Nauka języka rosyjskiego IV
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1ONR22e |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.602
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka języka rosyjskiego IV |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: |
Nauka języka rosyjskiego dla II roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie przedmiotu Nauka języka rosyjskiego III Warunkiem koniecznym jest opanowanie ogólnego języka rosyjskiego w zakresie tematów życia codziennego (wygląd zewnętrzny człowieka, charakter człowieka, zdrowie człowieka). |
Skrócony opis: |
Celem jest kształtowanie i rozwijanie sprawności językowych: rozumienia, mówienia, czytania i pisania określonych dla poziomu biegłości językowej B2 (kurs B 2.2) w zakresie materiału leksykalnego i morfosyntaktycznego oraz kształtowanie kompetencji komunikacyjnej i lingworealioznawczej w zakresie tematów z życia codziennego: człowiek i przyroda, sport w życiu człowieka, nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne. |
Pełny opis: |
Tematy leksykalne: 1. Człowiek i przyroda. Pory roku. Prognozy pogody. Klimat i pogoda. Klęski żywiołowe. Problemy ekologii i ochrony środowiska naturalnego. Pory roku w dziełach literatury rosyjskiej i malarstwa rosyjskiego. Święta ludowe. 2. Sport w życiu człowieka. Dyscypliny sportowe (sporty grupowe i indywidualne, ekstremalne dyscypliny sportowe). Zawody sportowe (eliminacje, puchary, mistrzostwa, Igrzyska Olimpijskie, historia ruchu olimpijskiego. 3. Nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne (globalizacja świata poprzez media; społeczeństwo informacyjne i społeczeństwo wiedzy; wykluczenie cyfrowe; komputer i internet – sprzęt i akcesoria, gry komputerowe; uzależnienie od komputera i internetu, portale społecznościowe, e-learning, wykorzystanie TIK w edukacji). Zagadnienia gramatyczne: I. Konstrukcje wyrażające relacje czasowe: 1. określanie czasu zegarowego, a) oznaczanie dokładnej godziny i czasu akcji, b) oznaczanie przybliżonej godziny, 2. oznaczanie jednoczesności, 3. oznaczanie czasu trwania czynności, 4. oznaczanie powtarzalności w czasie, 5. oznaczanie uprzedniości w czasie, 6. oznaczanie następstwa w czasie, 7. oznaczanie daty. II. Użycie zaimków nieokreślonych oraz różnych typów zdań nieokreślonych. |
Literatura: |
1. A. Gołubiewa, Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1 i 2, Warszawa 1999.2. 2. D. Samek, N. Kowalska, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, REA, Warszawa 2004. 3. M.Kossakowska-Maras, M.Mierzwa, Znakomimsia s Rossijej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009 4. I.S.Kostina, N.N.Aleksandrowa, T.I.Aleksandrowa, J.B.Bogosłowskaja, Pierspiektiwa, wypusk 1-5, Izdatielstwo „Złatoust” Sankt-Pietierburg 1995-2000. 5. A.Pado, Czitaj, piszy, gowori! Podręcznik do języka rosyjskiego, część I i II, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.5. 6. N.A.Markina, Ju.E. Prochorow, My pochoży, no my raznyje, Russkij jazyk. Kursy, Moskwa 2004 7. Artykuły z czasopism. Internet. 8. Opracowania własne prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. zna i rozumie w zaawansowanym stopniu powiązania i wzajemne zależności w uczeniu się języka i kultury danego obszaru językowego 2. ma wiedzę realioznawczą na temat Rosji w zakresie realizowanych tematów 3. zna źródła pozyskiwania i selekcji informacji z zasobów sieci internetowej i baz danych z zakresu przewidzianego programem UMIEJĘTNOŚCI 1. potrafi formułować jasne i szczegółowe wypowiedzi ustne lub pisemne dotyczące zrealizowanych tematów oraz wyrazić swoje stanowisko w dyskusji związanej tematycznie z zagadnieniami występującymi w programie 2. stosuje w swych wypowiedziach poznaną leksykę, utarte związki wyrazowe, konstrukcje gramatyczne przewidziane programem nauczania 3. potrafi przygotować, przedstawić, omówić, uzasadnić zagadnienia z zakresu zrealizowanej tematyki w postaci prezentacji multimedialnej KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. jest gotów do uznania znaczenia wiedzy dla rozwijania własnych zainteresowań związanych z doskonaleniem znajomości języka rosyjskiego 2. jest gotów do akceptowania różnorodności postaw, opinii i argumentów w kontaktach interpersonalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału - terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych - aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria: - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus) - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna) Składniki oceny: - ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30% - śródsemestralne prace kontrolne – 35% - prezentacje, wystąpienia, projekty – 35% Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej: a/ zgodność wypowiedzi z tematem, b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą, c/ kompozycja, d/ objętość pracy, e/ bogactwo językowe, f/ poprawność językowa Kryteria oceny wypowiedzi ustnej: a/ zgodność wypowiedzi z tematem, b/ spójność i płynność wypowiedzi, c/ bogactwo językowe, d/ poprawność językowa, e/ prawidłowa wymowa Egzamin końcowy obejmuje materiał III i IV semestru. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej: - część pisemna (test – 9 zadań gramatyczno-leksykalnych + 1 zadanie tłumaczeniowe, składające się z 20 zdań + wypracowanie na jeden z trzech tematów do wyboru) kryteria: znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii test – 60% – 68% - 3 (ocena dostateczna) 69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus) 78% - 86% - 4 (ocena dobra) 87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus) 96% - 100% - 5 (ocena bardzo dobra) wypracowanie/ kryteria: a/ zgodność z tematem b/ spójność tekstu c/ poprawność leksykalna, gramatyczna i ortograficzna - część ustna (2 pytania )/ kryteria: a/ skuteczność komunikacyjna (student rozumie rozmówcę, adekwatnie odpowiada na pytania i formułuje odpowiedzi, ma świadomość najważniejszych konwencji grzecznościowych) b/ płynność wypowiedzi c/ poprawność użycia struktur gramatycznych d/ użycie właściwego słownictwa e/ poprawność wymowy i intonacji Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny w części pisemnej i ustnej. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Nataliya Krenska | |
Prowadzący grup: | Nataliya Krenska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Nataliya Krenska | |
Prowadzący grup: | Nataliya Krenska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.