obejmuje następujące zagadnienia: - historia polityczna, gospodarcza i społeczna - geografia - historia sztuki i kultury (z wyjątkiem historii literatury) - życie polityczne i gospodarcze - problemy społeczne - tożsamość narodowa - folklor, zwyczaje i obyczaje. Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji poprzez poszerzenie wiedzy oraz umiejętność krytycznej analizy informacji. Kurs wspomagany jest różnorodnymi materiałami audiowizualnymi, które przyczyniają się do rozwijania wiedzy na temat historii i kultury krajów hispanojęzycznych. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Łączna wartość = 2 ECTS, w tym: Godziny kontaktowe (w sali) = 1 ECTS = 30h Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową = 1 ECTS = 30h, w tym: Bieżące przygotowanie do zajęć – 15h Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 15h TEMATY ZAJĘĆ W II SEMESTRZE 1) Hiszpania w pierwszych dekadach XX wieku 2) Hispanoameryka na początku XX wieku 3) Hiszpańska wojna domowa i dyktatura frankistowska 4) Hispanoamerykańskie ruchy reformatorskie pomiędzy I i II wojną światową 5) Hispanoameryka w okresie zimnej wojny 6) Hiszpańska transformacja ustrojowa i najnowsza historia Hiszpanii 7) Hispanoameryka od lat 80. XX wieku do teraźniejszości 8) Historia sztuki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej: „-izmy” pierwszej połowy XX wieku (malarstwo, rzeźba i architektura) 9) Historia sztuki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej: druga połowa XX wieku i najnowsze ruchy artystyczne (malarstwo, rzeźba i architektura) 10) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: muzyka, taniec i kino 11) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: kultura popularna MATERIAŁY DYDAKTYCZNE: prezentacje przygotowane przez osobę prowadzącą, lektury, albumy tematyczne, materiały multimedialne: fragmenty filmów, programów dokumentalnych, piosenki, itd. METODY PRACY: wykład, dialog, debata z osobą prowadzącą i w podgrupach, samodzielna praca studenta ze wskazanymi materiałami. Studenci zachęcani są do wyrażania własnych opinii na podstawie materiałów dydaktycznych i do samodzielnego pogłębiania wiadomości z użyciem nowoczesnych źródeł. |
Literatura: |
Araya Pochet, C. (2005), Historia de América en perspectiva latinoamericana, San José, Universidad Estatal a Distancia. Bajo Álvarez, F. i Gil Pecharromán, J. (2010), Historia de España, Madryt, Sociedad General Española de Librería. Bethell, L. (red.) (2000), Historia de América Latina, Barcelona, Crítica, tomy 1-16 (tłum.: różni tłumacze). Blanco Freijeiro, A., Mangas, J., Martín, J. L. et al. (1986), Historia de España, Madryt, Historia 16. Domínguez Ortiz, A., Tuñón de Lara, M. i Valdeón Baruque, J. (2006), Historia Hiszpanii, Kraków, Universitas (tłum. Sz. Jędrusiak). Espino Nuño, J. i Morán Turina, M. (2003), Historia del Arte español, Madryt, Sociedad General Española de Librería. Fusi, J. P., García Delgado, J. L., Jiménez, J. C. i Santos, J. (2007), La España del siglo XX, Madryt, Marcial Pons. López Moreno, C. (2008), España contemporánea: historia, economía y sociedad, Madryt, Sociedad General Española de Librería. López Moreno, C. (2008), España contemporánea: historia, economía y sociedad, Madryt, Sociedad General Española de Librería. Martínez Díaz, N. i Vázquez, G. (1998), Historia de América Latina, Madryt, Sociedad General Española de Librería. Quesada Marco, S. (2006), Curso de civilización española, Madryt, Sociedad General Española de Librería. Vilar, P. (1978), Historia de España, Barcelona, Grijalbo. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA O KRAJACH HISPANOJĘZYCZNYCH Po zakończeniu kursu student: - zna fizyczną, gospodarczą i polityczną geografię krajów hispanojęzycznych - zna najważniejsze wydarzenia i postacie z historii politycznej, gospodarczej, społecznej oraz historii sztuki i kultury - zna umiejscowienie poznanych wydarzeń na mapie - zna źródła informacji - zna podstawową terminologię nauk społecznych w języku hiszpańskim. UMIEJĘTNOŚCI Po uczestnictwie w kursie student potrafi: - rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów obszaru języka hiszpańskiego - krytycznie i przekrojowo ocenić zjawiska historyczne, społeczne i kulturowe oraz wyrazić swoją opinię - prezentować wybrane zagadnienia w ujęciu problemowym, z uwzględnieniem różnych punktów widzenia - odnosić wydarzenia z historii krajów hispanojęzycznych do kontekstu europejskiego i światowego - wskazywać kluczowe wydarzenia i postacie - charakteryzować podstawowe zasady współczesnych ustrojów Hiszpanii - rozpoznawać najważniejsze postacie współczesnego życia publicznego - wykazywać się znajomością świata mediów hiszpańskich) - charakteryzować podstawowe współczesne problemy społeczne i religijne Hiszpanii. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po uczestnictwie w kursie student: - jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku hiszpańskim - jest gotów określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań - jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku hiszpańskim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi - jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy - jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski, Hiszpanii i w pewniej mierze krajów latynoamerykańskich na rzecz wzajemnego promowania kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu - w sposób rzetelny przekazuje wiedzę dotyczącą aspektów kulturowych i realiów obszaru języka hiszpańskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY OCENIANIA - pisemne kolokwium śródsemestralne: wiedza z podanego zakresu (oceniana będzie umiejętność identyfikacji faktów, osób, zjawisk, pojęć) - prezentacja przedstawiona w czasie zajęć (oceniane będzie stosowanie właściwego języka opisowego, aktualny materiał źródłowy, sposób przedstawienia) - pisemny egzamin końcowy: przekrojowe ujęcie procesów - bieżąca ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji na podstawie lektur oraz prezentowanych podczas zajęć materiałów multimedialnych) KRYTERIA OCENIANIA Na ocenę końcową składają się: - 60 % egzamin pisemny - 20 % kolokwium śródsemestralne - 15 % prezentacja - 5 % przygotowanie do zajęć, udział w zajęciach ZASADY WSPÓŁPRACY Z PROWADZĄCYM - Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze - Student powinien być przygotowany na każde zajęcia. Student może zgłosić 1 nieprzygotowanie w semestrze (np. nieprzeczytanie tekstów, brak materiałów itp.) - Nieprzystąpienie do kolokwium w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu. Student ma możliwość poprawy w jednym dodatkowym terminie. - Kryteria zaliczenia w sesji poprawkowej: praca pisemna, kolokwium. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.