Maksym Gorki i jego otoczenie literackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S2WMGO11o |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Maksym Gorki i jego otoczenie literackie |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Zainteresowanie tematyką literaturoznawczą. |
Skrócony opis: |
Celem jest prezentacja najważniejszych pisarzy w Rosji i ZSRR z punktu widzenia Maksyma Gorkiego Materiał jest prezentowany w układzie chronologiczno-problemowym. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat Maksyma Gorkiego i pisarzy XIX-XX wieku. Cel ten jest realizowany poprzez zapoznanie studentów z najważniejszymi wydarzeniami, pisarzami i dziełami literackimi. Zagadnienia szczegółowe. Wykaz tematów: 1. Maksym Gorki - inspiracje 2. Rosyjscy pisarze końca XIX wieku 3. Władimir Korolenko 4. Aleksander Bogdanow 5. Lew Tołstoj 6. Włodzimierz Lenin 7. Korniej Czukowski 8. Pisarze i rewolucja 9. Publicystyka 10. Praca u podstaw 11. Władysław Chodasiewicz 12. Literatura Sowiecka 13. Emigracja 14. Nina Berberowa 15. Iwan Bunin |
Literatura: |
M. Gorki, Rosja, tłum. M. Buchalik, Kraków 2016. J. Lenarczyk, Maksym Gorki, Warszawa 1966 F. Sielicki, Maksym Gorki w kręgu spraw polskich, Warszawa 1971 G. Herling-Grudziński, Siedem śmierci Maksyma Gorkiego, [w:] Idem, Godzina cieni: eseje, Warszawa 1997, s. 299-331. „Literatura na świecie” 1998, nr 10 – numer poświęcony M. Gorkiemu Korespondencja Maksyma Gorkiego z pisarzami, tłum. R. Śliwowski, Warszawa 1966 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: − student ma szczegółową wiedzę na temat Maksyma Gorkiego i jego literackiego otoczenia; − student zna omawiane dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; tło historyczno-literackie powstawania wybranych utworów. − student zna treść omawianych lektur, które były szczególnie ważne dla polsko-rosyjskich związków literackich, − student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy polsko-rosyjskich związków literackich, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia. − student zna problemy z jakimi zmagali się opozycyjni pisarze − student posiada wiedzę na temat statusu pisarzy Umiejętności: − student w sposób szczegółowy charakteryzuje stosunki Maksyma Gorkiego do pisarzy w poszczególnych okresach, − student charakteryzuje dzieła literackie reprezentatywne dla pisarzy oddanych władzy i opozycjonistów oraz umieszcza je w szerszym kontekście historycznym oraz kulturowym i literackim, − student stosuje podstawową terminologię literaturoznawczą i historyczną, - student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień, − student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów, − student posiada umiejętność systematycznej pracy. − student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów, Kompetencje społeczne: − student rozumie specyfikę badań literaturoznawczych, − student odczuwa współodpowiedzialność za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego i literackiego, − student ma świadomość wkładu literatury polskiej i rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy, − student ma świadomość znaczenia i roli literatury w funkcjonowaniu państwa, − student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania, − student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się, − student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test Pytania: 3 Liczba punktów maksymalna: 15 (3x5) Punkty i oceny: 8 – 9 (dst) 9 – 10 – 3,5 (dst+) 10 – 12 – 4,0 (db) 13-14 – 4,5 (db+) 14-15 – 5,0 (bdb) 5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 15) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 16). ECST 2 30 godz. (1 ECTS) – wykład 30 godz. (1 ECTS) – praca własna studenta Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. W celu realizacji postanowienia zawartego w par. 13 ust.1 punkcie 2 Zarządzenia nr 206 Rektora UW z dnia 7.09.2020 r. w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 zostaje wprowadzona zmiana opisanego wyżej sposobu weryfikacji wiedzy na następujący: Ocena zostanie wystawiona na podstawie pracy pisemnej - odpowiedź na jedno pytanie (5000-8000 znaków, czyli około 3-4 stron). Prace zostaną ocenione w skali 2-5! i odesłane ich autorom wraz z komentarzem. Każdy student będzie miał prawo wyboru jednego pytania z zestawu składającego się z dwóch pytań." |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Głuszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.