Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rola świadomości w nauczaniu i uczeniu się języka obcego - Sem. mgr 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-ZNJSS1MO
Kod Erasmus / ISCED: 05.103 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rola świadomości w nauczaniu i uczeniu się języka obcego - Sem. mgr 1
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Seminaria magisterskie dla studiów niestacjonarnych zaocznych drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Skrócony opis:

Celem seminarium jest omówienie wybranych współczesnych zagadnień metodyki nauczania języka angielskiego (takich jak, np.: CLIL - nauczanie języka zintegrowane z poznawaniem nowych treści, analiza języka poprzez zabawę, strategie uczenia się słownictwa, gramatyka pedagogiczna) z punktu widzenia świadomości językowej. Rozważane będą funkcje uwagi, świadomości i wyczucia językowego w sytuacji uczenia się i nabywania języka obcego, czy typy ćwiczeń uwrażliwiających na formę i znaczenie.

Pierwszy semestr.

Pełny opis:

Cele seminarium:

- pomoc słuchaczom w dopracowaniu dziedziny badań; określenie tematu ich pracy.

- pomoc w przygotowaniu badania do pracy magisterskiej na etapie planowania, pilotażu, przeprowadzenia badania oraz jego opracowania i omówienia.

- pomoc w procesie tworzenia pracy magisterskiej (na etapie wyszukiwania materiałów źródłowych, pisania konspektu pracy i wersji roboczych).

- przegląd współczesnych tendencji w językoznawstwie stosowanym i glottodydaktyce.

Semestr 1:

- wstęp do współczesnych obszarów badawczych w metodyce nauczania języka angielskiego (m.in. świadomość językowa, językoznawstwo korpusowe, nauczanie integrujące język obcy i przedmiot).

- wstęp do metodologii badań empirycznych: przegląd podstawowych narzędzi badawczych.

- wstęp do krytycznego czytania raportów badawczych i literatury przedmiotu.

Semestr 2:

- metodologia badań empirycznych - c.d.

- krytyczne czytania raportów badawczych i literatury przedmiotu - c.d.

- prezentacje: przedstawienie głównych założeń pracy, w tym mówienie części teoretycznej, zarys badań własnych, bibliografia.

- przegląd głównych dziedzin glottodydaktyki.

Semestr 3:

- metodologia badań empirycznych - c.d.

- przegląd głównych dziedzin glottodydaktyki.

- indywidualne konsultacje.

Semestr 4:

- indywidualne konsultacje.

Literatura:

Bielska, J. (2006) Between Psychology and Foreign Language Learning. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Brown, J. D. (1988) Understanding Research in Second Language Learning. Cambridge: CUP.

Brzeziński, J. (2000) Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Cohen, L. and Manion, L. (2000) Research Methods in Education. London and New York: Routledge.

Dakowska, M. (2007) Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: PWN.

Ellis, R. (1994) The Study of Second Language Acquisition. Oxford: OUP.

Komorowska, H. (2007) Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa: Academia.

McCall R. (1994) Fundamental Statistics for Behavioral Sciences. Forth Worth: Hartcourt Brace College Publishers.

Piechurska-Kuciel, E. (2005) The Importance of Being Aware. Advantages of Explicit Grammar Study. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Porte, G. K. (2002) Appraising Research in Second Language Learning. Amsterdam: John Benjamins.

Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.) (2002) Methodology in Language Teaching. An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.

Schmidt, R. (ed.) (1995) Attention and Awareness in Foreign Language Learning. Technical Report #9. Honolulu, Ha: University of Hawaii Press.

Seliger, H. W. and Shohamy, E. (1989) Second Language Research Methods. Oxford: OUP.

Efekty uczenia się:

● Student zna i używa terminologii z dziedziny językoznawstwa angielskiego stosowanego.

● Student rozumie podstawowe i zaawansowane pojęcie z dziedziny językoznawstwa angielskiego stosowanego.

● Student potrafi zanalizować tekst naukowy.

● Student zna i potrafi zastosować podstawową strukturę testu naukowego.

● Student potrafi użyć właściwych sformułowań należących do rejestru formalnego.

Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.

Kurs prowadzony jest na poziomie B2+.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wystawiona na podstawie:

- obecności na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności)

- zaangażowania w pracę na zajęciach

- przeczytania ze zrozumieniem zaleconej literatury własnej

- przygotowania zadań domowych

Seminarium magisterskiej 1 kończy się przedłożeniem wersji wstępnej tematu pracy.

Jeśli przedmiot prowadzony jest w trybie zdalny, student zobowiązany jest posiadać włączoną kamerę i mikrofon.

Praktyki zawodowe:

- nie dotyczy -

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)