Interpunkcja języka białoruskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3221-S2-FBA-IJB22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Interpunkcja języka białoruskiego |
Jednostka: | Katedra Białorutenistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | białoruski |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka białoruskiego na poziomie C1. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest rozwijanie umiejętności poprawnego i sprawnego używania języka białoruskiego w zakresie stosowania norm współczesnej interpunkcji białoruskiej. Na zajęciach omawiamy zasady stosowania znaków interpunkcyjnych oraz związek interpunkcji ze składnią i logiką wypowiedzi. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zajęć obejmuje następujące tematy: Znaki interpunkcyjne na końcu zdania. Zasady stosowania kropki, pytajnika wykrzyknika i wielokropka w środku i na końcu zdania. Interpunkcja zdań prostych. Szeregi, powtórzenia, porównania, wtrącenia i inne. Interpunkcja zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie. Zastosowanie średnika. Połączenie znaków interpunkcyjnych. Interpunkcja mowy niezależnej i cytatów. NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 2, w tym: Udział w zajęciach 30 godz. - 1 ECTS Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć) : 20 godz. i przygotowanie do zaliczenia końcowego 10 godz. - 2 ECTS RAZEM obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 60 godz. ECTS: 2. |
Literatura: |
Бурак, Л. І. Сучасная беларуская мова: Сінтаксіс. Пунктуацыя, Мінск, 1987. Бурак Л.І. Даведнік па пунктуацыі беларускай мовы, Мінск, 1980. Правілы беларускай арфаграфіі і пунктуацыі, Мінск: Нацыянальны цэнтр прававой інфармацыі, 2008. Аўласевіч, М.А. Пабочныя кампаненты сказа ў беларускай літаратурнай мове, Мінск, 1970. Бурак, Л.І. Сучасная беларуская мова : практычныя заняткі / Л.І. Бурак, В.П. Красней, У.М. Лазоўскі, Мінск, 1989. Гаўрош Н.В., Намінатыўныя сказы ў сучаснай беларускай мове, Мінск, 1987. Рамза Т.Р., Сінтаксіс. Просты сказ : Курс лекцый, Мінск 2002. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie; w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych w pogłębionym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów w pogłębionym stopniu naturę języka, istotę oraz wpływ przemian historycznokulturowych na jego rozwój pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego Student potrafi: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych, w nieprzewidywalnych warunkach formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców rozpoznać związki językoznawstwa z innymi dyscyplinami oraz wskazać implikacje praktyczne posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej kierować pracą w zespole oraz współdziałać w ramach prac zespołowych samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie student jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie zadania w zakresie zobowiązań społecznych prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych z zachowaniem tradycji i zasad etyki zawodowej oraz rozwijania własnych kompetencji zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym w postaci zadań praktycznych. Ocena końcowa składa się z 50% oceny bieżącej i 50% oceny z testu końcowego. Progi procentowe pisemnego testu końcowego: 60% – 66% - 3 67% - 76% - 3,5 77% - 86% - 4 87% - 96% - 4,5 97% - 100% - 5 100% oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania - 5! Dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.