Wprowadzenie do lingwistyki gender
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S2WMLG12o |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do lingwistyki gender |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej |
Grupy: |
Wykłady monograficzne dla I roku stacjonarnych studiów II stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa, w szczególności znać budowę systemu językowego. |
Skrócony opis: |
Zależności pomiędzy płcią a językiem: androcentryzm w językach świata, wpływ płci na wybór strategii komunikacyjnej, język czasopism kobiecych. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z teorią gender i jej odniesieniami do problemów związanych z funkcjonowaniem języka. Poruszone są zagadnienia wpływu kultury narodowej na system języka, odzwierciedlenie w języku stereotypów płciowych, wpływ płci nadawcy/odbiorcy wypowiedzi na wybór strategii komunikacyjnej, tworzenie obrazu kobiety w czasopismach. |
Literatura: |
1. Brizendine L., Mózg kobiety, tłum. P.J. Szwajcer i A.E. Eichler, Gdańsk 2006. 2. Buczkowski A., Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna, Kraków 2005. 3. Butler J., Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska, Warszawa 2008. 4. Gender i jazyk, red. A.W. Kirilina, Moskwa 2005. 5. Graff A., Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym, wyd. 2, Warszawa 2008. 6. Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008 (rozdz. VI Język kobiet i mężczyzn). 7. Język a kultura, t.9: Płeć w języku i kulturze, red. J. Anusiewicz i K. Handke, Wrocław 1994. 8. Kacprzak A., Język kobiet w aspekcie etnolingwistycznym i socjolingwistycznym, [w:] Gender: Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze, red. E. Durys i E. Ostrowskа, Kraków 2005, s. 345-351. 9. Karwatowska M., Szpyra-Kozłowska J., Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim, Lublin 2010. 10. Kopaliński W., Encyklopedia „drugiej płci”. Wszystko o kobietach, Warszawa 2006. 11. Łaziński M., O panach i paniach. Polskie rzeczowniki tytularne i ich asymetria rodzajowo-płciowa, Warszawa 2006. 12. Mańkowska G., O kobietach i dla kobiet. Stereotyp płci w rosyjskojęzycznej prasie kobiecej, Warszawa 2013. 13. Mańkowska G., Jak wychować Dziewczynkę, czyli o baśniowych wzorcach kobiecości, [w:] Herstoria. Autorki i bohaterki tekstów kultury, red. J. Getka i I. Krycka-Michnowska, Warszawa 2022, s. 17-27. 14. Moir A., Jessel D., Płeć mózgu, Warszawa 2004. 15. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. 16. Wwiedienije w giendernyje issledowanija, red. I. W. Kostikova, Moskwa 2005 (Poniatije giendera. Giendernyje issledovanija). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna podstawową terminologię z zakresu lingwistyki gender; - student ma podstawową wiedzę o historii ruchów kobiecych w Polsce, Rosji i na Zachodzie; - student zna podstawowe teorie wyjaśniające różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn; - student ma uporządkowaną wiedzę o różnicach w zachowaniach mownych kobiet i mężczyzn. Umiejętności: - student wskazuje argumenty przemawiające za i przeciw teoriom tłumaczącym różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn; - student podaje przykłady zachowań i opinii opartych na stereotypach płciowych; - student podaje przykłady asymetrii rodzajowo-płciowej w języku polskim i rosyjskim; - w tekście publicystycznym student wyodrębnia jednostki językowe uwarunkowane płcią nadawcy lub odbiorcy wypowiedzi. Kompetencje społeczne: - student ma świadomość istnienia stereotypów genderowych i stara się im przeciwdziałać; - student akceptuje różnorodność postaw, opinii i argumentów w kontaktach interpersonalnych, zwłaszcza międzypłciowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40% - Test. Pytania: 14. Maksymalna liczba punktów: 45 - 60% Punkty i oceny: 25 – 28 = 3,0 29 – 33 = 3,5 34 – 38 = 4,0 39 – 42 = 4,5 43 – 45 = 5,0 Końcowa ocena 5!: przygotowanie do wszystkich zajęć i ocena 5,0 z testu. Na opanowanie przedmiotu student powinien przeznaczyć: 30 godz. zajęć zorganizowanych (1 ECTS), 15 godz. na przygotowanie bieżące (0,5 ECTS) 15 godz. na przygotowanie do pracy kontrolnej (0,5 ECTS). RAZEM: 60 godz. (2 ECTS) Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WYK-MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Mańkowska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Mańkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Mańkowska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Mańkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.