Fonetyka języka włoskiego z elementami fonologii 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3223-1LF2W |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.302
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka języka włoskiego z elementami fonologii 2 |
Jednostka: | Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe J2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Dla studentów I roku: grupa początkująca i zaawansowana. Wymagana jest znajomość j. włoskiego na poziomie A1 oraz podstawowych pojęć gramatyki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem kursu jest zapoznanie studentów uczących się języka włoskiego z terminologią i najważniejszymi zagadnieniami włoskiej fonetyki, transkrypcji fonematycznej oraz zasadami prawidłowej wymowy. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są nauce zasad prawidłowej wymowy języka włoskiego oraz właściwego sposobu akcentowania. Wprowadzone też zostają elementy transkrypcji fonematycznej. Kurs ma charakter praktyczny; studenci korzystają z audiowizualnych materiałów dydaktycznych utrwalających odpowiednie cechy wymowy. Szczególny nacisk położony jest na akcent, który w języku włoskim odznacza się ruchomością. Przedstawione zostają również najważniejsze aspekty fonetyki składniowej. Kurs kończy się omówieniem najważniejszych włoskich dialektów i ich cech fonetycznych. Nakład pracy studenta: Łączna wartość punktów ECTS = 3 Godziny kontaktowe (w sali) = I semestr = 30h (25-30h = 1 ECTS) Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową: Samodzielna praca studenta = I semestr= 50h = 2 ECTS W tym: Bieżące przygotowanie do zajęć = 30h przygotowanie do testów cząstkowych w trakcie semestru oraz do zaliczenia końcowego na ocenę = 20 h. |
Literatura: |
Calamai S., L’italiano: suoni e forme, Carocci, Roma, 2008; Costamagna L., Batinti A., Fonetica efonologia dellalingua italiana, Guerra Edizioni, Perugia, 1999. Costamagna L., Pronunciare l’italiano, Guerra Edizioni, Perugia, 1996. Costamagna L., Cantare l’italiano, Guerra Edizioni, Perugia, 1990. - Dardano M. e Trifone P., La nuova grammatica della lingua italiana, Zanichelli, Bologna, 1997; - Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa, 200 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA - zna i rozumie najważniejsze zagadnienia włoskiej fonetyki; - zna na poziomie podstawowym terminologię z zakresu fonetyki i fonologii; - ma podstawową wiedzę o przedmiocie badań fonetyki akustycznej, artykulacyjnej i audytywnej; - ma podstawową wiedzę o cechach artykulacyjnych włoskich fonemów i zasadach prawidłowej wymowy; - zna włoski system samogłoskowy, najważniejsze dialekty i ich historyczne uwarunkowania; - zna najważniejsze grupy dialektów włoskich. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi wykonać transkrypcję fonematyczną włoskich słów i wyrażeń; - umie wskazać sylabę akcentowaną i prawidłowo wymawiać spółgłoski podwójne i palatalne; - potrafi wskazać różnice pomiędzy polskimi a włoskimi głoskami i ich cechami artykulacyjnymi; - potrafi wskazać warianty otwarte i zamknięte włoskich samogłosek; - prawidłowo używa akcentów graficznych; - umie podzielić wyrazy na sylaby; - potrafi wskazać przy pomocy słowników sylabę akcentowaną; - potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym analizę tekstu pod kątem występowania elementów leksykalnych o charakterze regionalnym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - potrafi sprawnie i poprawnie komunikować się w języku włoskim dzięki znajomości zasad prawidłowej wymowy; - po ukończeniu kursu jest gotowy do dalszej nauki języka włoskiego, przestrzegając zasad fonetycznych tego języka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - obecność na zajęciach (10%); - kartkówki (10%); - test końcowy (80%); Kryteria oceniania (kartkówki/egzamin): 55%-69% = 3; 70%-74% = 3,5; 75%-84% = 4; 85%-89% = 4+; 90%-100% = 5 1. Nieobecności – dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.