konwersatorium literaturoznawcze I/IIp - Eros i Tanatos, czyli związki miłości i śmierci w literaturze francuskiej (XVIII-XIX wiek)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DPXW-KL-022 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | konwersatorium literaturoznawcze I/IIp - Eros i Tanatos, czyli związki miłości i śmierci w literaturze francuskiej (XVIII-XIX wiek) |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw Ip/IIp Przedmioty obieralne - Konwersatorium literaturoznawcze Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas konwersatorium przeanalizowane zostaną związki między kategorią miłości i śmierci w literaturze drugiej połowy XVIII i całego XIX wieku. Pierwsze zajęcia przedstawią ewolucje związków między miłością a śmiercią w literaturze, socjokulturowy obraz miłości i śmierci w wiekach XVIII i XIX oraz wpływy literatur obcych na specyficzny rozwój kategorii we Francji. Kolejne zajęcia przedstawią różne relacje zachodzące między dwoma kategoriami na przykładzie wybranych tekstów. |
Pełny opis: |
Podczas konwersatorium przeanalizowane zostaną związki między kategorią miłości i śmierci w literaturze drugiej połowy XVIII i całego XIX wieku. Pierwsze zajęcia przedstawią ewolucje związków między miłością a śmiercią w literaturze, socjokulturowy obraz miłości i śmierci w wiekach XVIII i XIX oraz wpływy literatur obcych na specyficzny rozwój kategorii we Francji. Kolejne zajęcia przedstawią różne relacje zachodzące między dwoma kategoriami na przykładzie wybranych tekstów. Wybrane zajęcia omawiane w trakcie zajęć: 1) Panorama przeżywania i opisywania śmierci. 2) Miłość w wiekach XVIII i XIX jako zjawisko społeczne. 3) Relacje między miłością a śmiercią a) Panorama relacji między miłością a śmiercią w literaturze europejskiej b) Miłość i śmierć dla filozofa (Rousseau, Bernardin de Saint-Pierre). c) Miłość i śmierć w ochach pierwszych romantyków (Chateaubriand, Lamartine). d) Kryzys "dojrzałego romantyzmu" (Musset, Vigny). e) "Martwe ukochane" (Nerval, Gautier, Baudelaire) f) Wynaturzenia końca wieku. |
Literatura: |
Mario Praz, Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej, Warszawa, PIW (dowolne wydanie). Marta Piwińska, Miłość romantyczna, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1984. Philippe Aries, Człowiek i śmierć, Aletheia, 2012. Michel Vovelle, La Mort et l’Occident. De 1300 à nos jours, Paris, Gallimard, 1983. Paul Bénichou, L’École du désenchantement, Paris, Gallimard, 1992 Ross Chambers, Mélancolie et opposition. Les Débuts du modernisme en France, Paris, Librairie José Corti, 1987 Julien Freund, La Décadence. Histoire sociologique et philosophique d’une catégorie de l’expérience humaine, Paris, Éditions Sirey, 1984. Georges Gusdorf, L’Homme romantique, Paris, Payot, 1984. |
Efekty uczenia się: |
Konwersatorium prowadzi do osiągnięcia następujących efektów uczenia się: • Student zna terminologię nauk humanistycznych, a w szczególności nauk filologicznych, na poziomie rozszerzonym. • Student ma pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w obszarach kultury, języka i literatury. • Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu kultury Francji i krajów francuskojęzycznych. • Student ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze francuskiej i frankofońskiej. • Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Swobodnie posługuje się różnorodnymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi. • Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych. • Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. • Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia, oraz umiejętność prezentacji tych opinii w różnych formach i mediach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia będą odbywać się zdalnie. Na ocenę końcową składają się Państwa obecności (tylko dwie nieobecności bez obowiązku zaliczania nieobecności na dyżurze), aktywność (patrz niżej) (1/4 oceny), praca semestralna (1/4 oceny), prezentacja (1/4 oceny) i test końcowy (ustny) (1/4 oceny). W semestrze zimowym 2020/2021 mój dyżur odbywać się będzie w czwartki godzinach 17:30-18:30. Link do spotkania zostanie przesłany po uprzednim umówieniu się droga mailową (proszę o kontakt do godz. 19tej dnia poprzedzającego dyżur). Państwa aktywność: Proszę zobaczyć, do którego typu Państwu najbliżej, żeby sprawdzić, ile punktów mogą Państwo zdobyć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.