Konwersatorium historyczno-kulturowe - Historia nowoczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DP2W-KK-012 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium historyczno-kulturowe - Historia nowoczesności |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim od podstaw IIp Przedmioty obieralne - Konwersatorium historia i kultura Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium na temat wybranych zagadnień z kultury i hostorii Francji w ujęciu przekrojowym, z uwzględnieniem kilku epok. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Ujęcie wybranych zagadnień z historii i kultury Francji XIX i XX w. przez pryzmat nowoczesności – jednej z centralnych kategorii politycznych i estetycznych, pozwalających opisywać (i programować) przemiany społeczeństwa i form artystycznych. |
Pełny opis: |
Konwersatorium pozwala spojrzeć na wybrane ważne zagadnienia historii i kultury Francji XIX i XX w. przez pryzmat nowoczesności, która od czasów wielkiej modernizacji państwa francuskiego w pierwszej połowie XIX w. stała sie jedną z centralnych kategorii politycznych i estetycznych, pozwalających opisywać (i programować) przemiany społeczeństwa i form artystycznych. Przekształcanie się Paryża w nowoczesną metropolię, industrializacja, fascynacja maszynami i wojną, popularność dyskursów i ideologii postępu, amerykanizacja, emancypacja mniejszości itp. – zjawiska te w różnym stopniu zmieniły francuskie społeczeństwo, budząc zarazem mniej lub bardziej ostrą krytykę, a nierzadko opór. |
Literatura: |
Wybrana literatura J. Baszkiewicz, Francja nowożytna, Poznań, Wyd. Poznańskie, 2002 C. Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, przekł. J. Staniszewski, Warszawa, Bęc Zmiana, 2015 (wyd. ang. 2012) A Pieńkos, Tracona moc obrazu, Warszawa, Wyd. Neriton, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć słuchacze będą potrafili: – wymienić w kolejności wszystkie ustroje polityczne Francji od Rewolucji do współczesności, – scharakteryzować najważniejsze społeczne i kulturowe aspekty industrializacji Francji ostatnich dwóch stuleci, – scharakteryzować ewolucję Paryża od początku XIX w. K_W03 zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu kultury, K_W12 ma wiedzę z zakresu kultury Francji, K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach, K_K07 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy K_K09 interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Francji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Przy wystawianiu ocen będą brane pod uwagę następujące elementy: – aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności, udział w dyskusji); – ocena prezentacji przygotowanej na temat uzgodniony z prowadzącym; – praca pisemna przygotowana w domu na temat uzgodniony z prowadzącym. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.