Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka białoruskiego II. Słowotwórstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3221-S1-FBA-GOJBSL12
Kod Erasmus / ISCED: 09.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka białoruskiego II. Słowotwórstwo
Jednostka: Katedra Białorutenistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Gramatyka opisowa języka białoruskiego. Fonetyka i fonologia 3221-S1-FBA-GOJBF11

Założenia (opisowo):

Student powinien znać pewien zakres pojęć z dziedziny językoznawstwa ogólnego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Konwersatorium ma na celu zapoznanie z systemem słowotwórczym języka białoruskiego i metodami jego opisu. Rozpatrywane są podstawowe pojęcia i terminy morfologii jako nauki o systemie słowotwórczym i fleksyjnym języka.

Pełny opis:

Konwersatorium ma za zadanie:

1. zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i terminami morfologii jako nauki o systemie słowotwórczym języka, tj. z podstawami morfonologii; z zagadnieniami z zakresu słowotwórstwa synchronicznego i diachronicznego

2. zaprezentować kategorie i typy słowotwórcze

3. wskazać metody analizy derywatów.

Część zajęć poświęcona jest rozpatrzeniu zagadnień ogólnych z zakresu fleksji takich jak:

- pojęcie kategorii gramatycznej;

- imienne i werbalne kategorie gramatyczne, podział leksyki na klasy funkcjonalne;

- białoruskie i polskie systemy klasyfikacji leksemów na części mowy;

- umowność podziału, płynność granic;

- problemy dyskusyjne w klasyfikacji leksemów - budowa konstrukcji fleksyjnej: temat, wykładnik fleksyjny.

Praktyczna część zajęć zostanie poświęcona:

- opisu morfologicznemu i słowotwórczemu jednostki leksykalnej;

- charakterystyce formantów, klasyfikacji derywatów, typów derywacji;

- dokonywaniu analizy derywatów rzeczownikowych, przymiotnikowych i czasownikowych;

- charakterystyce oraz analizie złożeń i skrótowców.

NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS

Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 3, w tym:

Udział w zajęciach 30 godz. - 1 ECTS

Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć) : 45 godz. i przygotowanie do testu zaliczeniowego 15 godz. - 2 ECTS

RAZEM

obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 90 godz. ECTS: 3

Literatura:

1. Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego, Warszawa 1971 i następne

2. Belaruskaja mova, red. Hryhorjeva L., Minsk 1994, 1998 cz. 1

3. Šakun L., Slovautvarenne. Minsk 1978

4. Belaruskaja mova, red. Hryhorjeva L., Minsk 2006

Efekty uczenia się:

WIEDZA

absolwent zna i rozumie:

- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych (K1_W01);

- w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą (K1_W03);

- w zaawansowanym stopniu naturę języka oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój (K1_W06);

UMIEJĘTNOŚCI

absolwent potrafi:

- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze (K1_U02);

- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem

oraz w czasie debat i dyskusji (K1_U04);

- merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym (K1_U08);

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

absolwent jest gotów do:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01);

- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych

i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K1_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.

Warunki dopuszczenia do zaliczenia:

- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;

- zaliczenie wszystkich prac kontrolnych;

- zaliczenie testu semestralnego.

Test semestralny jest testem pisemnym składającym się z otwartych i zamkniętych pytań.

Kryteria oceny testu:

Na ocenę dostateczną (3,0) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów zagadnień poruszanych na zajęciach wraz z poważnymi nieścisłościami.

Na ocenę dostateczną plus (3,5) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów zagadnień poruszanych na zajęciach lub z poważnymi nieścisłościami.

Na ocenę dobrą (4,0) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów zagadnień poruszanych na zajęciach.

Na ocenę dobrą plus (4,5) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty zagadnień poruszanych na zajęciach z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości.

Na ocenę bardzo dobrą (5,0) – osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty zagadnień poruszanych na zajęciach.

Na ocenę celującą (5!) – osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty tematów poruszanych na zajęciach i samodzielnie przyswojone poszerzające krąg zagadnień poruszanych na zajęciach.

Dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia.

O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.

Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.

Ze względu na sytuację epidemiologiczną zajęcia odbywają się w formie zdalnej. Zaliczenie zostanie przeprowadzone na platformie Google Classroom.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Volha Tratsiak
Prowadzący grup: Volha Tratsiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)