Nauka języka rosyjskiego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1ONJR12e |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.601
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka języka rosyjskiego II |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: |
Nauka języka rosyjskiego dla I roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie przedmiotu Nauka języka rosyjskiego I Opanowanie materiału przedmiotu Nauka języka rosyjskiego I. Student ma obowiązek uczestniczyć w zajęciach z Fonetyki języka rosyjskiego. |
Skrócony opis: |
Celem jest rozwijanie nawyków i umiejętności słuchania, czytania, rozumienia, pisania i mówienia określonych dla poziomu biegłości językowej B1 (kurs B1.2) w zakresie tematów związanych z miejscem zamieszkania, nauką w szkole i wyższej uczelni, systemami edukacyjnymi, poprzez rozwijanie i utrwalanie wiadomości gramatycznych w oparciu o składnię zdania prostego, a także korygowanie nawyków fonetycznych w korelacji z ćwiczeniami z fonetyki, stanowiącej obowiązkowy przedmiot wydzielony. |
Pełny opis: |
Tematy leksykalne: 1.Dom, mieszkanie, wyposażenie oraz utrzymanie porządku; goście i ich przyjęcie (tradycyjna rosyjska gościnność), zakupy w sklepach lokalnych i supermarketach, nazwy dań i produktów (w tym charakterystycznych dla kuchni rosyjskiej. 2.Miasto – elementy struktury, orientacja w przestrzeni miejskiej, środki transportu miejskiego. Życie codzienne w miastach rosyjskich. 3.Nauka, szkoła, zawód. Reforma edukacji w Polsce. System edukacyjny w Rosji (typy szkół średnich i wyższych, państwowych i prywatnych, organizacja procesu nauczania w szkołach i na uczelniach, typy kształcenia, kadra naukowa i dydaktyczna, studenckie organizacje samorządowe, stowarzyszenia naukowe, campusy i domy akademickie, największe uczelnie w Polsce i w Rosji (rankingi). Zagadnienia z zakresu ortografii: zasady pisowni samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia dużych i małych liter, pisownia przedrostków, pisownia partykuł. Zagadnienia gramatyczne: 1. Użycie zdań z orzeczeniem czasownikowym. 2. Typy podmiotów. 3. Wyrażenie kierunku i miejsca (iz, iz-pod, iz-za, kuda, otkuda). 4. Wyrażenie przyzwolenia, zakazu, powinności. |
Literatura: |
1. Anikina M. N. W Rossiju s lubowju, Moskwa 2000. 2. Bartkiewicz W., Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda…, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa 2008. 3. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 4. Gołubiewa A., Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999. 5. Gołubiewa A., Kowalska N., Russkij jazyk siegodnia, Wydawnictwo AGMEN, Warszawa 1998. 6. Kostina I. S., Aleksandrowa N. N., Aleksandrowa T. I., Bogosłowskaja E.B., Pierspiektiwa, wyp. 1-5, Izdatielstwo Złatoust, Sankt-Peterburg 2000. 7. A. Pado, Czitaj, piszy! govori!, cz. I, WSiP, Warszawa 1997. 8. Zaika W. I., Girżewa G. N., Tablicy i uprażnienija po orfografii i punktuacyi, Izdatielstwo Flinta- Nauka, Moskwa 2006. 8. Internet : www.gramota.ru i in. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. student zna środki językowe z zakresu zrealizowanej tematyki umożliwiające formułowanie dłuższych wypowiedzi pisemnych i ustnych poprawnych pod względem fonetycznym, morfosyntaktycznym, leksykalnym i ortograficznym i zna zasady ich użycia w komunikacji językowej 2. student zna i rozumie główne realia socjokulturowe Rosji, w tym wybrane tradycje i zwyczaje w zakresie zrealizowanej tematyki UMIEJĘTNOŚCI 1. student potrafi zastosować w komunikacji językowej środki językowe z zakresu zrealizowanej tematyki 2. student potrafi budować krótkie wypowiedzi ustne i pisemne (dialog, opis, opowiadanie) w zakresie zrealizowanej tematyki 3.student potrafi formułować i uzasadniać własne opinie w zakresie zrealizowanej tematyki KOMPETENCE SPOŁECZNE 1. student jest gotów do umieszczania nowych informacji we właściwym kontekście oraz do twórczego myślenia 2. student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za własne działania związane z doskonaleniem znajomości języka rosyjskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału - terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych - aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria: - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus) - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna) Składniki oceny: - ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30% - śródsemestralne prace kontrolne – 35% - prezentacje, wystąpienia, projekty – 35% Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej: a/ zgodność wypowiedzi z tematem, b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą, c/ kompozycja, d/ objętość pracy, e/ bogactwo językowe, f/ poprawność językowa Kryteria oceny wypowiedzi ustnej: a/ zgodność wypowiedzi z tematem, b/ spójność i płynność wypowiedzi, c/ bogactwo językowe, d/ poprawność językowa, e/ prawidłowa wymowa Egzamin końcowy obejmuje materiał I i II semestru. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej: - część pisemna (test – 9 zadań gramatyczno-leksykalnych + 1 zadanie tłumaczeniowe, składające się z 10 zdań + wypracowanie na jeden z trzech tematów do wyboru) kryteria: znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii test – 60% – 68% - 3 (ocena dostateczna) 69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus) 78% - 86% - 4 (ocena dobra) 87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus) 96% - 100% - 5 (ocena bardzo dobra) wypracowanie/ kryteria: a/ zgodność z tematem b/ spójność tekstu c/ poprawność leksykalna, gramatyczna i ortograficzna - część ustna (2 pytania )/ kryteria: a/ skuteczność komunikacyjna (student rozumie rozmówcę, adekwatnie odpowiada na pytania i formułuje odpowiedzi, ma świadomość najważniejszych konwencji grzecznościowych) b/ płynność wypowiedzi c/ poprawność użycia struktur gramatycznych d/ użycie właściwego słownictwa e/ poprawność wymowy i intonacji Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny w części pisemnej i ustnej. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sergey Khvatov | |
Prowadzący grup: | Volodymyr Dubichynskyi, Michał Kozdra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sergey Khvatov | |
Prowadzący grup: | Sergey Khvatov | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.