Motywy religijne w literaturze rosyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S2WRM11o |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Motywy religijne w literaturze rosyjskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru dla I roku stacjonarnych studiów II stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z różnorakim wpływem religii (przede wszystkim prawosławia) na rosyjską kulturę, a zwłaszcza literaturę, na przestrzeni wieków. Oprócz rozmowy o wybranych tekstach literackich i występujących w nich motywach religijnych przewidziane jest również wprowadzenie elementów realioznawczych, niezbędnych do zrozumienia prawosławnego kontekstu literatury rosyjskiej. |
Pełny opis: |
Zajęcia skierowane są do studentów zainteresowanych wpływem religii, przede wszystkim chrześcijaństwa wschodniego, na kształtowanie się rosyjskiej kultury, a w szczególności literatury. W ramach kursu przedstawione zostaną najważniejsze kategorie i pojęcia kształtujące rosyjskie prawosławie, następnie zaś pokazane zostaną formy ich obecności w utworach literackich na przestrzeni wieków, ze szczególnym uwzględnieniem epoki nowożytnej. Zaprezentowane są tu m.in. takie zagadnienia, jak sztuka sakralna (zwłaszcza ikona), obrzędowość, motywy biblijne, postaci duchownych w utworach literackich, „prawosławne literaturoznawstwo”. Omówiona zostanie specyfika obecności religii w literaturze poszczególnych epok, osobne zajęcia będą też poświęcone najwybitniejszym przedstawicielom literatury rosyjskiej, którzy podejmowali w swojej twórczości kwestie religijne. |
Literatura: |
M.M. Dunaev, Pravoslavie i russkaâ literatura, Moskva 1997. I.A. Esaulov, Kategoria sobornosti v russkoj literature. Petrozavodsk 1995. I.A. Esaulov, Russkaa klassika: novoe ponimanie. Sankt-Petersburg 2017. R. Lewicki, Chrześcijaństwo. Słownik rosyjsko-polski. Warszawa 2002. D. Lichaczow, Poetyka literatury staroruskiej, tłum. A. Prus-Bogusławski, Warszawa 1981. M. Łukaszewicz, Duszpasterz w literaturze rosyjskiej XIX wieku - święty czy działacz społeczny?, w: Święci i świętość w języku, literaturze i kulturze, red. T. Żurawlew, H. Leleń, Kraków 2018, s. 343–355. M. Łukaszewicz, Issledovania religioznoj problematyki v tvorčestve Nikolaâ Leskova: voprosy metodologii,w: Leskov i vokrug. Konteksty tvorčestva i sostoânie sovremennogo leskovovedeniâ, red. I. Pospišil, Brno 2018, s. 105–113. A. Markunas, T. Uczitel, Leksykon chrześcijaństwa rosyjsko-polski i polsko-rosyjski. Poznań 1999. Prot. A. Mien', Tainstwo, Slovo, Obraz. Leningrad 1991. (A. Mień, Sakrament, słowo, obrzęd. Tłum. Z. Podgórzec. Łuków 1992). K. Onasch, A. Schnieper, Ikony. Fakty i legendy. Warszawa 2002. R. Romaniuk, Dramat religijny Tołstoja, Warszawa 2004. L. Uspienski, Teologia ikony. Poznań 1993. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: - zna podstawy teologii i obrzędowości prawosławnej oraz ich wpływ na rosyjską kulturę; - ma podstawową wiedzę o rosyjskich ludowych tradycjach religijnych oraz ich odzwierciedleniu w folklorze; - ma wiedzę o różnorodnych formach obecności religii w literaturze rosyjskiej poszczególnych epok. UMIEJĘTNOŚCI Student: - umie rozróżnić elementy chrześcijańskie i pogańskie w tradycji ludowej; - potrafi rozpoznać motywy religijne i biblijne w utworze literackim; - jest w stanie scharakteryzować poszczególne epoki literackie ze względu na obecność w nich motywów religijnych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: - ma świadomość wartości, jakie wnosi różnorodność kulturowa i religijna, i odnosi się z szacunkiem do jej przejawów; - ma świadomość swej wiedzy na temat wpływu chrześcijaństwa na literaturę rosyjską oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna na wybrany przez studenta i uzgodniony z prowadzącym temat oraz test zawierający 14 pytań. Progi procentowe niezbędne do zdobycia poszczególnych ocen: 3,0 – od 50% 3,5 – od 60% 4,0 – od 70% 4,5 – od 80% 5,0 – od 90% 5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu Oprócz sprawdzianów do zaliczenia przedmiotu niezbędny jest również udział w zajęciach. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Łukaszewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Łukaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.