Gramatyka opisowa języka białoruskiego II. Słowotwórstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3221-S1-FBA-GOJBSL12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka białoruskiego II. Słowotwórstwo |
Jednostka: | Katedra Białorutenistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa języka białoruskiego. Fonetyka i fonologia 3221-S1-FBA-GOJBF11 |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać pewien zakres pojęć z dziedziny językoznawstwa ogólnego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu zapoznanie z systemem słowotwórczym języka białoruskiego i metodami jego opisu. Rozpatrywane są podstawowe pojęcia i terminy morfologii jako nauki o systemie słowotwórczym i fleksyjnym języka. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie: 1. zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i terminami morfologii jako nauki o systemie słowotwórczym języka, tj. z podstawami morfonologii; z zagadnieniami z zakresu słowotwórstwa synchronicznego i diachronicznego 2. zaprezentować kategorie i typy słowotwórcze 3. wskazać metody analizy derywatów. Część zajęć poświęcona jest rozpatrzeniu zagadnień ogólnych z zakresu fleksji takich jak: - pojęcie kategorii gramatycznej; - imienne i werbalne kategorie gramatyczne, podział leksyki na klasy funkcjonalne; - białoruskie i polskie systemy klasyfikacji leksemów na części mowy; - umowność podziału, płynność granic; - problemy dyskusyjne w klasyfikacji leksemów - budowa konstrukcji fleksyjnej: temat, wykładnik fleksyjny. Praktyczna część zajęć zostanie poświęcona: - opisu morfologicznemu i słowotwórczemu jednostki leksykalnej; - charakterystyce formantów, klasyfikacji derywatów, typów derywacji; - dokonywaniu analizy derywatów rzeczownikowych, przymiotnikowych i czasownikowych; - charakterystyce oraz analizie złożeń i skrótowców. NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 3, w tym: Udział w zajęciach 30 godz. - 1 ECTS Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć) : 45 godz. i przygotowanie do testu zaliczeniowego 15 godz. - 2 ECTS RAZEM obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 90 godz. ECTS: 3 |
Literatura: |
1. Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego, Warszawa 1971 i następne 2. Belaruskaja mova, red. Hryhorjeva L., Minsk 1994, 1998 cz. 1 3. Šakun L., Slovautvarenne. Minsk 1978 4. Belaruskaja mova, red. Hryhorjeva L., Minsk 2006 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA absolwent zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych (K1_W01); - w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą (K1_W03); - w zaawansowanym stopniu naturę języka oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój (K1_W06); UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: - formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze (K1_U02); - posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji (K1_U04); - merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym (K1_U08); KOMPETENCJE SPOŁECZNE absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01); - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K1_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunki dopuszczenia do zaliczenia: - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału; - zaliczenie wszystkich prac kontrolnych; - zaliczenie testu semestralnego. Test semestralny jest testem pisemnym składającym się z otwartych i zamkniętych pytań. Kryteria oceny testu: Na ocenę dostateczną (3,0) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów zagadnień poruszanych na zajęciach wraz z poważnymi nieścisłościami. Na ocenę dostateczną plus (3,5) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów zagadnień poruszanych na zajęciach lub z poważnymi nieścisłościami. Na ocenę dobrą (4,0) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów zagadnień poruszanych na zajęciach. Na ocenę dobrą plus (4,5) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty zagadnień poruszanych na zajęciach z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości. Na ocenę bardzo dobrą (5,0) – osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty zagadnień poruszanych na zajęciach. Na ocenę celującą (5!) – osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty tematów poruszanych na zajęciach i samodzielnie przyswojone poszerzające krąg zagadnień poruszanych na zajęciach. Dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. Ze względu na sytuację epidemiologiczną zajęcia odbywają się w formie zdalnej. Zaliczenie zostanie przeprowadzone na platformie Google Classroom. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Volha Tratsiak | |
Prowadzący grup: | Volha Tratsiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.