Literatura i władza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1WLW31o |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura i władza |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zainteresowanie tematyką literaturoznawczą. |
Skrócony opis: |
Zajęcia polegają na analizie wybranych dzieł i zagadnień literackich w XIX i pierwszej połowie XX wieku z punktu widzenia sprawowania władzy w Rosji i ZSRR. Zajęcia prowadzą do usystematyzowania i przedstawienia w chronologiczno-problemowym porządku relacji przywódców Rosji i ZSRR z pisarzami. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Pozycja pisarza w Rosji w XIX w. Znaczenie literatury w XIX w. 2. Mikołaj I i literatura. Dekabryści. Car cenzorem Aleksandra Puszkina. 3. Literatura na służbie władzy. Od buntownika do poplecznika: Piotr Wiaziemski, Tadeusz Bułharyn. Aleksander Puszkin i Nikołaj Gogol? 4. Krytyka caratu. Nikołaj Gogol, Michaił Sałtykow-Szczedrin 5. Fiodor Dostojewski. Zesłaniec. Biesy z punktu widzenia historyka 6. Lew Tołstoj i tołstoizm 7. Pisarze a I wojna światowa. Propaganda i opis. Michaił Szołochow 8. Rewolucja i literatura. Władimir Majakowski. 9. Maksim Gorki. 10. Literatura i kreowanie rzeczywistości 11. Stalin-czytelnik i „przyjaciel” pisarzy. 12. Stosunek pisarzy do władzy w latach 20-30 XX wieku: Boris Pasternak, Michaił Bułhakow i Michaił Zoszczenko. 13. Na służbie sowietom. 14. Protest przeciwko ZSRR. Represje i śmierć pisarzy. 15. Pisarze w łagrach. |
Literatura: |
W. Woroszylski, Kto zabił Puszkina, Warszawa 1991 B. Sarnow, Stalin i pisateli, t. 1-4, Moskwa 2008-09 A. Semczuk, Lew Tołstoj, Warszawa 1981 P. Basinskij, Strasti po Maksimu, Moskwa 2009 K. Schlögel, Terror i marzenie. Moskwa 1937, tłum. I. Drozdowska-Broering, Poznań 2012 F. Westerman, Inżynierowie dusz, tłum. S. Paszkiet, Warszawa 2007. M. Lemke, Nikołajewskije żandarmy i litieratura 1826-1855, Sankt-Petersburg 1908 Russkij konserwatizm XIX stolietia, red. W. Grosuł, Moskwa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: − student ma szczegółową wiedzę na temat stosunku władzy do literatury rosyjskiej w XIX i pierwszej połowie XX wieku (okresy, tendencje, ewolucja); − student zna omawiane dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; tło historyczno-literackie powstawania wybranych utworów. − student zna treść omawianych lektur, które były szczególnie ważne dla caratu i przywódców ZSRR, − student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy literatury rosyjskiej zajmujących się tą tematyką, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia. − student zna problemy z jakimi zmagali się opozycyjni pisarze − student posiada wiedzę na temat statusu pisarzy Umiejętności: − student w sposób szczegółowy charakteryzuje stosunki władzy do pisarzy w poszczególnych okresach, − student wyjaśnia, dlaczego władzy zależało na lojalnych pisarzach − student charakteryzuje dzieła literackie reprezentatywne dla pisarzy oddanych władzy i opozycjonistów oraz umieszcza je w szerszym kontekście historycznym oraz kulturowym i literackim, − student stosuje podstawową terminologię literaturoznawczą i historyczną, - student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień, − student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów, − student posiada umiejętność systematycznej pracy. Kompetencje społeczne: − student ma świadomość roli i znaczenia literatury dla władzy, − student ma świadomość roli pisarzy w dziejach państwa, − student ma potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych oraz świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa. − student ma świadomość roli, jaką odgrywa literatura w kierowaniu państwem |
Metody i kryteria oceniania: |
Test Pytania: 3 Liczba punktów maksymalna: 15 (3x5) Punkty i oceny: 8 – 9 (dst) 9 – 10 – 3,5 (dst+) 10 – 12 – 4,0 (db) 13-14 – 4,5 (db+) 14-15 – 5,0 (bdb) 5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 15) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 16). PUNKTY ECTS - 3 30 godz. (1 ECTS) - seminarium 30 godz. (1 ECTS) – samodzielne przygotowanie do zajęć 30 godz. (1 ECTS) – przygotowanie do testu Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Głuszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.