Przedmiot fakultatywny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3223-3LPFak | Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny | ||
Jednostka: | Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku studiów dziennych licencjackich |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest przedstawienie wybranych aspektów historii społecznej oraz kulturowej Stanów Zjednoczonych w XX wieku przy pomocy wizualnych reprezentacji zarówno stworzonych w przeszłości, jak i współcześnie. Czym różni się autoprezentacja danego momentu historycznego od jej późniejszej reinterpretacji? Wybrane problemy obejmują fotografię społeczną, historię ustną II wojny, ruchy emancypacyjne, społeczeństwo konsumpcyjne etc. |
||
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot poszerzający wiedzę ogólną studenta. |
||
Pełny opis: |
Przedmiot poszerzający wiedzę ogólną studenta w zakresie literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, językoznawstwa lub glottodydaktyki. Są na nim przedstawione zagadnienia: - dostarczające studentowi wiedzy ogólnej z danej dziedziny na poziomie akademickim, - pobudzające zainteresowania badawcze w obrębie danej dziedziny. |
||
Literatura: |
Ustalana jest przez prowadzącego wykład. |
||
Efekty uczenia się: |
Studenci uzyskują: - wiedzę ogólną dotyczącą badanej dziedziny. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania formułowane są przez prowadzącego wykład/przedmiot |
||
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 150 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Olena Petrashchuk, Matteo Piccin, Janina Pietraszkiewicz, Elżbieta Plewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie wybranych aspektów historii społecznej oraz kulturowej Stanów Zjednoczonych w XX wieku przy pomocy wizualnych reprezentacji zarówno stworzonych w przeszłości, jak i współcześnie. Czym różni się autoprezentacja danego momentu historycznego od jej późniejszej reinterpretacji? Wybrane problemy obejmują fotografię społeczną, historię ustną II wojny, ruchy emancypacyjne, społeczeństwo konsumpcyjne etc. | |
Pełny opis: |
Obrazy Ameryki 1. Wprowadzenie 2. Naród imigrantów 3. Filmowy western i mit Zachodu 4. Wielki kryzys w fotografii Farm Security Administration 5. Historia społeczna 2 wojny światowej – Ken Burns The War 6. Narodziny społeczeństwa konsumpcyjnego – wzornictwo i reklama 7. Zimna wojna – obawy przed nuklearną zagładą: Dr. Strangelove Stanleya Kubricka 8. Nowe spojrzenie na lata 60. – Mad Men i Poważny człowiek 9. Równouprawnienie Afro-Amerykanów a inne ruchy emancypacyjne 10. Amerykańska polityka na dużym ekranie – od Good Night and Good Luck do Frost/Nixon 11. Od Stonewall do epidemii AIDS 12. Strzelaniny – Bowling for Columbine i Słoń 13. Charyzmatyczne chrześcijaństwo – Obóz Jezusa 14. Zamach na WTC i filmowe analizy wojny z terroryzmem – Fahrenheit 9/11, Hurt Locker (W pułapce wojny), Zero Dark Thirty (Wróg numer jeden) 15. Podsumowanie | |
Literatura: |
1. Wprowadzenie 2. Naród imigrantów Ran Abramitzky, “A Nation of Immigrants: Assimilation and Economic Outcomes in the Age of Mass Migration,” Journal of Political Economy, vol. 122, no. 3, 2014, p. 467-506. 3. Filmowy western i mit Zachodu JoEllen Shively, “Cowboys and Indians: Perceptions of Western Films Among American Indians and Anglos,” American Sociological Review, Vol. 57, 1992, p. 725-734. Gary j. Hausladen, “Where the Cowboy Rides Away: Mythic Places for Western Film,” in Western Places, American Myths: How We Think About the West, University of Nevada 2003, p. 296-317. 4. Wielki kryzys w fotografii Farm Security Administration Ann Fabian, “Toast in Depression and War: The Photography of Everyday Life,” Raritan, Vol. 34, No. 2, 2014, p. 62-83. Alissa C. Wetzel, “New Deal Photographs of the Hoosier State Farm Tenancy, the Great Depression, and the Young Girl who Lived Through it All, Indiana Magazine Of History, 109, 2013, p. 257-274. 5. Historia społeczna 2 wojny światowej – Ken Burns The War Martha L. Hall, Belinda T. Orzada and Dilia Lopez-Gydosh, “American Women’s Wartime Dress: Sociocultural Ambiguity Regarding Women’s Roles During World War II,” The Journal of American Culture, Vol. 38, Number 3, 2015, p. 232-242. Neil A. Wynn, “War and Racial Progress: The African American Experience during World War II,” Peace & Change, vol. 20, 1995, p. 348-363. 6. Narodziny społeczeństwa konsumpcyjnego – wzornictwo i reklama Nathan Michael Corzine, “Right At Home: Freedom and Domesticity in the Language and Imagery of Beer Advertising 1933-1960,” Journal of Social History, Vol. 43 Issue 4, 2010, p. 843-866. Jan Logemann, “Different Paths to Mass Consumption: Consumer Credit in the United States and West Germany during the 1950s and '60s,” Journal of Social History, Vol. 41, Number 3, 2008, p. 525-559. 7. Zimna wojna – obawy przed nuklearną zagładą: Dr. Strangelove Stanleya Kubricka Robert A. Jacobs, “Curing the Atomic Bomb Within: The Relationship of American Social Scientists to Nuclear Weapons in the Early Cold War,” Peace & Change, Vol. 35, No. 3, 2010, p. 434-463. Robert A. Jacobs, ‘‘'There Are No Civilians; We Are All at War': Nuclear War Shelter and Survival Narratives during the Early Cold War,” The Journal of American Culture,Vol. 30, Number 4 2007, p. 401-416. 8. Nowe spojrzenie na lata 60. – Mad Men i Poważny człowiek Christie L. Maloyed, “Mad Men and the Virtue of Selfishness,” Journal of Popular Film and Television, Vol. 42, Issue 1, 2014, p. 16-24. Tor Egil Forland, “Cutting the Sixties Down to Size: Conceptualizing, Historicizing, Explaining,” Journal for the Study of Radicalism, Vol. 9, No. 2, 2015, p. 125–148. 9. Równouprawnienie Afro-Amerykanów a inne ruchy emancypacyjne Leon F. Litwack, “'Fight the Power!' The Legacy of the Civil Rights Movement,” The Journal of Southern History, Vol. 75, No. 1, 2009, p. 3-28 Kristopher Burrell, “Where from Here? Ideological Perspectives on the Future of the Civil Rights Movement, 1964-1966,” Western Journal of Black Studies, Vol. 36, Issue 2, 2012, p. 137-148. 10. Amerykańska polityka na dużym ekranie – od Good Night and Good Luck do Frost/Nixon Douglas M. Charles, “Communist and Homosexual: The FBI, Harry Hay, and the Secret Side of the Lavender Scare, 1943–1961,” American Communist History, Vol. 11, No. 1, 2012, p. 101-124. Mark Feldstein, “Wallowing inWatergate: Historiography, Methodology, and Mythology in Journalism’s Celebrated Moment,” American Journalism, Vol. 31, No. 4, 2014, p. 550–570. 11. Od Stonewall do epidemii AIDS Elizabeth A. Armstrong, Suzanna M. Crage, “Movements and Memory: The Making of the Stonewall Myth,” American Sociological Review, Vol. 71, 2006, p.724–751. Lucas Richert, “Reagan, Regulation, and the FDA: The US Food and Drug Administration's Response to HIV/AIDS, 1980-90,” Canadian Journal of History, Vol. 44, Issue 3, 2009, p. 467-487. 12. Strzelaniny – Bowling for Columbine i Słoń Michael L. Pittaro, “School Violence and Social Control Theory: An Evaluation of the Columbine Massacre,” International Journal of Criminal Justice Sciences, Vol. 2, Issue 1, 2007, p. 1-12. Miguel A. Faria Jr., “Shooting rampages, mental health, and the sensationalization of violence,” Surgical Neurology International, 2013, 4:16. 13. Charyzmatyczne chrześcijaństwo – Obóz Jezusa Charity R. Carney, “Lakewood Church and the Roots of the Megachurch Movement in the South,” Southern Quarterly, Vol. 50, no. 1, Fall 2012, p. 60-78. Graham G. Dodds, “Crusade or Charade? The Religious Right and the Culture Wars,” Canadian Review of American Studies 42, no. 3, 2012, p. 274-300. 14. Zamach na WTC i filmowe analizy wojny z terroryzmem – Fahrenheit 9/11, Hurt Locker (W pułapce wojny), Zero Dark Thirty (Wróg numer jeden) Rosemary V. Hathaway, “'Life in the TV': The Visual Nature of 9/11 Lore and Its Impact on Vernacular Response,” Journal of Folklore Research, Vol. 42, No. 1, 2005, p. 33-56. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.