Socjolingwistyka francuska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3300-SOCF2-HEL-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjolingwistyka francuska |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia są jednym z trzech modułów helwetologicznego bloku socjolingwistycznego. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnością językową Szwajcarii ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki kantonów francuskojęzycznych. Wybrane zagadnienia analizowane będą w perspektywie historycznej i socjolingwistycznej. Studenci, wyposażeni w narzędzia badawcze socjolingwistyki, będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę do przeprowadzenia analizy językowego krajobrazu Szwajcarii, a także innych społeczności różno- i wielojęzycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia są jednym z trzech modułów helwetologicznego bloku socjolingwistycznego. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnością językową Szwajcarii ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki kantonów francuskojęzycznych. Wybrane zagadnienia analizowane będą w perspektywie historycznej i socjolingwistycznej. Studenci, wyposażeni w narzędzia badawcze socjolingwistyki, będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę do przeprowadzenia analizy językowego krajobrazu Szwajcarii, a także innych społeczności różno- i wielojęzycznych. Analizowane zagadnienia (m.in.): 1. Historyczne uwarunkowania wielojęzyczności w Szwajcarii 2. Podstawowe pojęcia socjolingwistyki wielojęzyczności w perspektywie makro- i mikrosocjolingwistycznej (kontakt języków, dyglosja, konflikt języków, mowa dwujęzyczna, interferencje, code-switching…) 3. Definicje wielojęzyczności / dwujęzyczności i jej typy 4. Kwestia językowa w edukacji 5. Problem języka angielskiego w Szwajcarii 6. Specyfika językowa i społeczna kantonów francuskojęzycznych 7. Różne modele wielojęzyczności. Szwajcarska polityka językowa. 8. Problemy społeczeństwa wielojęzycznego na przykładzie Szwajcarii 9. Relacja między językiem a tożsamością i przynależnością kulturową osób wielojęzycznych 10. Specyfika le français suisse |
Literatura: |
La situation sociolinguistique en Suisse, Cahiers Internationaux de Sociolinguistique 2018/2 (N° 14). Charnely J., Pender M. (red.), (2003), Living with Languages: The Contemporary Swiss Model, Peter Lang. Dürmüller U., 1994, “Multilingual talk or English only? The Swiss experience”, Sociolinguistica 8, s. 44–64. Fishman J., (1971), Sociolinguistics: a brief introduction, Newbury House. Lüdi G. (2013), “Receptive multilingualism as a strategy for sharing mutual linguistic resources in the workplace in a Swiss context”, International Journal of Multilingualism, 10:2, 140-158 Lüdi G., (2016), “English in the workplace in Switzerland. Between ideologies and practices”, Cahiers de l ‘ILSL 48, 2016, 53-77. Paulston C.B., Tucker G. R. (2003), Sociolinguistics: The Essential Readings. – wybrane artykuły Porębski Andrzej (2009), Wielokulturowość Szwajcarii na rozdrożu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stępkowska A. (2013), „O pragmatyzmie językowym w Szwajcarii w kontekście języka angielskiego: perspektywa makro-socjolingwistyczna” w: LINGUISTICA COPERNICANA Nr 1 (9) / 2013. Spolsky B. (2004), Language policy, Cambridge: Cambridge University Press. Szymańska M. (2013), „Język francuski w Szwajcarii. Rys historyczny i teraźniejszość”, JOwS, 2013/01. Szul Roman (2009), Język, Naród, Państwo. Język jako zjawisko polityczne, Warszawa: PWN. Weinreich U. (2011), Languages in Contact: French, German and Romansch in Twentieth-century Switzerland, John Benjamins Publishing Company. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywny udział w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność) - znajomość tekstów i rozliczenie się z prac domowych (indywidualnych i grupowych) - test stacjonarny w mid-term session i pod koniec semestru - przygotowanie i zaprezentowanie międzygrupowego projektu podczas studenckiej konferencji podsumowującej zajęcia bloku socjolingwistycznego (socjolingwistyka niemiecka, włoska i francuska) organizowanej w Instytucie Germanistyki pod koniec semestru zimowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Grycan | |
Prowadzący grup: | Magdalena Grycan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.