Potęga słowa: literatura-społeczeństwo-ideologia IV
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S2SMPS22z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Potęga słowa: literatura-społeczeństwo-ideologia IV |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla II roku stacjonarnych studiów II stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
22.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Zainteresowanie tematyką literaturoznawczą. Zaliczenie III semestru seminarium |
Skrócony opis: |
Seminarium magisterskie poświęcone jest zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem literatury w szeroko pojętym kontekście społecznym. Obejmuje zarówno kwestie dotyczące kreowania rzeczywistości w utworach fikcjonalnych, jak i wpływu, jaki literatura może wywrzeć na społeczeństwo poprzez kształtowanie określonych wyobrażeń. |
Pełny opis: |
Seminarium magisterskie ma na celu przygotowanie studentów do napisania pracy badawczej poświęconej zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem literatury w szeroko pojętym kontekście społecznym. Tematem pracy może stać się zarówno analiza tego, w jaki sposób rzeczywistość jest kreowana w utworach fikcjonalnych i co wpływa na ten proces, jak i refleksja nad sposobami oddziaływania literatury na społeczeństwo. Czwarty semestr seminarium jest poświęcony przede wszystkim wsparciu studentów w procesie napisania ostatnich części pracy magisterskiej. Z tego względu wiele zajęć odbywa się w formie konsultacji indywidualnych. Podczas wspólnych spotkań uczestników seminarium są zaś przedstawiane przede wszystkim wskazówki dotyczące pisania wstępu i zakończenia. Magistranci przedstawiają też kolejne etapy pracy oraz uczą się krótkiego prezentowania jej głównych założeń i rezultatów. |
Literatura: |
1. Opracowanie poświęcone metodologii pisania prac dyplomowych (np. A. Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodologiczne dla studentów, Warszawa 2008; U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanisty, tłum. D. Kruszewska, M. Kruszewski, Warszawa 2007). 2. Indywidualne propozycje lekturowe, dostosowane do tematów prac magisterskich. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: - zna najważniejsze opracowania i wyniki badań nad zagadnieniami dotyczącymi przygotowywanej pracy magisterskiej; - zna podstawowe zasady pisania prac naukowych, w szczególności zasady referowania i cytowania opracowań naukowych, sporządzania bibliografii i przypisów; - zna i rozumie podstawowe metody badawcze w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego; - zna rosyjską terminologię literaturoznawczą; - ma wiedzę na temat podstawowych zasad organizacji i metodologii pracy badawczej; - zna zasady prawa autorskiego; - zna zasady dozwolonego i niedozwolonego korzystania ze Sztucznej Inteligencji; - zna strukturę i zasady pisania wstępu i zakończenia pracy magisterskiej. UMIEJĘTNOŚCI: Student: - potrafi sporządzić bibliografię opracowań naukowych poświęconych wybranemu przez siebie zagadnieniu; - potrafi przedstawić stan badań dotyczących opracowywanego zagadnienia; - umie sporządzić notatki z przeczytanych opracowań i właściwie je wykorzystać; - umie analizować i interpretować utwory literackie posługując się właściwą terminologią literaturoznawczą; - potrafi zastosować poznane metody badania literatury w kontekście społecznym do analizy wybranych utworów literackich; - potrafi wypowiadać się pisemnie i ustnie na tematy związane z literaturą oraz jej funkcjonowaniem w społeczeństwie używając naukowej odmiany języka rosyjskiego i polskiego; - potrafi dokonać ostatecznej redakcji i korekty pracy magisterskiej z uwzględnieniem wymogów jednostki. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: - zdaje sobie sprawę z miejsca i znaczenia literatury w społeczeństwie, odczuwa współodpowiedzialność za jej zachowanie jako elementu europejskiego dziedzictwa kulturowego; - ma świadomość poziomu swojej wiedzy, potrafi ją uzupełniać i doskonalić; - potrafi określić priorytety służące realizacji określonego zadania oraz ustalić plan, który pozwoli na osiągnięcie założonego celu; - stosuje się do zasad korzystania z cudzego dorobku naukowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie całości pracy magisterskiej. 1 ECTS – seminarium magisterskie 21 ECTS – praca własna studenta Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga przedstawienia usprawiedliwienia. Przekroczenie limitu 50% nieobecności na zajęciach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. Warunki zaliczenia w terminie poprawkowym są takie same, jak w terminie I. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Łukaszewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Łukaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.