Nauka języka białoruskiego B1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3221-S1-FBA-NJBIV-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.602
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka języka białoruskiego B1 |
Jednostka: | Katedra Białorutenistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Białorutenistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | białoruski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Ukształtowane umiejętności w zakresie czterech podstawowych sprawności językowych, świadczące o opanowaniu języka białoruskiego na B1 wg ESOKJ. Biegła znajomość języka polskiego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią kontynuację nauki języka białoruskiego na poziomie średnio zaawansowanym B1 i służą rozwijaniu sprawności językowych określonych dla poziomu biegłości językowej powyżej B1 (zgodnie z ramami ESOKJ). Ich celem jest rozwój umiejętności językowych studentów w zakresie opisu człowieka (jego kondycji fizycznej i warunków życia) oraz jego relacji z otoczeniem (m. in. wpływu na środowisko naturalne). |
Pełny opis: |
Na zajęciach rozwijana jest umiejętność prawidłowego wykorzystania białoruskich struktur gramatycznych w oparciu o rozbudowane teksty (na przykład fragmenty powieści, artykuły publicystyczne, foldery reklamowe, strony internetowe). W odniesieniu do gramatyki nacisk kładziony jest szczególnie na takie zagadnienia jak: konstrukcja zdań prostych i złożonych, wykorzystywanie form imiesłowowych, odmiana przymiotników dzierżawczych, konstrukcje syntaktyczne liczebnik + rzeczownik oraz sposoby odmiany i wykorzystania wybranych czasowników (określających na przykład różne rodzaje spędzania wolnego czasu). Szerzej omawiane i ilustrowane są także problemy synonimiczności, antonimiczności i homonimii w języku białoruskim. Dla usprawnienia studenckich umiejętności komunikacyjnych prezentowane są także wybrane konstrukcje leksykalne, takie jak chwareć na szto? / czym?, leki ad hrypu, czy sposoby wyrażania celu. Poszczególne zagadnienia gramatyczne oraz zaawansowane problemy ortograficzne, takie jak pisownia przymiotników złożonych, prezentowane są na podstawie dłuższych tekstów pisanych (najczęściej o charakterze publicystycznym – artykułów, reportaży, folderów reklamowych, recenzji). W ten sam sposób prezentowany jest także studentom materiał leksykalny obejmujący następujące zagadnienia: kondycja fizyczna i psychiczna człowieka (zdrowie, system opieki zdrowotnej, rodzaje chorób, pielęgnacja ciała, horoskopy), środowisko naturalne (klimat, wpływ pogody na człowieka, wpływ człowieka na środowisko, ekologia, organizacje ekologiczne), polskie i białoruskie organizacje pozarządowe, dom (planowanie zakupu i budowy, wyposażenie domu, pożyczki bankowe, ogród, sąsiedztwo), wypoczynek (miejscowości wypoczynkowe, telewizja, kino, teatr, cyrk, rodzaje filmów, działalność biur turystycznych). Zdobywaną w toku nauki wiedzę studenci ćwiczą poprzez: prowadzenie dyskusji (z wcześniejszym przygotowaniem argumentacji), przygotowywanie ustnych wystąpień dotyczących wybranych problemów, przygotowywanie prac pisemnych (recenzji, opisów miejsc), recenzowaniem (ustnym i pisemnym) wybranych artykułów prasowych itp. BLOKI TEMATYCZNE: Kultura Kino, teatr, telewizja. Prasa i literatura. Rozrywka. Różne konstrukcje wyrażające opinię. Wyrazy poboczne i wtrącone (moim zdaniem). Zapożyczenia. Rodzaj wyrazów zapożyczonych. Leksyka nieodmienna. Współczesna białoruska kultura. Pisanie recenzji. Klimat Pogoda, prognoza pogody. Klimat, zmiany klimatyczne. Ekologia. Środowisko naturalne. Pisownia przymiotników i rzeczowników złożonych (razem, oddzielnie, przez łącznik). Pisownia przysłówków (razem i osobno). Zdania bezosobowe. Białoruska przyroda. Życie w mieście i na wsi Budowa/kupno domu/ mieszkania. Meble – powtórzenie. Planowanie dekoracji wnętrz. Rodzaje domów. Życie nocne w mieście. Hodowla zwierząt i roślin. Przymiotniki dzierżawcze. Odmiana nazw małych istot. Zakup nieruchomości na Białorusi. Ogłoszenia kupna/sprzedaży/wynajęcia nieruchomości. Życie w Mińsku. Internet Smartfony, internet, słownictwo komputerowe. Białoruski slang komputerowy. Narkamauka i taraszkiewica. Trasianka. Media internetowe. Kontakty wirtualne – praca, związki i przyjaźnie w formie zdalnej. Poznawanie ludzi przez internet. Zapożyczenia – typy, rodzaj i odmiana. Skróty i skrótowce – tworzenie i określanie rodzaju. Leksyka nieodmienna. Białoruskie media internetowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 120 godz. ECTS: 6, w tym: Udział w zajęciach 120 godz. - 4 ECTS Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć) : 40 godz. i przygotowanie do egzaminu 20 godz. - 2 ECTS |
Literatura: |
1. Філіновіч А., Беларуская мова. Дапаможнік для студэнтаў беларускай філалогіі. Курс 2, Беласток 2007. 2. Рамза Т., Беларуская мова? З задавальненнем!, Мінск 2010. 3. Kлябанаў Д., Крок да кроку знаёмімся з Беларуссю: мова, культура, краязнаўства = Krok po kroku poznajemy Białoruś: język, kultura, krajoznawstwo, Kraków 2010. 4. Michalska U., Rozmówki polsko-białoruskie, Warszawa 2016. 5. Jasińska-Socha T. (przy współpracy T. Chylak-Schroeder i J. Głuszkowskiej-Babickiej), Język białoruski (poziom podstawowy i średniozaawansowany), pod red. R. Kalety, Warszawa 2017. 6. Aktualne gazety i czasopisma białoruskie. 7. Materiały własne. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: - białoruską terminologię filologiczną (S1_W10) Student potrafi: - rozpoznać struktury językowe i dokonać ich oceny pod względem poprawności (S1_U10), - porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie filologii białoruskiej (S1_U20), - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (S1_U22), - ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy i doskonalenia umiejętności (S1_U25) Student jest gotów do: - prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu filologa (S1_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dopuszczenia do egzaminu końcowego: - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału; - terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych; - aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami indywidualnymi i grupowymi. - uzyskanie zaliczenia u wszystkich wykładowców prowadzących zajęcia NJB IV. Egzamin składa się: z części pisemnej i ustnej: - część pisemna (test gramatyczno-leksykalny oraz zadanie tłumaczeniowe i wypracowanie na jeden z trzech tematów do wyboru) – kryteria: znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii. test - skala ocen: 99 – 100% - 5! (celujący) 93 - 98% - 5 (bardzo dobry) 87 - 92% - 4,5 (dobry plus) 77 - 86% - 4 (dobry) 71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus) 60 - 70% - 3 (dostateczny) Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna) Wypracowanie - kryteria: a/ zgodność z tematem, b/ zgodność z wymaganą formą, c/ kompozycja, d/ objętość pracy, e/ bogactwo językowe, f/ poprawność językowa - część ustna/ kryteria: a/ skuteczność komunikacyjna (student rozumie rozmówcę, adekwatnie odpowiada na pytania i formułuje odpowiedzi, ma świadomość najważniejszych konwencji grzecznościowych); b/ płynność wypowiedzi; c/ poprawność użycia struktur gramatycznych; d/ użycie właściwego słownictwa e/ poprawność wymowy i intonacji. Egzamin obejmuje zagadnienia z zakresu czterech bloków tematycznych. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego jest zaliczenie egz. pisemnego. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny w części pisemnej i ustnej. Ocena końcowa z egzaminu składa się z komponentów: Ocena egz. pisemnego 50% + ocena egz. ustnego 50% = ocena końcowa z egzaminu Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.