Dramat i teatr rosyjski XX i XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S2WTD21o |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.205
|
Nazwa przedmiotu: | Dramat i teatr rosyjski XX i XXI wieku |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru dla II roku stacjonarnych studiów II stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia umożliwiają zdobycie wiadomości z historii teatru i dramatu rosyjskiego, historycznego rozwoju i współczesnych perspektyw. Zajęcia zapoznają z szeroko pojętym procesem rozwojowym teatru, z uwzględnieniem rozwoju dramaturgii i wpływu tendencji zachodnioeuropejskich. Maja przygotować studenta do świadomego odbioru zjawisk teatralnych i recepcji spektakli. |
Skrócony opis: |
Zajęcia umożliwiają zdobycie wiadomości z historii teatru i dramatu rosyjskiego, historycznego rozwoju i współczesnych perspektyw. Zajęcia zapoznają z szeroko pojętym procesem rozwojowym teatru, z uwzględnieniem rozwoju dramaturgii i wpływu tendencji zachodnioeuropejskich. Maja przygotować studenta do świadomego odbioru zjawisk teatralnych i recepcji spektakli. |
Pełny opis: |
1. Pamięć i historia teatru. Dzieje teatru rosyjskiego – teatr ludowy i oficjalny. Teatry dworskie. 2 Dramaturgia i teatr. Teatralna koncepcja dramatu. Przemiany dramaturgii w XIX wieku. 3 Stagnacja i reformy. Rola A. Ostrowskiego w historii teatru rosyjskiego. Teatr i dramaturgia realizmu. 4 Ferment w teatrze. Początek przemian – cel i przyczyny.Reforma w dramacie. Teatr w Europie. 5 Wielka Reforma Teatru. Geneza zjawiska. Dramaturdzy Reformy. Rola studiów teatralnych. Działalność Wielkich Reformatorów. Powstanie MCHAT-u. K. Stanisławski i W. Niemirowicz-Danczenko. 6 Działalność W. Meyerholda. Biomechanika. Nowe zasady konstrukcji przestrzeni scenicznej. 7 Teatr Stary. Działalność reżyserska i dramatopisarska N. Jewreinowa. 8 A. Tairow – teatralizacja teatru. 9 J. Wachtangow – realizm fantastyczny. 10 Teatr Rewolucji – widowiska masowe, nowe przestrzenie sceniczne. Dramaturdzy rewolucji. Od euforii do zastoju. Teatr odwilży. 11 Współczesny dramat i teatr rosyjski – od klasyki do awangardy (teatr N. Kolady, teatr. doc, teatry eksperymentalne) |
Literatura: |
1 J. Bab, Teatr współczesny, przeł. E. Misiołek, Warszawa 1953. 2 D.Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przeł. Z. Strzelecki, K. Mazur, Warszawa 1980. 3 J. Brach-Czaina, Na drogach dwudziestowiecznej myśli teatralnej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź1975. 4 W. Meyerhold, Przed rewolucją, przeł. J. Koenig, A. Drawicz, Warszawa 1988. 5 B. Mucha, Historia teatru rosyjskiego, Łódź 2002. 6 A.Nicoll, Dzieje dramatu, przeł. H. Krzeczkowski, W. Niepokólczycki, J. Nowacki, Warszawa 1983. 7 A.Nicoll, Dzieje teatru, przeł. A. Dębnicki, Warszawa 1974. 8 K. Osińska, Klasztory i laboratoria, Wrocław 2003. 9 J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, przeł. M. Sugiera, Wrocław – Warszawa – Kraków 1995. 1 Istorija russkogo dramatičeskogo teatra v semi tomach, pod red. J. Dmitrjewa, Moskva 1977. 2 Teatralnaja enciklopedia, t. I-V, Moskva 1961-1967. 3 N. Jevreinov, Istorija russkogo teatra, New York 1953. 4. K. Rudnickij, Kniga o sovremennom teatrie, Moskva 1990. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - -student ma wiedzę o historii dramatu i teatru rosyjskiego XX/XXI wieku - student zna podstawowe tendencje rozwojowe dramatu i teatru rosyjskiego - student ma wiedzę o dramacie i teatrze współczesnym - student ma wiedzę o miejscu dramaturgii i teatru rosyjskiego w historii teatru europejskiego Umiejętności: - student potrafi przyporządkować spektakle do poszczególnych nurtów teatralnych - student potrafi przyporządkować utwory dramaturgiczne do poszczególnych nurtów przemian - student potrafi omówić zjawiska teatralne charakterystyczne dla omawianego okresu Kompetencje społeczne -student prawidłowo identyfikuje utwory dramaturgiczne w kontekście literackim i teatralnym - student prawidłowo identyfikuje zjawiska teatralne - student świadomie uczestniczy w życiu teatralnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne Liczba pytań: 3. II. Punktacja pytań: od 3 do 0. III. Przelicznik punktów na oceny: 4,5-5 pkt. – dst (3,0) 5,5-6 pkt. – dst+ (3,5) 6,5-7 pkt. – db (4,0) 7,5-8 pkt. – db+ (4,5) 8,5-9 pkt. – bdb (5,0) 9+ pkt. – bdb! (5!) Pkt. 3 Student: charakteryzuje zagadnienie z wykorzystaniem różnych wyznaczników przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur i spektakli, przeprowadza całościową analizę, podaje różne stanowiska badawcze. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną. Pkt. 2 Student: charakteryzuje zagadnienie, wykazuje znajomość treści lektur spektakli, przeprowadza analizie. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną. Pkt. 1 Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje zagadnienie, wykazuje podstawową znajomość treści lektur i spektakli, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli, wskazuje jedynie konstytutywne cechy. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora. Wymogi na ocenę 5! - 3 pkt. za każde pytanie, - spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Gracla | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Gracla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.