Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dramat i teatr rosyjski XX i XXI wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3202-S2WTD21o
Kod Erasmus / ISCED: 09.205 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dramat i teatr rosyjski XX i XXI wieku
Jednostka: Instytut Filologii Rosyjskiej
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru dla II roku stacjonarnych studiów II stopnia (wg Ust. 2.0)
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia umożliwiają zdobycie wiadomości z historii teatru i dramatu rosyjskiego, historycznego rozwoju i współczesnych perspektyw. Zajęcia zapoznają z szeroko pojętym procesem rozwojowym teatru, z uwzględnieniem rozwoju dramaturgii i wpływu tendencji zachodnioeuropejskich. Maja przygotować studenta do świadomego odbioru zjawisk teatralnych i recepcji spektakli.

Skrócony opis:

Zajęcia umożliwiają zdobycie wiadomości z historii teatru i dramatu rosyjskiego, historycznego rozwoju i współczesnych perspektyw. Zajęcia zapoznają z szeroko pojętym procesem rozwojowym teatru, z uwzględnieniem rozwoju dramaturgii i wpływu tendencji zachodnioeuropejskich. Maja przygotować studenta do świadomego odbioru zjawisk teatralnych i recepcji spektakli.

Pełny opis:

1. Pamięć i historia teatru. Dzieje teatru rosyjskiego – teatr ludowy i oficjalny. Teatry dworskie.

2 Dramaturgia i teatr. Teatralna koncepcja dramatu. Przemiany dramaturgii w XIX wieku.

3 Stagnacja i reformy. Rola A. Ostrowskiego w historii teatru rosyjskiego. Teatr i dramaturgia realizmu.

4 Ferment w teatrze. Początek przemian – cel i przyczyny.Reforma w dramacie. Teatr w Europie.

5 Wielka Reforma Teatru. Geneza zjawiska. Dramaturdzy Reformy. Rola studiów teatralnych. Działalność Wielkich Reformatorów. Powstanie MCHAT-u. K. Stanisławski i W. Niemirowicz-Danczenko.

6 Działalność W. Meyerholda. Biomechanika. Nowe zasady konstrukcji przestrzeni scenicznej.

7 Teatr Stary. Działalność reżyserska i dramatopisarska N. Jewreinowa.

8 A. Tairow – teatralizacja teatru.

9 J. Wachtangow – realizm fantastyczny.

10 Teatr Rewolucji – widowiska masowe, nowe przestrzenie sceniczne. Dramaturdzy rewolucji. Od euforii do zastoju. Teatr odwilży.

11 Współczesny dramat i teatr rosyjski – od klasyki do awangardy (teatr N. Kolady, teatr. doc, teatry eksperymentalne)

Literatura:

1 J. Bab, Teatr współczesny, przeł. E. Misiołek, Warszawa 1953.

2 D.Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przeł. Z. Strzelecki, K. Mazur, Warszawa 1980.

3 J. Brach-Czaina, Na drogach dwudziestowiecznej myśli teatralnej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź1975.

4 W. Meyerhold, Przed rewolucją, przeł. J. Koenig, A. Drawicz, Warszawa 1988.

5 B. Mucha, Historia teatru rosyjskiego, Łódź 2002.

6 A.Nicoll, Dzieje dramatu, przeł. H. Krzeczkowski, W. Niepokólczycki, J. Nowacki, Warszawa 1983.

7 A.Nicoll, Dzieje teatru, przeł. A. Dębnicki, Warszawa 1974.

8 K. Osińska, Klasztory i laboratoria, Wrocław 2003.

9 J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, przeł. M. Sugiera, Wrocław – Warszawa – Kraków 1995.

1 Istorija russkogo dramatičeskogo teatra v semi tomach, pod red. J. Dmitrjewa, Moskva 1977.

2 Teatralnaja enciklopedia, t. I-V, Moskva 1961-1967.

3 N. Jevreinov, Istorija russkogo teatra, New York 1953.

4. K. Rudnickij, Kniga o sovremennom teatrie, Moskva 1990.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- -student ma wiedzę o historii dramatu i teatru rosyjskiego XX/XXI wieku

- student zna podstawowe tendencje rozwojowe dramatu i teatru rosyjskiego

- student ma wiedzę o dramacie i teatrze współczesnym

- student ma wiedzę o miejscu dramaturgii i teatru rosyjskiego w historii teatru europejskiego

Umiejętności:

- student potrafi przyporządkować spektakle do poszczególnych nurtów teatralnych

- student potrafi przyporządkować utwory dramaturgiczne do poszczególnych nurtów przemian

- student potrafi omówić zjawiska teatralne charakterystyczne dla omawianego okresu

Kompetencje społeczne

-student prawidłowo identyfikuje utwory dramaturgiczne w kontekście literackim i teatralnym

- student prawidłowo identyfikuje zjawiska teatralne

- student świadomie uczestniczy w życiu teatralnym

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne

Liczba pytań: 3.

II. Punktacja pytań: od 3 do 0.

III. Przelicznik punktów na oceny:

4,5-5 pkt. – dst (3,0)

5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)

6,5-7 pkt. – db (4,0)

7,5-8 pkt. – db+ (4,5)

8,5-9 pkt. – bdb (5,0)

9+ pkt. – bdb! (5!)

Pkt. 3

Student: charakteryzuje zagadnienie z wykorzystaniem różnych wyznaczników przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur i spektakli, przeprowadza całościową analizę, podaje różne stanowiska badawcze. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.

Pkt. 2

Student: charakteryzuje zagadnienie, wykazuje znajomość treści lektur spektakli, przeprowadza analizie. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.

Pkt. 1

Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje zagadnienie, wykazuje podstawową znajomość treści lektur i spektakli, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli, wskazuje jedynie konstytutywne cechy. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.

Wymogi na ocenę 5!

- 3 pkt. za każde pytanie,

- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jadwiga Gracla
Prowadzący grup: Jadwiga Gracla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)