Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do lingwistyki gender

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3202-S2WMLG12o
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do lingwistyki gender
Jednostka: Instytut Filologii Rosyjskiej
Grupy: Wykłady monograficzne dla I roku stacjonarnych studiów II stopnia (wg Ust. 2.0)
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa, w szczególności znać budowę systemu językowego.

Skrócony opis:

Zależności pomiędzy płcią a językiem: androcentryzm w językach świata, wpływ płci na wybór strategii komunikacyjnej, język czasopism kobiecych.

Pełny opis:

Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z teorią gender i jej odniesieniami do problemów związanych z funkcjonowaniem języka. Poruszone są zagadnienia wpływu kultury narodowej na system języka, odzwierciedlenie w języku stereotypów płciowych, wpływ płci nadawcy/odbiorcy wypowiedzi na wybór strategii komunikacyjnej, tworzenie obrazu kobiety w czasopismach.

Literatura:

1. Brizendine L., Mózg kobiety, tłum. P.J. Szwajcer i A.E. Eichler, Gdańsk 2006.

2. Buczkowski A., Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna, Kraków 2005.

3. Butler J., Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska, Warszawa 2008.

4. Gender i jazyk, red. A.W. Kirilina, Moskwa 2005.

5. Graff A., Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym, wyd. 2, Warszawa 2008.

6. Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008 (rozdz. VI Język kobiet i mężczyzn).

7. Język a kultura, t.9: Płeć w języku i kulturze, red. J. Anusiewicz i K. Handke, Wrocław 1994.

8. Kacprzak A., Język kobiet w aspekcie etnolingwistycznym i socjolingwistycznym, [w:] Gender: Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze, red. E. Durys i E. Ostrowskа, Kraków 2005, s. 345-351.

9. Karwatowska M., Szpyra-Kozłowska J., Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim, Lublin 2010.

10. Kopaliński W., Encyklopedia „drugiej płci”. Wszystko o kobietach, Warszawa 2006.

11. Łaziński M., O panach i paniach. Polskie rzeczowniki tytularne i ich asymetria rodzajowo-płciowa, Warszawa 2006.

12. Mańkowska G., O kobietach i dla kobiet. Stereotyp płci w rosyjskojęzycznej prasie kobiecej, Warszawa 2013.

13. Mańkowska G., Jak wychować Dziewczynkę, czyli o baśniowych wzorcach kobiecości, [w:] Herstoria. Autorki i bohaterki tekstów kultury, red. J. Getka i I. Krycka-Michnowska, Warszawa 2022, s. 17-27.

14. Moir A., Jessel D., Płeć mózgu, Warszawa 2004.

15. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.

16. Wwiedienije w giendernyje issledowanija, red. I. W. Kostikova, Moskwa 2005 (Poniatije giendera. Giendernyje issledovanija).

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student zna podstawową terminologię z zakresu lingwistyki gender;

- student ma podstawową wiedzę o historii ruchów kobiecych w Polsce, Rosji i na Zachodzie;

- student zna podstawowe teorie wyjaśniające różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn;

- student ma uporządkowaną wiedzę o różnicach w zachowaniach mownych kobiet i mężczyzn.

Umiejętności:

- student wskazuje argumenty przemawiające za i przeciw teoriom tłumaczącym różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn;

- student podaje przykłady zachowań i opinii opartych na stereotypach płciowych;

- student podaje przykłady asymetrii rodzajowo-płciowej w języku polskim i rosyjskim;

- w tekście publicystycznym student wyodrębnia jednostki językowe uwarunkowane płcią nadawcy lub odbiorcy wypowiedzi.

Kompetencje społeczne:

- student ma świadomość istnienia stereotypów genderowych i stara się im przeciwdziałać;

- student akceptuje różnorodność postaw, opinii i argumentów w kontaktach interpersonalnych, zwłaszcza międzypłciowych.

Metody i kryteria oceniania:

- Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40%

- Test. Pytania: 14. Maksymalna liczba punktów: 45 - 60%

Punkty i oceny:

25 – 28 = 3,0

29 – 33 = 3,5

34 – 38 = 4,0

39 – 42 = 4,5

43 – 45 = 5,0

Końcowa ocena 5!: przygotowanie do wszystkich zajęć i ocena 5,0 z testu.

Na opanowanie przedmiotu student powinien przeznaczyć:

30 godz. zajęć zorganizowanych (1 ECTS),

15 godz. na przygotowanie bieżące (0,5 ECTS)

15 godz. na przygotowanie do pracy kontrolnej (0,5 ECTS).

RAZEM: 60 godz. (2 ECTS)

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Mańkowska
Prowadzący grup: Grażyna Mańkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Mańkowska
Prowadzący grup: Grażyna Mańkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)